مشکلات زنان در مسیر بهبودی از اعتیاد

زن بودن چالش‌هایی همراه دارد که مردان هرگز درک نخواهند کرد؛ این چالش‌ها در زمینه‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهند که یکی از آن‌ها اعتیاد و بهبودی از آن محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زنان در جوامع گوناگون با چالش‌های بسیاری مواجه هستند که مردان درک چندانی از آنها ندارند. مثلاً زمانی که به سمت ماشین‌های خود حرکت می‌کنند سوئیچ‌شان را هم‌چون وسیله‌ای برای حفاظت از خود در صورت نیاز در دست نگه می‌دارند یا اینکه همیشه در زیر سایه نگاه سنگین مردان از محیط‌های عمومی عبور می‌کنند و مواردی از این قبیل. در بهبودی از اعتیاد نیز تجربیات زنان در مقایسه با مردان کاملاً متفاوت است. باید در نظر داشت که شرایط امروز جوامع در زمینه اعتیاد زنان در حال تحول است و برای بهبود این قشر و رهایی آن‌ها از چنگال این معضل باید این تغییرات را مدنظر قرار داد. یکی از این تحولات این است که تعداد مردان و زنان درگیر اعتیاد در حال برابر شدن است حال‌آن که به لحاظ تاریخی همیشه جمعیت مردان درگیر اعتیاد بیشتر از زنان بوده است. بنابراین لازم است که متخصصان مسأله بررسی اعتیاد زنان را با جدیت بیشتری پیگیری کنند و برخلاف گذشته که تصوری درباره زنان درگیر با سوءمصرف مواد و دارو نداشتند، امروزه باید حتماً این معضل را مدنظر قرار دهند و در این راستا به وضع زنان توجه بیشتری داشته باشند که یکی از دلایل این امر می‌تواند تفاوت موجود در بدن زنان و مردان در روند پردازش داروها و مواد مخدر باشد.

وابستگی به مواد مخدر در زنان و مردان

تصور عموم مردم در رابطه با پردازش متفاوت داروها و مواد مخدر در زنان و مردان، تفاوت‌های فیزیکی موجود میان این دو جنس است حال آنکه در واقع دلایل پیچیده‌تری در این رابطه وجود دارد. برای مثال دانشمندان دریافته‌اند که در معده زنان آنزیم خاصی وجود دارد که الکل را تجزیه می‌کند. همچنین بافت چربی مردان کمتر از زنان است که باعث می‌شود بدن زنان مواد بیشتری را به جریان خونشان وارد کند. وجود تفاوت‌های روان‌شناختی نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار است مثلاً بعضی از جنبه‌های غالباً خاص جنسیتی وجود دارد که زنان را از درخواست کمک در این زمینه باز می‌دارد و باعث می‌شود هرگز برای رهایی از دام اعتیاد از حمایت‌های دیگران بهره‌مند نشوند.

مشکلات زنان برای ترک اعتیاد

به‌طورکلی، در مراجعه به مراکز درمانی اختلالات مصرف مواد مخدر، زنان با موارد خاصی مواجه می‌شوند که عبارتند از شرمساری، هزینه‌های واقعی و هم‌پوشانی اعتیاد با سایر مشکلات و معضلات آن‌ها. شرمساری یک تجربه واقعی، فارغ از جنسیت و نژاد، برای تمامی افراد در دوران نقاهت است ولی روی زنان بیشتر از مردان تأثیر می‌گذارد. در حقیقت زنان بیشتر احساس شرمندگی و خجالت می‌کنند و بزرگ‌ترین محدوده شرم آن‌ها به خاطر فرزندان‌شان است. مادران همواره تحت تأثیر اعمال و رفتارشان با فرزندان خود در دوران سوءمصرف مواد قرار دارند یا به دلیل رها کردن آن‌ها برای ترک اعتیاد با احساس گناه و عذاب وجدان مواجه هستند. در این میان مادران شیرده و باردار با بیشترین احساس شرم روبرو می‌شوند زیرا اقدام آن‌ها به مصرف مواد مستقیماً روی کودکشان نیز اثر می‌گذارد.

این احساس شرم با همراهی شماتت اطرافیان و دید جامعه نسبت به آن‌ها شدیدتر می‌گردد. از سوی دیگر مادران وابسته به مواد مخدر ممکن است با مسئولیت‌های مراقبت از فرزندان، دعوای سرپرستی یا مشکلات درآمدی مواجه باشند که این موارد آن‌ها را برای مراجعه به مراکز ترک و بازتوانی دچار سردرگمی و دودلی می‌کند چرا که ممکن است حضانت فرزندان خود را از دست بدهند. بعضی از این زنان نیز شخصی که بتواند در طول دوران ترک از فرزندان‌شان مراقبت کند را ندارند. مواردی هم‌چون اختلالات خوردن، وابستگی متقابل همسر به این معضل و مصرف خارج از تعادل مواد مخدر، از جمله عوامل تشدید کننده اعتیاد است که هرچند فقط زنان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اثرات بیشتری نسبت به مردان روی آن‌ها دارد.

نقاط قوت زنان در برابر اعتیاد

زنان دارای نقاط قوتی هستند که در برابر اعتیاد به آن‌ها کمک می‌کند. برای مثال شخصیت‌هایی وابسته و عاطفی که دو ویژگی بسیار مهم برای ترک اعتیاد و بازیابی موفق از آن است، باعث می‌شود که آن‌ها بسیار سریع‌تر از مردان از این معضل بهبود می‌یابند. در بهبودی از اعتیاد نه قدرت بدنی نقش چندانی دارد و نه تیزهوشی و قدرت ادراک، بلکه داشتن احساسات عمیق، توانایی پردازش دلیل وقوع اتفاقات و تکیه به حمایت دیگران یک بخش اساسی برای رهایی از دام این معضل است. در میان دو جنسیت زن و مرد، زنان به لحاظ روحی روانی شخصیت قوی‌تر محسوب می‌شوند و این امر باعث می‌شود در صورت تشویق شدن برای ترک و برخورداری از منابع لازم و شرایط مناسب برای بهبود، بتوانند بسیار سریع‌تر از مردان به ترک مواد مخدر روی آورند و حتی در برابر مصرف مجدد آن نیز مقاومت کنند.

کد خبر 448255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    مطلب خوب بود
  • احسان IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    جالب بود