ایران باید چه نقشی در جنگ قره‌باغ داشته باشد؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: حفظ بی‌طرفی فعال و نگاه به جنگ قره‌باغ از دریچه تامین منافع و امنیت‌ملی، اصلی‌ترین راهکار است. همه ایرانیان با حفظ همدلی با قربانیان این جنگ و چارچوب‌های حقوقی آن، می‌توانند رویکرد خود به این جنگ را تنظیم کنند.

جلال خوش‌چهره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون درگیری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: جنگ قره‌باغ، بدترین اتفاق در مرزهای شمال غربی ایران در ماه‌های اخیر است. این جنگ نه تنها برای آذری‌ها و ارمنی‌های آن سوی مرزهای ایران خسارت‌بار و خونبار است، بلکه ادامه آن به شکل کنونی می‌تواند بحران را فراتر از مرزها گسترش دهد. استقرار ثبات و صلح در میان همسایگان شمالی، ایران را از دغدغه‌ تازه و خطرآفرین کنونی رها می‌کند.

وی افزود: تهران با نگاه به تامین منافع امنیتی خود و مصلحت همسایگانش، متعهد به بی‌طرفی فعال در منازعه کنونی بوده و بر این اساس، سیاست‌های خارجی خود را تنظیم کرده که هرگونه آسیب به آن می‌تواند پیامدهای ناگوار و مخربی علیه امنیت ملی وارد کند. مهم‌ترین کار لازم در این امر، به ویژه نزد همه کسانی که تریبون‌های عمومی را در اختیار دارند، شناخت روشن از مختصات جنگ کنونی، تبیین آن و بهره‌گیری از راهکارهایی است که بتواند فهم مشترک را میان آحاد ملت فراهم کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: مهم‌ترین درک از وضعیت کنونی، پرهیز از گره زدن چرایی جنگ قره‌باغ با رویکردهای ایدئولوژیک است. تمکین از چنین رویکردی، مملو از تناقضات و تعارض‌ها با واقعیت‌های جاری در قفقاز جنوبی است. درواقع بزرگترین اشتباه آن است که این جنگ، میان اسلام و مسیحیت تفسیر شود. ادیان، بی‌رنگ‌ترین نقش را در بحران قفقاز و به ویژه نزد نظام‌های سکولار جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان دارند. پیش از کاشت بذرهای اختلاف میان ارامنه و مسلمانان قفقاز، این مردم با صلح در کنار هم زندگی می‌کردند.

خوش‌چهره خاطرنشان کرد: حقوق جمهوری آذربایجان در حفظ تمامیت ارضی این کشور انکارناپذیر است. جمهوری ارمنستان نیز سرانجام باید دراین‌باره تصمیم بگیرد. حفظ وضع موجود به مثابه استخوان لای زخم خواهد بود، اما تردید در اهداف عوامل بیرونی است که با نگاه به سیاست‌های راهبردی خود، جنگی نیابتی را به مردم آذری و ارمنی قفقاز تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: این جنگ در روزهای نخستین خود شاهد اتفاقاتی است که نه تنها مردم جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان را باید نسبت به پیامدهای آن هشیار کند، بلکه ایرانیان مرزنشین را با خطر نفوذ عوامل سلفی، داعش و دیگر گروه‌های مخرب در کنار مرزهای شمالی ایران روب‫رو خواهد کرد. بی‌ثباتی در مرزهای شمالی ایران برای هموطنان آذری و به‌طور عام همه ایرانیان نامیمون‌تر خواهد شد اگر جنگ قره‌باغ با القاهای تبلیغاتی دشمنان ایران به جنگ آذری_ارمنی با رویکردهای ایدئولوژیک و نژادی تعبیر شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: حفظ بی‌طرفی فعال و نگاه به جنگ قره‌باغ از دریچه تامین منافع و امنیت‌ملی، اصلی‌ترین راهکار است. همه ایرانیان با حفظ همدلی با قربانیان این جنگ و چارچوب‌های حقوقی آن، می‌توانند رویکرد خود به این جنگ را تنظیم کنند.

خوش‌چهره خاطرنشان کرد: جنگ قره‌باغ یکی از بدترین رخدادها در کنار مرزهای شمال غربی ایران است. پایان مسالمت‌آمیز این جنگ صادقانه‌ترین خواسته‌ای است که در میان مدعیان دیگر بیان شده است. تهران حتی با نگاه به منافع خود، خارج از این رویکرد عمل نخواهد کرد.

کد خبر 448469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.