اختلال افسردگی و اضطراب در زنان بیشتر از مردان

در دنیای پر کشمش و پر استرس امروز، حفظ سلامت روان افراد به اندازه سلامت جسمی هر فرد در جامعه ارزشمند بوده و توجه به بهداشت روان به عنوان دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش‌هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری داشته و بر استرس‌های طبیعی زندگی غلبه کنند.

به گزارش ایمنا، دکتر محمدرضا غفارزاده رزاقی، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با هفته سلامت روان با تاکید بر اینکه برنامه‌های سلامت روان می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در کاهش رفتارهای بیمارگونه و بهبود روابط بین فردی در اقشار مختلف جامعه ایجاد کند، اظهار کرد: فردی که از سلامت روانی برخوردار است به طور معمول می‌تواند یک زندگی مستقل داشته و بر تنش‌های محیطی غلبه و از وقوع بیماری‌های شدید روانی پیشگیری کند، همچنین می‌تواند در کیفیت زندگی خود، دوستان و خانواده نقش تأثیرگذاری ایفا کند.

وی با اشاره به ۱۰ اکتبر روز جهانی سلامت روان، تصریح کرد: این روز در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت جهانی به جهت توجه بیشتر به اختلالات روانی، تأثیرات منفی آنها بر جوامع و پیشگیری از آن‌ها برگزیده شده است. در ایران نیز ۱۸ تا ۲۴ مهرماه به نام هفته بهداشت روان نام گذاری شده و شعار آن سلامت روان برای همه تعیین شده است. عمده‌ترین هدف در این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان بوده و بدون تردید یکی از مهم‌ترین مخاطبین این پیام، مسئولین و سیاست‌گذاران کشور هستند که مهم‌ترین استراتژی برای پیشبرد اهداف عالی حوزه سلامت روان، حمایت طلبی در این افراد است.

وی با اشاره به پیمایش ملی سلامت روان که معمولاً در کشور هر ۵ یا ۷ سال برگزار می‌شود، عنوان کرد: بر این اساس ۲۳.۶ درصد افرادی که در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند نیازمند مداخلات روانشناختی هستند. همچنین از این بیماریابی ۱۲.۷ درصد دارای اختلال افسردگی و ۱۴.۶ درصد دارای اختلال اضطراب هستند که در هر دو گروه اختلالات آمار زنان نسبت به مردان بیشتر است.

غفارزاده با اشاره به جذب کارشناسان سلامت روان در طرح تحول نظام سلامت، عنوان کرد: غربالگری و شناسایی بیماران در جمعیت تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت به صورت فعالانه اجرا شده و متعاقب این شناسایی خدمات روانشناختی به این گروه ارائه می‌شود.

به گفته وی، در جمعیت تحت پوشش این مراکز برای افراد فاقد اختلالات روان‌پزشکی خدماتی از قبیل آموزش‌های روانشناختی پیشگیرانه از جمله آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های فرزندپروری، آموزش نوجوان سالم من، برنامه تقویت بنیان خانواده و خانواده توانا ارائه می‌گردد.

با توجه به شرایط پیش آمده در جهان و متعاقباً در کشور ما مبنی بر پاندمی بیماری کرونا، کشور با مسائل و مشکلات جدیدی در خصوص همه گیری کوید ۱۹ مواجه بوده است. حوزه تخصصی سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه با همکاری سایر بخش‌های نظام سلامت تلاش مضاعفی در جهت پاسخ به نیازهای حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی جمعیت عمومی و ارائه خدمت به گروه‌های هدف و در معرض خطر داشته است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به محدودیت‌هایی که در سطح جامعه در شرایط همه گیری کرونا پیش آمده، تصریح کرد: گروه سلامت روانی دانشگاه در این رابطه برنامه‌ریزی‌هایی داشته تا بتواند با توجه به اضطراب منتشر شده در جامعه، خدمات تخصصی خود را از طریق مشاوره‌های آنلاین، تلفنی و از طریق سامانه ۴۰۳۰ به گروه‌های هدف و مورد نیاز خود برساند.

وی ادامه داد: این خدمات باعث شده تا کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت بتوانند افراد دارای اضطراب و بی‌قراری شدید و دارای افکار خودکشی را شناسایی نموده و مداخلات روانشناختی را به گروه‌های هدف ارائه کنند. خدماتی از قبیل مشاوره سوگ در بازماندگان متوفیان بیماری کرونا، مداخلات روانشناختی در بیماران و خانواده بیماران مبتلا به کووید ۱۹، آموزش‌های مدیریت استرس و مواجهه صحیح با پیامدهای روانشناختی بیماری، مشاوره از طریق سامانه ۴۰۳۰ و ارائه خدمات سلامت روان از برنامه‌هایی است که در این دروان با جدیت فراوان در مراکز تابعه پیگیری و اجرا می‌شود.

بر اساس گزارش ایسنا، غفارزاده، اظهار کرد: در طول یک سال گذشته در مراکز خدمات جامع سلامت تعداد ۵۹۰۶۹۲ خدمت روانشناختی به ۱۲۹۴۶۷ نفر مراجعه کننده به این مراکز توسط کارشناسان سلامت روان ارائه شده است.

کد خبر 448983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.