بیوگرافی خالق اندروید؛ از دوران تحصیل تا ابداع نخستین گوشی اندرویدی

اندی رابین یک برنامه‌نویس آمریکایی است که سیستم عامل محبوب مخصوص گوشی موبایل به نام اندروید را به وجود آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اندی رابین پیش از به وجود آوردن سیستم عامل اندروید، در شرکت‌های مختلف کار کرده بود و در نهایت طرح او مورد حمایت شرکت گوگل قرار گرفت. او پس از چند سال فعالیت در گوگل، آن شرکت را ترک کرد و کسب و کار شخصی خود را آغاز کرد. از آنجایی که اندی رابین علاقه زیادی به ربات‌ها داشت، لقب اندروید را که بیشتر برای ربات‌ها به کار می‌رفت، به او نسبت می‌دادند. زمانی که رابین در حال توسعه سیستم عامل موبایل بود، نهایت تلاش خود را می‌کرد که رقیبی برای سیمبین (Symbian)، بلک‌بری و مایکروسافت ویندوز موبایل به وجود بیاورد. در نهایت تلاش او نیز نتیجه داد و رقیب اصلی iOS اپل به نام اندروید را خلق کرد.

تولد و تحصیل اندی رابین

اندی رابین در سال ۱۹۶۳ در چاپاکوا نیویورک متولد شد. او تحصیلات دبیرستان خود را در مدرسه هوریس گریلی گذراند و در این دوره زمانی اولین فعالیت‌های جدی مربوط به رباتیک را آغاز کرد. رابین در ابتدا یک ریموت کنترل برای اسباب بازی خود طراحی کرد. او به دلیل علاقه شدید به دنیای کامپیوتر در دانشگاه رشته علوم کامپیوتر را انتخاب کرد. اندی رابین پس از اتمام دوران تحصیل خود در شرکت اپل مشغول به کار شد و تجربیات زیادی کسب کرد. او به همراه تعدادی از همکاران خود شرکت جدیدی را به نام Artemis Research راه‌اندازی کردند. آن‌ها با هدف ترکیب کردن دنیای اینترنت و تلویزیون، محصولی را با عنوان "WebTV" توسعه دادند. مایکروسافت با استقبال از این محصول، شرکت را خریداری کرد و رابین نیز فعالیت خود را در مایکروسافت ادامه داد.

شرکت مستقل رابین

رابین در سال ۱۹۹۹ مایکروساف را ترک کرد و شرکت Danger Inc را با هدف طراحی و توسعه سخت افزار، نرم افزار و سرویس برای دستگاه‌های پردازش موبایل تاسیس کرد. این شرکت با طراحی و توسعه دستگاهی به نام T-Mobile Sidekick به موفقیت قابل توجهی رسید. Danger Inc در سال ۲۰۰۸ توسط مایکروسافت خریداری شد. ایده‌هایی که اندی رابین در سر داشت، باعث شد سیستم عامل اندروید را که نامش از لقب قدیمی اندی رابین گرفته شده بود، خلق کند. تا سال ۲۰۰۸ سایت Android.com‌، وب سایت شخصی اندی رابین بود.

پیوستن به شرکت گوگل

اندی رابین در سال ۲۰۰۳، شرکت Android Inc را راه اندازی کرد، سیستم عالم اندروید را توسعه داد و مفاهیم جالبی برای کاربری آن مطرح کرد. ارتباط بیناندی رابین و لری پیج، یکی از مدیران شرکت گوگل، پس از یک سخنرانی در دانشگاه استنفورد عمیق شد، به طوری که پیج شیفته ایده متن باز بودن سیستم عامل اندروید موبایلی شد و معتقد بود که اندروید یکی از مناسب‌ترین ایده‌ها برای گوگل به شمار می‌رود. در نهایت شرکت گوگل در سال ۲۰۰۵ اندروید را تصاحب کرد و اندی رابین نیز به شرکت جدید پیوست.

اختلاف بین اپل و گوگل

اپل در سال ۲۰۰۷ گوشی آیفون را معرفی کرد. در آن زمان گوگل هنوز مشغول توسعه سیستم عامل اندروید بود. گوگل تصمیم گرفته بود تا سیستم عامل اندروید را تا پایان سال ۲۰۰۷ معرفی کند، اما پس از معرفی آیفون، این رونمایی به تعویق افتاد تا به دلیل شباهت زیاد به سیستم عامل آیفون بازطراحی شود. در حقیقت معرفی آیفون ضربه جدی به پروژه اندروید وارد کرد. تیم اندروید با وجود اینکه شکست سختی را تجربه کرده بودند، توسعه سیستم عامل خود را با قدرت ادامه دادند و در نهایت در سال ۲۰۰۸ با شرکت HTC همکاری کرده و اولین گوشی هوشمند اندرویدی را با نام HTC Dream یا HTC G1 به بازار عرضه کردند.

سپس استیو جابز در اظهار نظر تندی اعلام کرد که اندروید تقلیدی از سیستم عامل آیفون است و از مدیران شرکت گوگل درخواست کرد طراحی آن را تغییر دهند. پس از بحث و مجادله شدید بین استیو جابز و اندی رابین، مهندسان اندروید مجبور شدند بخش‌هایی از سیستم عامل خود را که شباهت زیادی به iOS داشت، تغییر دهند و حتی حذف کنند. اندی اعتقاد داشت بسیاری از قابلیت‌هایی که اپل ادعای اختراع آن را دارد، در واقع اختراع این شرکت نیست.

ترک گوگل

اندی رابین در سال ۲۰۱۴ شرکت گوگل را ترک کرد. البته شرکت گوگل به او پاداش ۹۰ میلیون دلاری پرداخت کرد و متعهد شد تا چهار سال، هر ماه دو میلیون دلار به رابین پرداخت کند. سپس رابین مجدداً به مسیر مورد علاقه خود یعنی طراحی و خلق مفاهیم جدید بازگشت و چند ماه پس از ترک گوگل، شرکت Playground Global را راه‌اندازی کرد. اندی رابین در شرکت جدید خود از استارت‌آپ‌های حوزه سخت افزار حمایت می‌کرد.

رابین در سال ۲۰۱۹ از این شرکت نیز جدا شد و شرکت دیگری به نام Essential Products را تاسیس کرد تا دوباره در زمینه موبایل و تجهیزات جانبی آن فعالیت کند. از جمله محصولات اصلی این شرکت Essential Phone و تجهیزات جانبی آن دوربین ۳۶۰ درجه بود که در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. اندی رابین امروزه با دستاورد عظیم خود به نام اندروید شناخته می‌شود، این سیستم عامل به مرور زمان در همه دستگاه‌های هوشمند مانند خودروها، دستیارهای خانگی و تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

کد خبر 449157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.