محمدرضا شجریان، استاد موسیقی ایرانی و صدای ایران

خبر درگذشت محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران به قدری اهمیت داشت که رسانههای بزرگ جهانی نیز در صفحات اول خود به آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران روز گذشته در سن هشتاد سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. خبر درگذشت خسرو آواز ایران به قدری مهم بود که در جامعه جهانی نیز منعکس شده و رسانه‌های خارجی نیز به این خبر پرداختند.

نیویورک تایمز، در انتشار این خبر به بررسی زندگی هشتاد ساله محمدرضا شجریان پرداخت و از مهم‌ترین دستاوردهای زندگی وی، همانند جایزه پیکاسو یونسکو در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد.

الجزیره نیز با تیتر "احترام بسیار زیاد: ایرانیان در سوگ محمدرضا شجریان" خبر درگذشت وی را اعلام کرد. الجزیره در مورد استاد آواز ایران نوشت: او یک نماد در موسیقی سنتی بود و همه ایرانیان وی را دوست دارند. بسیاری از موسیقی‌های وی، در خاطره ایرانیان نهادینه شده و با آن زندگی می‌کنند. ربنا، یکی از معروف‌ترین کارهای وی بود که برای دهه‌ها پیش از افطار ماه مبارک رمضان، از رسانه‌های ایرانی پخش می‌شد. او یک استاد در موسیقی ایرانی بود.

گاردین نیز خبر درگذشت محمدرضا شجریان را به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس منتشر شد. این رسانه نوشت: "پس از انقلاب اسلامی در ایران، صدای قدرتمند و فوق‌العاده شجریان هر روز پیش از غروب آفتاب (اذان) در ماه مبارک رمضان پخش می‌شد. او متنی دینی را به شکلی زیبا می‌خواند که گویا پیامی از طرف خدا ابلاغ می‌کند. احساس او در خواندن این متن، بسیار زبانزد بود و طرفداران بسیار زیادی داشت. "

همینطور وب‌سایت NPR نیز مطلبی کاملاً اختصاصی با عنوان "صدای ایران، محمدرضا شجریان" درگذشت منتشر کرد که به بررسی زندگی، سبک هنری و اتفاقات پیرامون خسرو آواز ایران می‌پرداخت. این سایت نوشت: "هنرمندی که صدایش یک گنجینه ملی بود، درگذشت. محمدرضا شجریان استادی در کار خود بود که در لیست NPR به عنوان یکی از ۵۰ صدای برتر تاریخ حضور داشت. او لقب استاد را از تمامی کسانی که موسیقی وی را گوش دادند، با آن گریه کردند و خاطره ساختند گرفته است؛ او یک اسطوره در موسیقی ایران است. "

کد خبر 448842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.