گوشی‌های شاد؛ خانواده‌های ناراحت

تعطیلی مدارس و آموزش مجازی در کشور باعث افزایش تقاضای عمومی برای خرید گوشی‌های پایین رده اندروید با قابلیت نصب برنامه شاد (گوشی‌های شاد) شده و همین امر به افزایش قیمت آن‌ها در بازار موبایل دامن زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و اعلام هشدارهای جدی از سوی وزارت بهداشت، دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین گروه‌های جامعه بودند که از تبعات این اپیدمی تأثیر پذیرفتند و مجازی شدن آموزش در مدارس باعث شد تا فرایند حضور در مدرسه و تحصیل برای بسیاری از دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور کمتر شود تا کمترین آسیب احتمالی بر سلامت این قشر از نظام اجتماعی وارد شود.

در حقیقت زیرساخت تحصیل دانش‌آموزان از محیط فیزیکی مدرسه به محیط غیر فیزیکی فضای مجازی منتقل شد و همین امر باعث شد تا تعداد زیادی از دانش‌آموزان که تا پیش از این به توصیه والدین حضوری در فضای مجازی نداشتند بستر تحصیل خود را به این فضا منتقل کنند؛ از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان در سنین پایین یا مناطق محروم گوشی تلفن همراه شخصی نداشتند و همین امر باعث شد تا موجی از تقاضای کاذب بازار موبایل ایران را فرا بگیرد.

البته ابتکارات جدید وزارت آموزش و پرورش با هدف تسهیل آموزش مجازی به دانش آموزان در بستر فضای مجازی هم دردسر جدیدی برای والدین ایجاد کرد و باعث شد تا بسیاری از گوشی‌های رده پایین بازار که قابلیت نصب نرم‌افزارهای جدید را نداشتند بلااستفاده شوند. برنامه شاد که حاصل تلاش تیم نرم‌افزاری وزارت آموزش و پرورش است، اصلی‌ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده برای آموزش مجازی در ایران محسوب می‌شود و بر همین اساس تعداد زیادی از والدین در بازار موبایل دنبال خرید گوشی‌هایی بودند که قابلیت نصب نرم‌افزار شاد را داشته باشند.

۳.۵ میلیون دانش‌آموز به تلفن‌ همراه و اینترنت دسترسی ندارند

بررسی میدانی وضعیت بازار موبایل اصفهان و آخرین قیمت گوشی‌های تلفن‌ همراه میان رده در هر برند در بازه زمانی پیش از آغاز اپیدمی کرونا تا مهرماه ۹۹ حاکی از افزایش ۱۲۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت آن‌ها در روند معاملات بازار است و بر اساس اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش تا مهرماه ۹۹ بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به رغم گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، هنوز از داشتن گوشی تلفن همراه و اینترنت محروم‌اند.

فعالان بازار گوشی تلفن همراه موضوع افزایش قیمت موبایل را به تلاطم‌های اخیر بازار ارز، افزایش تقاضای عمومی در روند معاملات بازار برای خرید دستگاه‌های اندرویدی دارای قابلیت اتصال به شبکه شاد و کاهش واردات گوشی‌های موبایل پر تقاضا نسبت می‌دهند.

در حقیقت رشد ۷۶ درصدی نرخ ارز طی این مدت ۶ ماه و افزایش تقاضا به‌واسطه شبکه شاد قابل انکار نیست، اما در خصوص مورد سوم یعنی کمبود موبایل در بازار بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در ۶ ماهه سال‌جاری تعداد نزدیک به ۴.۵ میلیون عدد موبایل وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رونق بازار گوشی‌های سرقتی

علیرضا، یک فروشنده موبایل در خیابان احمدآباد اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از زمان آغاز سال تحصیلی جدید مراجعه برای خرید گوشی‌های تلفن همراه پایین رده یا دست دوم افزایش یافته است و اغلب خانواده‌ها که توان خرید گوشی‌های تلفن همراه نو را ندارند سعی می‌کنند تا بهترین گوشی دست دوم بازار را برای فرزند خود خریداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: همزمان با افزایش تقاضای عمومی برای خرید گوشی‌های دست دوم در بازار، بازار خرید و فروش گوشی‌های سرقتی نیز رونق عجیبی گرفته است و بسیاری از فعالان غیررسمی و بدون مجوز بازار موبایل که اغلب به صورت سیار و بدون مغازه نسبت به خرید و فروش موبایل اقدام می‌کنند، گوشی‌های سرقتی زیادی را به فروش می‌رسانند و با استفاده از ترفندهای جدید قانون رجیستری را دور می‌زنند.

