اکنون زمان اقدام برای اجرای برنامه‌های تاب‌آوری است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه ابزارهای فرهنگی و هنری می‌توانند در کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهرها نقش بسزایی داشته باشند، گفت: اکنون زمان اقدام برای اجرای برنامه‌های تاب‌آوری به وسیله گروه‌های مرجع و استفاده از تأثیرگذاری آنان در جامعه است.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار به مناسبت ۱۳ اکتبر (۲۳ مهرماه) روز بین‌المللی کاهش خسارات سوانح، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از مردم بر اثر کرونا فوت کرده‌اند البته زیان‌های اقتصادی در کشورهای جهان بسیار مشهود است که در ادامه این امر موجب کاهش سرمایه گذاری در زمینه‌هایی نظیر آموزش، بهداشت و سلامتی که برای دستیابی به توسعه پایدار و ریشه‌کنی فقر حیاتی هستند، می‌شوند.

وی به خطرات حوادث طبیعی در مناطق طبیعی، کلانشهرها و سکونتگاه‌های غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: در همین راستا لازم است که دستگاه‌های یاد شده با به کارگیری تدابیر علمی و هماهنگی میان یکدیگر برنامه‌های کاهش خطرات را اجرا کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه تقویت سیستم‌های پاسخگویی و بازتوانی در برابر حوادث نیازمند درک صحیح از آسیب پذیری‌ها، حوادث احتمالی و داشتن برنامه عملیاتی مشخص برای هر حادثه است، افزود: باید تمام ابعاد آسیب پذیری فیزیکی، اقتصادی و زیست محیطی را در سطوح ملی و محلی شناسایی کنیم. چرا که عدم توجه به هر یک از این عوامل باعث تشدید خسارات و پیامدهای حادثه می‌شود.

دبیر ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با اشاره به بیانیه امسال روز بین المللی کاهش خسارات سوانح، خاطرنشان کرد: کووید ۱۹ و تغیرات اقلیمی به ما می‌گوید که به یک چشم‌انداز و برنامه روشن نیاز داریم تا سازمان‌ها را به صورت علمی برای خدمت‌رسانی به مردم توانمند سازیم.

نجار تاکید کرد: این مهم نیازمند یک استراتژی ملی و محلی برای کاهش ریسک بلایا با بهره گیری از سند سندای در جهان است که البته این استراتژی تنها به یک مخاطره مانند سیل، زلزله و نظایر آن نمی‌پردازد بلکه پاسخگوی ریسک‌های تولید شده بوسیله بیماری‌ها، شوک‌های اقلیمی و مشکلات زیست محیطی خواهد بود.

وی پیشگیری و کاهش خطر حوادث و سوانح را یک وظیفه همگانی اعلام کرد و گفت: فعالیت در حوزه بحران وظیفه یک نفر یا یک نهاد نیست و تمامی دستگاه‌ها در مقابل آن مسئولند.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاست‌گذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۳ اکتبر را به عنوان روز بین‌المللی کاهش خسارات سوانح نامگذاری کرد، این نامگذاری به منظور ترویج فرهنگ جهانی در زمینه اقداماتی نظیر پیشگیری و افزایش آمادگی در برابر حوادث طبیعی است.

کد خبر 449262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.