بافت تابلو فرش صرفه اقتصادی ندارد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه بافت تابلو فرش توجیه اقتصادی ندارد، گفت: تولید تابلو فرش‌های ماشینی و فروش آن در نمایشگاه‌های خارجی بازار تابلو فرش ایران را از بین برد.

باقر صیرفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا تعداد بافندگان فرش را به دلیل ترس از مبتلا شدن به این بیماری کاهش داد. در حال حاضر بازار فرش راکد است و مصالح تولید فرش دائماً گران می‌شود که تولیدکنندگان را متضرر کرده است.

وی افزود: ابریشم داخلی کیفیت پایینی دارد در حالی که ابریشم‌های با کیفیت، چینی است و با افزایش قیمت دلار گران می‌شود. کرک اصل نیز از استرالیا و نیوزلند وارد می‌شود و نخ پشمی نیز در داخل کشور تولید می‌شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف استان اصفهان گفت: کارگاه‌های ۱۰۰ نفری امروز با کمتر از ده نفر فعالیت می‌کنند، هرچند ماسک و شیلد در اختیار کارگاه‌ها قرار گرفته است اما بافندگان به بهانه‌های مختلف از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

صیرفیان کاهش تولید فرش را ناشی از قطع صادرات آن عنوان کرد و افزود: بازار داخل برای فرش دستباف آورده ندارد، فرش باید ارزآوری کند تا توان تأمین هزینه‌های تولید را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تابلو فرش با فرش دستباف قابل مقایسه نیست، گفت: فرش به تازگی با روش کدبافی به جای نقشه‌خوانی بافته می‌شود. همچنین بافندگان تابلو فرش بیشتر به دلیل تفریح و سرگرمی اقدام به بافت این کالاها می‌کنند و جنبه شغلی ندارد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف استان اصفهان اظهار کرد: بافت تابلو فرش توجیه اقتصادی برای صادرات ندارد هر چند که با تولید تابلو فرش‌های ماشینی و فروش آن در نمایشگاه‌های خارجی بازار تابلو فرش دستی نیز از دست رفت.

صیرفیان گفت: سازمان تأمین اجتماعی در پوشش بیمه بافندگان فرش دستباف سخت‌گیری بسیاری می‌کند و اگر حتی یک روز در کارگاه حضور نداشته باشند بیمه بافندگان آن قطع می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی پوشش بیمه حق هر ایرانی است در ابتدای کار فرآیند بیمه بافندگان فرش دستباف مشخص نبود و از کنترل سازمان تأمین اجتماعی خارج شد و اکنون سختگیری های سازمان نصیب بافندگان ساده که بیشترشان از قشر ضعیف جامعه هستند شده است.

کد خبر 449322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.