محمدی، دیگر فروشنده موبایل در خیابان نشاط اصفهان معتقد است که اغلب مردم خرید گوشی دست دوم را بر گوشی نو ترجیح می‌دهند و همین امر باعث شده تا مراجعه به تعمیرگاه‌ها برای تعمیر گوشی‌های میان و پایین رده افزایش چشمگیری داشته باشد. کسب و کارمان نمی‌چرخد و تصمیم دارم با تعطیلی این واحد صنفی یک تعمیرگاه خانگی و سیار برای تلفن‌های همراه راه بیندازم.

بازار پر از موبایل قاچاق و رجیستری نشده است

حاجی رحمانی، صاحب یک مغازه تعمیر تلفن همراه در خیابان احمدآباد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: گوشی رجیستری نشده و قاچاق در بازار موبایل اصفهان به شدت زیاد شده است و در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از خانواده‌ها دنبال راهکاری برای دور زدن قانون رجیستری به مغازه من آمده‌اند. راهکارهایی وجود دارد اما به ریسکش نمی‌ارزد و من هم دوست ندارم کار خلاف قانون کرده باشم.

وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت تلفن همراه، اضافه می‌کند: قیمت گوشی به شدت بالا رفته و همین امر به بازار خرید و فروش گوشی‌های قاچاق رونق بخشیده است. مردم توانایی خرید گوشی‌های دست دوم را هم ندارند و اصلاً به خرید گوشی نو فکر نمی‌کنند. بازار پر از موبایل قاچاق و رجیستری نشده است که استفاده از برنامه شاد به وسیله وای‌فای را میسر می‌کند.

مردم برای شاد می‌آیند و ناراحت می‌روند

سیاوش، صاحب یک مغازه خرید و فروش گوشی تلفن همراه در خیابان فردوسی اصفهان در رابطه با مشکلات بازار موبایل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مردم برای شاد می‌آیند و ناراحت می‌روند؛ همه مشتریان جدید بازار موبایل به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند یا از انگشت شمار مشتری‌های پولداری هستند که برای خرید آخرین نسخه گوشی لوکس اپل به بازار مراجعه کرده‌اند یا والدینی هستند که با چشمی نگران به قیمت گوشی‌های موبایل نگاه می‌کنند.

محمودی، همکار این صاحب مغازه در این رابطه می‌گوید: در هفته جاری بیش از ۱۰۰ خانواده برای خرید گوشی با قیمتی در حدود دو میلیون تومان به واحد صنفی ما مراجعه کرده‌اند اما هیچ پیشنهادی به جز گوشی‌های دست دوم پایین رده برای آنها وجود ندارد و اغلب خانواده‌ها مجبور به استفاده از یک گوشی تلفن همراه برای دو یا چند دانش‌آموز می‌شوند.

عسگری، دیگر فروشنده تلفن همراه در خیابان فردوسی اصفهان در این رابطه می‌گوید: گوشی‌های پایین رده برندهای مشهور بازار به گوشی‌های شاد معروف شده‌اند و هر روز افزایش قیمت جدیدی به بهانه‌های مختلف برای آنها اعمال می‌شود. تزریق تلفن همراه در بازار برای تأمین موبایل مورد نیاز مشتریان ما به شدت کم شده است و اغلب خانواده‌هایی که قادر به خرید همان گوشی‌های پایین رده هم نیستند، گوشی والدین دانش‌آموز را برای نصب شاد ارتقا می‌دهند.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 448925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.