رضا خاتمی می‌آید؟

حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز برنامه تخریبی اصولگرایان علیه اصلاح‌طلبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۵ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نبرد اردوغان و بن سلمان در میدان قره‌باغ» به بررسی نقش ترکیه در معادلات جدید منطقه پرداخت و نوشت: روابط عربستان و ترکیه در سال‌های اخیر شاهد تنش و بحران سیاسی دوجانبه با بن مایه‌های ایدئولوژیک بوده است که از زمان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه شدت گرفته و هم اکنون در سطح رسانه‌ای نیز به بحران قره‌‫باغ کشیده شده است.

درست دو سال پیش در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی بود که خبر ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه به تیتر نخست خبرها تبدیل شد و با روشن شدن قتل او در این کنسولگری، جهان در بهت و حیرت فرو رفت.

با درز تدریجی تحقیقات ترکیه و ارائه شواهد و مدارک، دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تأیید کرد که خاشقچی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

خاشقچی پیش از کشته شدن در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

تیم ویژه سازمان اطلاعات ترکیه و اداره تجسس و مبارزه با تروریسم ترکیه در آن زمان تصاویری ویدئویی را منتشر کرد که حکایت از ورود یک تیم ویژه ترور ۱۵ نفره از عربستان به ترکیه برای به قتل رساندن خاشقچی داشت.

با جهانی‌تر شدن پرونده قتل خاشقچی و اذعان عربستان به قتل وی در کنسولگری این کشور در استانبول، رژیم سعودی برای جمع کردن این رسوایی و نرسیدن سرنخ‌ها به مقامات ارشد خود به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد دست بکار شد.

در همین پیوند بود که سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در احکامی جداگانه سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد و احمد العسیری معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین ائتلاف متجاوز به یمن را بازداشت کرد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بانوان اصولگرا هم از رئیس جمهور زن حمایت می‌کنند» در گفت و گو با فائزه هاشمی به بررسی حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: فائزه هاشمی در پاسخ به تقاضای تفسیر واقعی از کلمه «رجل» در مباحث سیاسی کشور گفت: دکتر بهشتی که رئیس مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی بود، بعدها اعلام کرد که منظور از کلمه رجال سیاسی، اعم از زن و مرد است.» رجل به معنی چهره شناخته شده سیاسی و به معنی بشر است و فقط به معنی مرد نیست و زنان هم باید بتوانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند. در سال ۸۸ هم آقای کدخدایی گفته بود برای ریاست‌جمهوری زنان منعی نداریم، اخیراً نیز ایشان به عنوان سخنگوی شورای نگهبان به این موضوع اشاره کرده و گفته ریاست‌جمهوری خانم‌ها منع قانونی ندارد. فضای خوبی ایجاد شده، زن و مرد و اصلاح‌طلب و اصولگرا و کارشناسان ار این موضوع حمایت می‌کنند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رضا خاتمی می‌آید؟» به بررسی احتمال حضور گزینه‌های احتمالی ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیلاتی از هم پاشیده است. با دو استعفا و ماه‌ها تعلیق جلسات حتی دوگانه بازسازی و ترمیم یا انحلال هم از رسانه‌ها یا صفحات مجازی کنشگران اصلاح‌طلب رخت بسته است. شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان هم که همواره از تشکیلات نسبتاً بی‌اثر این جریان سیاسی بوده و در سال‌های اخیر هم کنش قابل‌توجهی از دل جمع این احزاب بیرون نیامده است. از سویی به نظر می‌رسد که سیدمحمد خاتمی بنا ندارد این بار شخصاً و به صورت مستقیم به مقوله انتخابات وارد شود و از همین روی می‌توان پیش‌بینی کرد که شورای مشورتی هم در رأس تصمیم‌سازی قرار نداشته باشد. این گزاره کنار هم و البته تحرکات انتخاباتی هر چند اندک برخی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که احتمالاً فصل دیگری در کنشگری اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد و آن معرفی کاندیدای حزبی است. شنیده‌ها و رصد تحرکات انتخاباتی و زمزمه‌های شطرنج انتخاباتی نشان می‌دهد که میان احزاب اصلاح‌طلب، تاکنون کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت مصادیقی درنظر گرفته‌اند و در جلسات خصوصی‌شان بر سر انتخاب آنها بحث و بررسی‌هایی در جریان است؛ گرچه تفاوت رویکرد این دو حزب برای کیفیت و کمیت ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از زمین تا آسمان است. در میان همه نام‌هایی که شنیده می‌شود «رضا خاتمی» برادر کوچک‌تر سیدمحمد خاتمی یکی از مهم‌ترین گزینه‌هاست که حزب اتحاد ملت در حال بررسی شرایط کاندیداتوری آن است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کلیدواژه "اغتشاش" علیه اصلاح‌طلبان» به بررسی آغاز برنامه تخریبی اصولگرایان علیه اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت: اصولگرایان که پیش از انتخابات مجلس یکصدا خود را نیروهای انقلاب می‌نامیدند و با شعار برخورد صریح و البته شدید با دولت در انتخابات مجلس حاضر شدند و به‌صراحت می‌گفتند که در صورت نماینده‌ شدن با وزرا و حتی شخص رئیس‌جمهور در قالب سوال و در آخر استیضاح برخورد می‌کنند، حالا ۱۸۰ درجه موضع خود را تغییر داده‌اند و می‌گویند اگر کسی از استعفای رئیس‌جمهور سخن بگوید، در پی اغتشاش است. البته خواسته دیرین آنها، یعنی انداختن دولت از حدنصاب یا استیضاح رئیس‌جمهور، صرفاً محدود به رقابت انتخاباتی نبود؛ بلکه ایشان از مدت‌ها پیش و شاید کمی بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ مترصد آن بوده‌اند و حتی یکی از مهم‌ترین انتقادهایی که به مجلس دهم وارد می‌کردند، برخورد نکردن «انقلابی» با دولت بود؛ تا جایی که حتی برخی از آنها عنوان «وکیل‌الدوله» را به نمایندگان مجلس دهم می‌دادند. همه اینها در حالی است که آنها اخیراً هدف هر آن کس را که به دولت انتقاد کند، اغتشاش معرفی می‌کنند. نمونه اخیرش مطلبی بود که روزنامه کیهان نوشت. این روزنامه اشاره کرد که طرح استعفای روحانی از سوی برخی شخصیت‌ها لبنانیزه کردن ایران و ایجاد اغتشاش است که عباس عبدی هم در واکنش به این ادعا نوشت: «با این حساب در هفت سال گذشته این آقایان خودشان دنبال لبنانیزه کردن کشور و ایجاد اغتشاش بودند و اقرار نمی‌کردند». عبدی به انتقادهایی اشاره می‌کند که اصولگرایان از سال ۹۲ تا همین پیش از مجلس به دولت داشتند و بارها از زبان آنها طرح استعفا یا استیضاح رئیس‌جمهور را شنیده بودیم.

