کدخدایی: ثبت نام زنان در انتخابات ۱۴۰۰ بلامانع است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوند؟ گفت: ثبت‌نام زنان بلامانع است و بحث‌های دیگر باید بتدریج حل شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز شنبه -۱۹ مهر ۱۳۹۹- برگزار شد، درباره سرانجام طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این طرح ایرادات و ابهاماتی داشت، از جمله اینکه تعریف خانه خالی در آن مشخص نبود؛ بنابراین به مجلس ارجاع شد و الان دوباره به شورا برگشته و در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح "اصلاح قانون انتخابات" به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید، تصریح کرد: هنوز مصوبه‌ای به شورای نگهبان نرسیده است، اما اگر اشکالات جدی داشته باشد و رفع آن اشکالات به انتخابات ۱۴۰۰ نرسد، باقی خواهد ماند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره نقش پژوهشکده و اعضای شورای نگهبان در اصلاح قانون انتخابات یادآور شد: پژوهشکده و برخی از اعضای شورای نگهبان نظراتی را به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنند که این نظرات مشورتی است و نظر نهایی زمانی است که مصوبه به شورای نگهبان ارسال و در شورا بررسی شود.

کدخدایی اضافه کرد: اینکه پژوهشکده و اعضای شورای نگهبان نظری داشته باشند به صورت مشورتی در اختیار مجلس قرار داده می‌شود و به معنای این نیست که طرح را ما داده باشیم بلکه ارائه طرح با خود نمایندگان است که می‌توانند آن طرح را تصویب را رد کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان همراه با سایر دستگاه‌های مربوطه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وارده شده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: هیچ‌گونه ورودی به این موضوع نداشتیم و تا زمانی که از سوی مجلس مصوبه‌ای برای ما ارسال نشود ورودی به آن نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندید شوند؟ تاکید کرد: ثبت‌نام زنان بلامانع است و بحث‌های دیگر باید به تدریج حل شود.

کدخدایی درباره اینکه برای ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری محدودیتی در نظر گرفته شده است؟ گفت: تا الان قانون موجود شرایطی را لحاظ کرده است که باید داوطلبان داشته باشند، مجلس هم برای اصلاح این قانون اقدام کرده که آن شرایط را از کمی به کیفی تبدیل کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان آمادگی دارد درباره لوایحی همچون لایحه اخذ مالیات از خانه‌های خالی که با معیشت مردم سروکار دارد، با مجلس همکاری کند تا سریع‌تر انجام شود، گفت: معیار شورای نگهبان موازین شرع و قانون اساسی است، هر مصوبه‌ای که با شرع و قانون اساسی منطبق باشد قطعاً رد نمی‌شود، اما هر مصوبه‌ای که اشکالاتی داشته باشد اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بخش اول مصوبه موسوم به خانه‌های خالی در شورای نگهبان بررسی شده و بخش دوم هم بررسی خواهد شد و سپس اعلام نظر می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره برخی اظهارات که معتقدند شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات است، چیست؟ خاطرنشان کرد: اختیارات و وظایف شورای نگهبان و سایر نهادها در قانون روشن و شفاف است، نه تنها ما نمی‌توانیم توسعه اختیارات بدهیم بقیه نهادها هم نمی‌توانند، این کارها فضاسازی رسانه‌ای است که صورت می‌گیرد.

کد خبر 449027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.