رفتار آل‌کثیر در ظاهر توهین ن‍ژادی است/ پرسپولیس قبل از ۲۲ شهریور قراردادهایش را ثبت کرد

یک وکیل ورزشی معتقد است استناد به شادی‌های گل قبلی عیسی آل‌کثیر به تنهایی برای قانع کردن AFC کافی نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنجال‌های حقوقی برای پرسپولیسی‌ها از چند ساعت مانده به دیدار نیمه نهایی با النصر شروع شد و هنوز نیز پایان نپذیرفته است. کنفدراسیون آسیا درست ساعتی پیش از حرکت سرخ‌پوشان به سمت استادیوم، جاسم بن حمد عیسی آل‌کثیر را با بهانه شادی پس از گل خاص وی از شش ماه حضور در عرصه‌های ورزشی محروم کردند؛ اتفاقی که شوک بزرگی را در یک قدمی فینال بر پرسپولیسی‌ها وارد کرد.

نماینده ایران النصر را در ضربات پنالتی مغلوب کرد و بعد از آن مسئولان باشگاه از پیگیری برای بخشش آل‌کثیر سخن گفتند. این در حالی بود که پرسپولیس چند روز قبل نیز برای این شادی گل دفاعیه‌ای مکتوب برای AFC فرستاده بود اما نتوانسته بود جلوی محرومیت مهاجم چهارچوب شناس دزفولی را بگیرد.

البته ماجراهای درگیری حقوقی پرسپولیس با نماینده سعودی به همین جا ختم نشد و چند ساعت بعد، طرف عربستانی پرونده حقوقی جدیدی را برای نماینده ایران گشودند. النصری‌ها مدعی‌اند پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته بوده و سرخ‌پوشان در چنین شرایطی دست به جذب بازیکن جدید زده‌اند. حکم انضباطی فیفا برای پرداخت مطالبات برانکو در ۱۶ مرداد ماه سال جاری صادر شده و به گفته فدراسیون فوتبال، ۲۲ مرداد به پرسپولیس ابلاغ شده که در آن مهلتی یک ماهه به باشگاه تهرانی داده شده تا بدهی خود را به سرمربی کروات بپردازد؛ اتفاقی که البته پرسپولیسی‌ها بی‌خیال از آن، به خرید نفرات جدید پرداختند.

صبح روز گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای به پرسپولیس از آن‌ها خواسته تا دفاعیاتشان را تا پنجشنبه ارائه دهند و بر اساس گمانه‌زنی‌ها، جمعه یا شنبه تکلیف این پرونده پرماجرا فوتبال غرب آسیا با صدور حکم به نفع طرف ایرانی یا عربستانی مشخص کند. در همین خصوص خبرنگار ایمنا با رسول باختر، حقوقدان مطرح ورزشی گفت و گویی  انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

اجازه بدهید از محرومیت آل‌کثیر شروع کنیم، پرسپولیس برای بازگرداندن حکم آل‌کثیر چکار باید بکند؟

در مورد محرومیت آل کثیر باشگاه پرسپولیس ۱۰ روز پس از دریافت یا ابلاغ حکم فرصت دارد گراند تصمیم کمیته انضباطی کنفدراسیون را درخواست کند. ضمن اینکه تا سه روز پس از تاریخ دریافت حکم، باشگاه پرسپولیس همچنان فرصت دارد تا نسبت به آن اعتراض کند.

به نظرتان امکان باطل کردن محرومیت آل‌کثیر وجود دارد؟

اینکه بتوانیم حکم محرومیت آل‌کثیر را لغو کنیم، کار سختی است؛ چرا که باید خوب استدلال کرده و کمیته استیناف AFC را قانع کنیم که آل‌کثیر قصد توهین نداشته است. کار حقوقی باشگاه پرسپولیس در این زمینه بسیار دشوار خواهد شد و باید تلاش کنند تا بتوانند این محرومیت را لغو کند. قطعاً لغو این حکم امکانپذیر است و پرسپولیس حتماً باید برای لغو آن تلاش کند. به هر حال اشتباهی است که شده و بدتر از آن این است که حکمی برخلاف واقعیت برای آن صادر شده است.

