پاندمی کرونا و نقش پرستاران در محافظت از جان بیماران

۳۰ آذر ماه فرصت مناسبی است برای گرامی‌داشت و تجلیل از کسانی که در این روزهای سخت کرونایی در محافظت از جان بیماران به پزشکان کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز پزشک، پرستار، دستیاران پزشک و دندانپزشک و مناسبت‌های گوناگونی که در سراسر دنیا تعیین شده‌اند، برای گرامی‌داشت و تجلیل از کسانی است که به مداوای بیماران می‌پردازند یا در انجام مسئولیت‌های درمانگران به آن‌ها کمک می‌کنند. هدف از تمامی این روزها افزایش آگاهی از حرفه‌های مربوط به سلامتی و بالا بردن سطح آگاهی افراد در مورد داشتن زندگی سالم است. شاید بسیاری از افراد این جمله را شنیده و حتی خواسته یا ناخواسته با خود تکرار کرده باشند که این شغل آن‌هاست و وظیفه دارند همچون سایر مشاغل به ازای تمامی روزهای آرامی که داشته‌اند اکنون مقاومت کنند، اما در دوران همه‌گیری ویروس کرونا عفونی بودن و درصد بالای سرایت بیماری‌هایی هم‌چون کووید -۱۹ باعث شده است که خطرات ناشی از بیماری‌های امثال آن، نه تنها کادر درمان که تمامی افرادی را که در ارتباط با آن‌ها قرار دارند در معرض خطر قرار دهد.

پرستاران و دستیاران پزشکی که در واقع پشتیبانان حرفه‌ای پزشکی محسوب می‌شوند حضورشان برای اداره محیط بیمارستان‌ها، آرام کردن جو موجود، انجام مراقبت‌های بهداشتی، مشارکت در برنامه‌های ارتباطی، صحبت کردن با گروه‌های مختلف در مورد ارتقای سلامتی و مدیریت بیماری بسیار ضروری است. فعالیت این افراد باید تحت نظارت یک پزشک باشد، اما این امر به‌معنای ناتوانی آن‌ها در انجام امور نیست. بسیاری از پرستاران و دستیاران پزشکی می‌توانند بیماری‌ها را تشخیص دهند، بیماران را معاینه کنند و حتی برنامه‌های درمانی تنظیم کنند که البته لازم است این کار توسط پزشک تأیید شود. این افراد هرچند قادر به انجام جراحی یا تجویز دارو نیستند، ولی می‌توانند در اتاق عمل یا زمان ویزیت بیمار توسط پزشک، کمک او باشند. همچنین پرستاران و دستیاران پزشکی می‌توانند به ارائه مشاوره‌های درمانی و آموزش‌های لازم برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها بپردازند.

آتل استخوان‌های شکسته، مصون کردن بیماران از آسیب‌های بیشتر، تشخیص آسیب‌دیدگی یا بیماری مراجعه‌کنندگان، تفسیر آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش خون و عکسبرداری با اشعه ایکس، همچنین بررسی وضعیت عمومی بیماران و ارائه شرح حال پزشکی آن‌ها که همگی برای ارتقای کیفیت اقدامات درمانی پزشکان ضروری است نیز از جمله مسئولیت‌های این قشر به شمار می‌رود. ارتباط مداوم پرستاران با بیماران یا خانواده آن‌ها و رابط بودن بین پزشک و بیمار، باعث پررنگ‌تر شدن هر چه بیشتر نقش آن‌ها در محیط‌های درمانی می‌شود و بیشتر از هر زمانی نشان می‌دهد که وجود و حضور آن‌ها از چه اهمیت بالایی برخوردار است.

در این روزهای سخت مبارزه با شیوع کووید -۱۹ که پزشکان، پرستاران، دستیاران و سایر عوامل مربوط به کادر درمان، دوشادوش هم در حال مبارزه با این بیماری فراگیر هستند، نمی‌توان از نقش هیچ‌ یک از آن‌ها غافل ماند. بنابراین برای بزرگداشت زحمات آن‌ها نیازی به انتظار فرارسیدن روزهای مناسبتی نیست. افراد می‌توانند با رعایت توصیه‌های بهداشتی اعلام شده، پشتیبانی از زحمات کادر درمان، تشکر زبانی یا پست گذاشتن در صفحات مجازی و هر اقدام کوچک دیگر، امروز را برای بزرگداشت تمامی سپرهای مدافع انسانی در برابر معضل کرونا اختصاص دهند و در راستای زدودن خستگی از تن همه کسانی که در حال تلاش برای خوش کردن حال ناخوش شهرها هستند تلاشی اندک بکنند.

کد خبر 448287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.