کدام عدسی‌ها برای ساخت عینک مناسب است؟

عدسی‌های عینک انواع مختلفی دارند که بسته به نوع و کارایی آن‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تکنولوژی روز دنیا در ساخت عدسی بر پایه بکارگیری نسل جدید عدسی‌ها برای سهولت در استفاده، همراه با رعایت استانداردهای لازم پزشکی استوار است. برای آگاهی از انواع جدید عدسی‌های عینک با مجتبی گنجعلی، اپتومتریست گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

انواع عدسی‌ها برای ساخت عینک چیست و چه ویژگی‌هایی دارند؟

عدسی‌هایی با جنس شیشه از انواع قدیمی عدسی عینک محسوب می‌شوند که به علت شکنندگی و سنگینی سبب ایجاد خطر در زمان استفاده می‌شوند. به همین دلیل استفاده از عدسی شیشه‌ای در دنیای امروزی منسوخ شده و علم روز دنیا به سمت استفاده از عدسی‌های پلاستیکی و عدسی‌های پلی کربنات حرکت می‌کند. تنها تفاوت عدسی شیشه‌ای با عدسی پلاستیکی این است که عدسی‌های نوع دوم سریع‌تر دچار خش می‌شود.

جدیدترین تکنولوژی دنیا در جنس ساخت عدسی چیست؟

جدیدترین تکنولوژی دنیا در ساخت عدسی از نوع پلاستیک و پلی کربنات است که هر کدام دارای دسته بندی جداگانه است. عدسی پلاستیکی نوعی عدسی پرکاربرد است، عدسی پلی کربنات نیز در دسته عدسی‌هایی قرار می‌گیرد که مقاوم و نشکن است. این نوع عدسی در ساخت عینک‌های بدون فِرم استفاده می شود، به طوری که عدسی به دسته عینک پانچ می‌شود.

عدسی‌های مختلف چه کاربردی دارند؟

عدسی‌ عینک دارای انواع فتوکرومیک، آنتی رفلکس و بایوفوکال است. کاربرد عدسی آنتی رفکلس به صورتی است که فرد با استفاده از آن می‌تواند تا حدود زیادی خطرات ناشی از استفاده مانیتور و صفحه گوشی همراه را کاهش دهد، فرد درطول شب نورهای محیطی را تحمل می‌کند و هاله دور نور از بین می‌رود. عدسی‌های بایوفوکال یا دو دید شامل دو عدسی ناخنی و نامرئی است و برای افراد بالای چهل سال که نیاز به دو عینک دارند، توصیه می‌شود زیرا این نوع عدسی‌ها دو میدان دید دارند؛ نوع پیشرفته عدسی بایوفوکال عدسی با چند میدان دید است.

علت تفاوت قیمتی عدسی‌ها در چیست؟

معروف‌ترین عدسی‌های دنیا متعلق به کشورهای ژاپن و آلمان است که بسته به نوع و کارایی عدسی، قیمت آن هم متفاوت است، قابلیت آنتی رفلکس بودن عدسی، آنتی اُویل بودن (چربی را به خود جذب نکند)، آنتی هیستاتیک بودن (گرد و خاک را جذب نکند) و حالت فیدرو فوبیک بودن عدسی (بخار نگیرد و آبگریز باشد) بر تعیین قیمت عدسی تأثیرگذار است.

نسل جدید عدسی آنتی رفلکس چیست؟

تکنولوژی جدید دنیا عدسی بلوکنترل یا بلوکات است؛ این نوع عدسی، نسل جدید عدسی آنتی رفلکس محسوب می‌شود. برای افرادی که زیاد با کامپیوتر یا موبایل کار می‌کنند مناسب است و نور آبی مانیتور را از بین می‌برد. عدسی که حاوی بلوکنترل یا بلوکات است آب گزیز، آنتی رفلکس و آنتی اُویل هم هست. تکنولوژی بلوکنترل برای افرادی است که بر اثر استفاده زیاد از مانیتور به خشکی و خستگی چشم مبتلا می‌شوند که می‌تواند این اختلال را تا هفتاد درصد بهبود ببخشد.

کد خبر 448862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.