خیلی‌ها از نفوذ عربستانی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان دلیل صدور چنین حکمی نام می‌برند. چنین چیزی را قبول دارید؟

برخلاف بسیاری که می‌گویند این محرومیت به خاطر نفوذ آل‌سعود صادر شده، اعتقاد دارم رفتار آل‌کثیر لااقل در ظاهر توهین نژادی محسوب می‌شود. نمی‌دانم در چهار برگ توضیحاتی که پرسپولیس برای کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاده چه نوشته شده است اما شاید صرف استناد به شادی‌های گل قبلی او کافی نبوده است.

به ماجرای شکایت النصر از پرسپولیس بپردازیم، شرایط این پرونده به چه شکل است؟

تاریخ ۱۲ آگوست (۲۲ مرداد) تصمیم کمیته انضباطی فیفا به باشگاه ابلاغ شده و طبق متن خود همان تصمیم و ماده ۱۵ مقررات انضباطی فیفا، باشگاه پرسپولیس ۳۰ روز پس از دریافت این حکم مهلت داشته تا نسبت به پرداخت مطالبات برانکو اقدام کند و اگر باشگاه این مبلغ را پرداخت نکند که ظاهراً این کار را نکرده است پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته می‌شود. اختلاف بر سر زمانی است که پنجره پرسپولیس بسته شده است. برخی می‌گویند چون حکم در ۶ آگوست (۱۶ مرداد) آماده شده، پنجره پرسپولیس باید در ۶ دسامبر (۱۶ شهریور) بسته می‌شده که چنین چیزی صحیح نیست. حکم ۱۲ آگوست به پرسپولیس ابلاغ شده و پنجره نیز باید در ۱۲ دسامبر (۲۲ شهریور) بسته می‌شده است.

همه قراردادهای پرسپولیس باید پیش از ۲۲ شهریور ثبت می‌شده و آن‌ها که پس از این تاریخ به ثبت رسیده است غیرقانونی است. اگر پرسپولیس بازیکنی را بعد از ۲۲ شهریور به خدمت گرفته و از آن در بازی با النصر استفاده کرده باشد، نتیجه سه بر صفر به نفع النصر تغییر خواهد کرد اما اگر چنین اتفاقی نیفتاده باشد پرسپولیس ۲۹ آذر در فینال با نماینده شرق آسیا دیدار خواهد کرد.

ولی اگر فیفا چند روز در نقل و انتقالات به پرسپولیس اجازه خرید بدهد و در ادامه پنجره پرسپولیس را ببندد، عملاً حکم خود را بی‌اثر کرده است؛ چرا که بازیکنانی که لازم داشته باشند را در همان چند روز جذب می‌کنند!

چنانچه مهلت ۳۰ روزه پیش از شروع نقل و انتقالات بود، ابهامی پیش نمی‌آمد و پنجره از اول بسته می‌شد. ولی حالا که پایان مهلت ۳۰ روزه میان بازه نقل و انتقالات بوده است، این سوال پیش می‌آید که آیا باید پنجره پرسپولیس از ابتدا نقل و انتقالات بسته می‌شده یا در پایان فرصت یک ماه؟ اگر پنجره را از ابتدا می‌بستند، باشگاه پرسپولیس مهلت ۳۰ روزه را نداشته و چون پنجره در ۶ شهریور باز شده است، پرسپولیس تنها ۱۴ روز برای پرداخت مطالبات برانکو فرصت داشته که این موضوع به ضرر حقوق قانونی باشگاه پرسپولیس بوده است. از طرف دیگر، همین اتفاقی که در عمل رخ داد پیش می‌آمد. پرسپولیس تا قبل از ۲۲ شهریور تمامی قراردادهایش را ثبت کرد و پس از آن پنجره‌اش بسته شد که برایش مهم نبود. اتفاق جالب این است که وقتی بسته بودن پنجره را به سلامت گذراندید، حقوق برانکو ضایع شده است. اگر هم پنجره از ابتدا بسته می‌شد حق پرسپولیس ضایع می‌شد.

آیا برانکو هم می‌تواند به شکلی دیگری حقوقش را پیگیری کند؟

برانکو از دو طریق دیگر می‌تواند حقوقش را اعمال کند. او می‌تواند تا پنجره بعدی که بسته است منتظر بماند تا پرسپولیس حقوقش را پرداخت کند. راه دیگر او این است که دوباره به کمیته انضباطی فیفا شکایت کرده و پرسپولیس را با خطر کسر امتیاز و یا سقوط به دسته پایین‌تر مواجه کند.

گفت و گو از: سروش فدایی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 448327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.