پیشرف ۹۵ درصدی پروژه مرمت گرمابه رباط آحسین گلپایگان

شهردار گلپایگان گفت: پروژه مرمت و بازسازی «گرمابه رباط آحسین» گلپایگان با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیمان شکرزاده امروز -شنبه- در بازدید از پروژه مرمت و بازسازی «گرمابه رباط آحسین» گلپایگان اظهار کرد: پروژه مرمت و بازسازی گرمابه رباط آحسین به صورت مشترک میان اوقاف و میراث فرهنگی و شهرداری شروع شد اما علی رغم وعده‌ای که در ستاد بازآفرینی دادند همکاری لازم انجام نشد.

وی با بیان اینکه این پروژه با صرف اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: در مرمت و بازسازی این پروژه اشتغال شش نفر فراهم شد و پس از بهره‌برداری نیز بستگی به نوع کاربری اشتغالزایی خواهد داشت.

شهردار گلپایگان خاطرنشان کرد: «گرمابه رباط آحسین» گلپایگان یادگار دوران قاجاریه و دارای معماری سنتی با ارزشی است که شاخصه‌های آن ستون‌های سنگی و معماری ایرانی است که پس از گذشت ۲۰۰ سال هنوز مستحکم مانده است.

شکرزاده اضافه کرد: این اثر تاریخی سال‌های متوالی در حال متروکه شدن بود که مرمت و بازسازی آن در طرح بازآفرینی شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

مسعود نوری، معاون عمرانی شهرداری گلپایگان در ادامه با بیان اینکه پروژه مرمت و بازسازی «گرمابه رباط آحسین» در دو فاز قرار داد آن با پیمانکار بسته شد، اظهار کرد: در فاز نخست ۶۵۰ میلیون تومان و در فاز دوم ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته است.

وی با بیان اینکه اعتبار این پروژه از محل ستاد بازآفرینی و بخشی از اعتبارات شهرداری هزینه شده است، تصریح کرد: قبل از بهره‌برداری نوع کاربری آن مشخص می‌شود البته برای موزه مردم شناسی یا چایخانه سنتی استفاده خواهد شد.

صادق مهدی، پیمانکار «گرمابه رباط آحسین» نیز اظهار کرد: طبق مستندات تاریخی، آحسین اهل کاشمر فعلی بوده که در دوران کریم خان زند به دلیل مخالفت با حکومت وی به شهر گلپایگان تبعید شده است. سیاست کریم خان در برخورد با مخالفان به جای حکم اعدام، تبعید بوده است.

مهدی افزود: آحسین با خرید زمین دو اثر تاریخی مسجد و حمام ساخته است که از آن دو فقط این گرمابه به یادگار مانده است، مستندات مختلفی از این اثر وجود دارد، در سر درب گرمابه روی کتیبه اسم آحسین و شهرداری گلپایگان نوشته و نصب شد.

کد خبر 449107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.