استفاده از کلیدواژه «اغتشاش» علاوه بر این موضوع در مسائل دیگر هم از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود؛ برای مثال در پی یادداشت اخیر سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها که اصلاح‌طلبان را به شرکت در انتخابات دعوت کرد، برخی از اصولگرایان گفتند که او در پی ایجاد اغتشاش است. برای مثال سایت مشرق با ادبیاتی عجیب نوشت: «فرماندهان فتنه اقتصادی اوضاع را مساعد دیده‌اند که یکان‌یکان از سایه بیرون خزیده و یکی مردم را به اغتشاش دعوت کند، دیگری نقش اصلی اصلاح‌طلبان در وضع موجود را انکار کند، یکی به‌زعم خود راه‌حل صندوق رأی را درون قبر بگذارد برای اعتراض خیابانی خوش‌رقصی کند و نفر بعد هم به رهبری نامه بنویسد».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از بزک آمریکا و معارضه با ارزش‌ها برگردید وحدت حاصل می‌شود» به بررسی نقش اصلاح طلبان در عدم ایجاد وحدت در کشور پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان در عین حال معتقدند که هفت سال آدرس دروغ و گمراه‌ کننده داده و به جای اینکه از دولت بخواهند روی پای خود بایستد، فشار آورده‌اند تا روی وعده و تهدیدهای غرب حساب کند و به اخم و لبخند آنها متکی باشد. در واقع با همین تحریف نظری و انحراف عملی بود که سرمایه اجتماعی دستخوش آسیب‌های جدی شد و چاره آن هم در عذرخواهی و اصلاح مسیر از سوی ائتلاف حاکم بر دولت است.

نکته بعدی اینکه مردم در مقابل دشمن متحد و در دفاع از کیان جمهوری اسلامی همیشه حاضرند چنان که در تشییع بی‌نظیر سردار سلیمانی شاهد بودیم. بنابراین باید از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی پرسید وحدت بر کدام تبار اشتراکات؟ شما دشمنی در تراز آمریکا را دوست زدید و در مقابل، عمده توان خود را برای معارضه با مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب و نظام گذاشتید. شما در سال ۸۸ علناً علیه اسلامیت و جمهوریت شورش به راه انداختید و طابق النعل بالنعل، بر اساس نقشه دشمن عمل کردید؟ با این وجود، وحدت یعنی چه؟ شما تا می‌توانستید به ارکان وحدت و اقتدار ملی ضربه زدید یا در مقابل ضربه زنندگان سکوت توأم با حمایت کردید.

کد خبر 448275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.