روز جهانی دختر ۲۰۲۰ + تاریخچه و هدف روز دختر بچه ها

روز جهانی دختر بچه‌ها (International Day of Girl Child) در تاریخ ۱۱ اکتبر برابر با ۲۰ مهر هر سال برگزار می‌شود و هدف آن روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی است.

به گزارش ایمنا در تقویم بین‌المللی روزهای نمادین برای آموزش عمومی مردم راجع به موضوعات مختلف وجود دارد. یکی از آنها روز جهانی دختر است. این روز در تقویم جهانی برای برابری جنسیتی، مبارزه با ازدواج کودکان، حمایت از عدم خشونت علیه دختران و زنان و در جهت حمایت از دختران زیر ۱۸ سال شکل گرفته است.

تاریخ روز جهانی دختر سال ۲۰۲۰

روز جهانی دختر بچه‌ها (International Day of Girl Child) در تاریخ ۱۱ اکتبر برابر با ۲۰ مهر هر سال برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی دختر

از سال ۲۰۰۳، ۱۱ اکتبر از طرف انجمن حمایت از کودکان به عنوان روز جهانی دختر مشخص شد. بعد از مشخص شدن این روز کشور آلمان از آن حمایت کرد. روز دختر تا سال ۲۰۰۹ هنوز به عنوان روز جهانی شناخته شده نبود. تا اینکه به مرور کمپین‌هایی برای حمایت از دختران در سراسر جهان شکل گرفت و سازمان ملل این روز را به عنوان روز جهانی دختر اعلام کرد و اولین روز رسمی بین المللی دختر در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ برگزار شد.

هدف روز جهانی دختر

سازمان ملل متحد ۱۱ اکتبر را روز بین‌المللی دختر نامگذاری کرده است. هدف از این اقدام روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی است.

نامگذاری روزی بین‌المللی به اسم دختربچه‌ها در جهت حمایت از آنان و تلاش برای دسترسی بهتر و بیشتر دختران به آموزش و تغذیه و حقوق قانونی و مراقبت‌های دکتری، و ممانعت از خشونت و تبعیض و ازدواج اجباری صورت گرفت. این یادبود در حمایت از فرصت‌های بیشتر برای دختران و ارتقای آگاهی درباره نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به خاطر جنسیتشان مواجه‌اند برگزار می‌شود. سازمان ملل خواستار آن است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد اقدامات بیشتری برای آگاهی دختران جنس مونث زیر ۱۸ سال در زمینه نابرابری‌های جنسیتی انجام دهند و فرصت‌های بیشتری در اختیار آنها بگذارند.

شعار روز جهانی دختر ۲۰۲۰

موضوع روز جهانی کودک در سال ۲۰۲۰ دختر "صدای من، آینده برابر ما" است. این موضوع به چگونگی پیشرو بودن دختران در سطح جهان متمرکز است. امسال، روز کودک دختر نیز با راه اندازی کمپین "برابری نسلی" نیز مهم است.

در روز جهانی دختر چه کار کنیم؟

این روز فرصت مناسبی است تا به نابرابری‌های جنسیتی در اطراف‌مان دقت کنیم و ببینیم در تغییر کدامیک نقش داریم.

در روز جهانی دختر این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • در زمینه آگاه‌سازی کودکان دختر تلاش کنید.
  • درباره ماهیت و اهداف روز جهانی دختر به اطرافیان خود توضیح دهید.
  • سعی کنید به شماری از کلیشه‌های جنسیتی درباره دختران فکر و آنها را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: پیام تبریک روز جهانی دختر ۲۰۲۰

برنامه‌های روز جهانی دختر

کشورهای مختلف در روز جهانی دختر مراسم و گردهمایی‌های مختلف و متنوعی را برگزار و برخی از آن‌ها از طرف سازمان ملل کمک‌هایی دریافت می‌کنند. از جمله این برنامه‌ها در سال‌های اخیر می‌توان به برگزاری کنسرت موسیقی در هندوستان، گرد هم‌آیی و مراسم دختران استرالیایی، برنامه‌ی فوتبال دختران آفریقای جنوبی، تئاترهای مخصوص روز دختر در انگلستان و برگزاری کمپین‌های زبان بدن و سلامت ذهنی برای دختران اشاره کرد.

تبعیض علیه دختر بچه‌ها

بر پایه آمار رسمی سازمان ملل متحد، دختران در سراسر جهان با تبعیض‌های گوناگونی مواجه هستند. به عنوان مثال در هند دختردار شدن به معنای سنگین شدن بار زندگی برای والدین است .۳۴ میلیون دختربچه در سراسر جهان به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند. بر اساس گزارش یونیسف، دختران پنج تا ۱۴ ساله در روز ۵۵۰ میلیون ساعت در خانه کار می‌کنند: رفت و روب، آشپزی یا حتی آوردن آب از چاه یا چشمه. ساعاتی که پسران پنج تا ۱۴ ساله صرف کارهای خانه می‌کنند، پنجاه درصد کمتر از دختران است.

در سراسر جهان حدود ۲۰۰ میلیون دختر ختنه شده‌اند. هر سال سه میلیون دختر در کشورهای مختلف جهان در معرض خطر ختنه شدن قرار دارند. یونیسف می‌گوید که هر سال ۱۲ میلیون دختر خردسال در نقاط گوناگون جهان مجبور به ازدواج می‌شوند و هم اکنون از هر پنج زن جهان یکی زیر ۱۸ سال ازدواج کرده است.

بسیاری از این زنان مورد بدرفتاری روحی و خشونت جنسی همسران خود قرار می‌گیرند. دخترانی که زود ازدواج می‌کنند در سنین پایین -به عنوان مثال در ۱۲ سالگی- باردار می‌شوند و بسیاری از آنها به دلیل بارداری و زایمان تا پایان عمر از مشکلات سخت جسمی خود رنج می‌برند. آبشار نیاگارا و برج بلند مخابراتی برلین در ۱۱ اکتبر هرسال با رنگ صورتی- بنفش نورپردازی می‌شود.

روز دختر در ایران

در تقویم ایرانی از سال ۱۳۸۵ روز اول ماه ذی‌القعده، مصادف با روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) به نام روز دختر نامگذاری شده است. روز دختر در ایران بهانه‌ای است برای گرامیداشت مقام دختر و آشنایی آنان با روش صحیح زندگی با بهره‌گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی، این روز در رسانه‌های خبری و اجتماعی نیز بازتاب وسیعی دارد.

کد خبر 449162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • انا IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    7 5
    دوست دارم عاشق باشم
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      12 6
      باشد
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      3 0
      خوب ولی نیاز به توضیح بیشتر بود
  • باران IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 6
    خوب بود بدک نبود
  • خسته IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 7
    سلام،میگم اگه تو تقویم جای خالی هست روز جهانی جنین هم بذارید،با این رویداد هامون
  • اسما IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    10 1
    روز دختر تبریک می گویم