موسیقی؛ راهکاری آرامش‌بخش در متروهای ژاپن

علی‌رغم وجود نظم بی‌نظیر و فوق‌العاده عالی در ایستگاه‌های ریلی پر ازدحام و بیش‌ از حد شلوغ ژاپن، ترکیب استرس جا ماندن از قطار و سر و صداهای موجود منجر به ایجاد محیطی پر تنش در این ایستگاه‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی پر سرعت در ژاپن بسیار گسترده است و ایستگاه‌های ریلی این کشور روزانه شاهد تردد جمعیت بسیار بالایی از مردم هستند. ژاپن ازدحام این جمعیت را با صف‌بندی مسافران از همان ابتدای ورود به ایستگاه کنترل کرده است و مردم از همان در ورودی به صف قطار مقصد خود می‌پیوندند. ازدحام در این ایستگاه‌ها به حدی بالاست که خصوصاً جابجایی با وسایل حمل‌ونقل ریلی در طول ساعات شلوغی به هیچ وجه فرصتی برای پا پس کشیدن یا پشیمان شدن از رفتن به مقصدی که مسافر از قبل انتخاب کرده و در آن قرار گرفته است را در اختیار قرار نمی‌دهد. بنابراین شخص مجبور است حتی در صورت انتخاب مسیر اشتباه آن را تا آخر طی کند و سوار قطاری شود که در صف آن ایستاده است.

در طول ساعات شلوغی، متروهای ژاپنی با حداکثر ۲۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول خدمات‌رسانی هستند و زمان بسیار کمی، در حد تنها چند ثانیه برای جابجا شدن میان این خط مترو به متروی دیگر وجود دارد که این امر میزان خطا را بالا می‌برد. این معضل برای سالیان متوالی و طولانی منجر به ایجاد تنش‌های عصبی می‌شد و همراهی آن با صدای نزدیک شدن مترو و زنگ هشدار برای آگاه کردن مسئولین ایستگاه‌ها به‌منظور پیشگیری از سوار شدن مسافر بیش‌از اندازه که مانع بسته شدن درها می‌شود، خصوصاً برای افرادی که هر روز با این پدیده مواجه بودند بسیار آزار دهنده بود. به منظور آرام کردن تشویش موجود در این جو پر استرس، اپراتور اصلی راه‌آهن JR East در سال ۱۹۸۹ از یکی از آهنگسازان معروف درخواست کرد تا ملودی‌های کوتاه، آرام، متمایز و دلپذیری برای پخش شدن در این ساعات از روز بسازد.

هدف از ساخت و پخش این آهنگ‌ها این بود که بدون ایجاد هیچ‌گونه استرس و تنش مسافران را از زمان حرکت قطار آگاه کند. مدت زمان اکثر این آهنگ‌ها از هفت ثانیه بیشتر نمی‌شود با این حال تحقیقات انجام شده حاکی است که پخش آن‌ها هر چقدر هم کوتاه، کاهش استرس مسافران را به همراه داشته است. این کاهش استرس و تنش از بروز حوادث غیرمترقبه در اثر اتخاذ تصمیمات عجولانه همچون دویدن به سمت درهای در حال بسته شدن مترو پیشگیری می‌کند و با در نظر گرفتن زمان لازم برای رسیدن قطار، کارآیی سیستم حمل‌ونقل ریلی این کشور را تا بالاترین میزان و بهترین حالت ممکن افزایش می‌دهد. جالب آن‌که این آهنگ‌ها عناوین عجیب و غریبی مانند "بلوار ساحلی" دارند که منجر به ایجاد احساس شادی و خیالپردازی می‌شود.

اکثر ایستگاه‌های ریلی ژاپن آهنگ‌های مخصوص به‌خود دارند که موضوع هر آهنگ مشخص کننده هویت همان ایستگاه است. به عنوان مثال ایستگاه "ابیسو" در توکیو با ملودی عزیمت شناخته می‌شود که نسخه کوتاه و تلطیف شده موسیقی فیلم "مرد سوم" است. از آنجایی که در طول سال‌های اخیر بسیاری از ایستگاه‌های شهر اقدام به استفاده از آهنگ‌ها در فضای پر از استرس خود کرده‌اند پس می‌توان نتیجه گرفت که تئوری استفاده از آهنگ برای آرام‌بخشی جو مشوش و حاضرین در آن‌ها کاملاً مؤثر بوده است. از سوی دیگر مطالعات انجام گرفته در اکتبر سال ۲۰۰۸ در ایستگاه مرکزی توکیو بیانگر کاهش ۲۵ درصدی آمار صدمات مسافران عجول پس از پخش این آهنگ‌ها بوده است. با این حال و علی‌رغم مزایایی به‌دست‌ آمده، استفاده از آهنگ‌ها بدون بحث و جدال هم نیست چرا که پس از مدتی به عصبانیت و شکایت ساکنان منازل نزدیک به ایستگاه‌ها، همچنین صاحبان مشاغل حوالی آن‌ها از شنیدن ملودی‌های تکراری و بی‌پایان و در عذاب بودن از آلودگی‌های صوتی حاصل از آن منجر می‌شود.

کد خبر 448266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    کاش ایرانم یاد بگیره
  • احسان IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    چکارایی ک نمیکنن این ژاپنی ها