اقدامات حمایتی معاونت زنان ریاست جمهوری در توانمندسازی بانوان روستایی و عشایری

مدیرکل حوزه ریاست معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان تلاش کرده در بازه زمانی سه سالی که از دولت دوازدهم می‌گذرد، به حمایت از آموزش تسهیلگر، ترویج تولید و مصرف محصولات سالم و استاندارد توسط زنان کشاورز کشور بپردازد که منجر به تولید ۴۴۰ محصول سالم شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، فریبا لاهوتی اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت و کمبود فضای آموزشی در منطقه و مشکلات اقتصادی حاکم بر این جامعه، تعداد دختران بازمانده از تحصیل رو به افزایش بود که بعد از سفر استانی معاون رئیس جمهوری و مکاتبات با وزیر آموزش و پرورش وقت، تصمیم بر این شد که یک مجتمع خوابگاهی دخترانه در منطقه تأسیس شود که با پیگیری‌های لازم و حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، زمین ساخت این خوابگاه تهیه و در هفته دولت با حضور مسؤولان استانی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت مراسم کلنگ‌زنی انجام شد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این خوابگاه حدود هشت میلیارد تومان برآورد هزینه شده، تصریح کرد: ۲.۵ میلیارد را بنیاد برکت تقبل کرده و بقیه هم از محل اعتبارات ملی تهیه خواهد شد.

مدیرکل حوزه ریاست معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: پیش از این در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ طرح‌های تاب‌آوری توسط معاونت امور زنان در منطقه پیاده شده بود که در سال ۹۸ در همان منطقه دیشموک، دوبار طرح تاب‌آوری پیاده شد و با توجه به مثبت بودن نتیجه طرح، تصمیم بر ادامه آن در سال ۹۹ گرفته شد.

لاهوتی تاکید کرد: تلاش برای اجرای طرح گفت وگوی ملی خانواده و ایجاد اشتغال با ایجاد کارگاه از دیگر اقدامات معاونت است که با همکاری معاون امور بانوان استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق نیازمند به مرحله اجرا رسیده است.

لاهوتی از ایجاد چهار پایگاه سازمان بهزیستی با عناوین مرکز خدمات اجتماعی، مرکز خدمات مشاوره و روانشناختی، مرکز خدمات روان محلی و پایگاه سلامت اجتماعی در منطقه یاد کرد و گفت: یک پایگاه خدمات جامع سلامت هم به همت دانشگاه علوم پزشکی در منطقه دایر شده که مراجعه کنندگان، مشکلات روحی و روانی و جسمی خود را در این پایگاه‌ها عنوان و حل و فصل می‌کنند که منجر به کاهش خودسوزی در منطقه هم شده است. گستره حمایت معاونت از زنان روستایی و عشایر به آموزش تا برداشت محصول سالم رسید

کار سخت و طاقت‌فرسای زنان روستایی و عشایری در مزارع کشاورزی و دامپروری از یک سو و نداشتن ملزومات اجتماعی، اقتصادی از سویی دیگر، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را بر آن داشت تا در دولت دوازدهم اقدامات حمایتی خود را برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این افراد گسترش دهد.

زنان روستایی و عشایری در میان جامعه زنان از مظلومیتی خاص برخوردار هستند زیرا علاوه بر دوش کشیدن بار زندگی و تهیه مایحتاج خانواده به صورت سنتی، فعالیت‌های متعدد و سخت از جمله کار در مزارع و کشاورزی، دامداری و در اوقات بیکاری انجام کارهایی چون صنایع دستی را هم در زمره فعالیت خود نهادینه کرده‌اند.

به عبارتی دیگر این زنان سهم اقتصادی و اجتماعی زیادی در کارها و تولیدات روستایی دارند در حالی که نقش آنان کمتر دیده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا آنجا که از امنیت اجتماعی و اقتصادی و آینده روشنی در هنگام بروز حوادث از قبیل از کارافتادگی، بیوه شدن، طلاق، بیماری، سالخوردگی برخوردار نیستند. موضوعی که معاونت امور زنان ریاست جمهوری را بر آن داشت تا در دولت دوازدهم، تدبیری در جهت توانمندسازی آنان اتخاذ کند.

معاونت امور زنان تلاش کرده در بازه زمانی سه سالی که از دولت دوازدهم می‌گذرد، به حمایت از آموزش تسهیلگر و ترویج تولید و مصرف محصولات سالم و استاندارد توسط زنان کشاورز کشور بپردازد که منجر به تولید ۴۴۰ محصول سالم و صدور ۱۳۱ گواهی استاندارد شده است.

همچنین پنج هزار زن روستایی و عشایر در موضوع زنجیره ارزش گیاهی دارویی آموزش و توانمندسازی شده و به دنبال آن ۲۰۲ سایت عملیاتی تولید گیاه دارویی در کشور توسط معاونت راه اندازی شده که با استقبال زیادی روبرو است.

معاونت امور زنان تلاش کرده در این بازه زمانی به حمایت از تشکیل بیش از ۴۱۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایر و تعاونی زنان بپردازد. همچنین کمپین زنان «نسل تحریم» با شناسایی حدود ۵۰۰ زن کارآفرین به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها و حمایت مادی و معنوی از آنان را ایجاد کرده است.

سوادآموزی زنان و دختران روستایی و عشایر در ۲۶ استان از طریق توان افزایی حدود ۳۹۰۰ آموزش دهنده زن و سوادآموزی حدود ۳۰ هزار نفر از زنان و دختران روستایی و عشایری کم سواد و بازمانده از تحصیل نیز از اولویت‌هایی بود که معاونت امور زنان و خانواده به سرانجام رساند و در تلاش است با همکاری استان‌ها این روند سوادآموزی را توسعه دهد.

حمایت‌های اجتماعی از دیگر اقدامات معاونت امور زنان و خانواده است که با همکاری دهیاری‌ها و روحانیون منطقه توانسته در مناطقی با رسم و رسومات خاص اما در عین حال پرخطر برای زنان، تحولاتی ایجاد کند.

یکی از این مناطق، منطقه دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد و از توابع شهرستان دهدشت است جایی که به خاطر فقر و محرومیت زبانزد است و تحقیقات میدانی فعالان اجتماعی در دیشموک و روستاهای اطراف نشان می‌دهد در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ بیش از ۱۱ مورد خودسوزی زنان اتفاق افتاده است.

کد خبر 448505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.