نور آبی و کاهش ۸۴ درصدی خودکشی در ژاپن

ژاپن از جمله کشورهای آسیایی با بالاترین میزان خودکشی‌هایی است که اکثرا در ایستگاه‌های متروی آن به‌وقوع می‌پیوندد؛ این کشور برای کاهش مشکل خود از روان‌شناسی رنگ‌ها بهره می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ژاپن از جمله کشورهای آسیایی با بالاترین میزان خودکشی در میان کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) است. OECD یک سازمان میان دولتی با ۳۶ کشور عضو است که به منظور تحریک پیشرفت اقتصادی و تجارت جهانی در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد. این سازمان شامل مجموعه کشورهایی می‌شود که در پی پیروی از دموکراسی و اقتصاد بازار متعهد هستند، زمینه‌های لازم برای مقایسه تجربیات سیاسی با یکدیگر را فراهم می‌آورند و در جستجوی راهکارهایی برای پاسخ به مشکلات عادی، شناسایی اقدامات مناسب و هماهنگی سیاست‌های داخلی و بین‌المللی خود هستند. بیشتر اعضای OECD اقتصادهای پردرآمد و شاخص توسعه انسانی بسیار بالایی دارند و از کشورهای توسعه‌ یافته محسوب می‌شوند. ژاپن یکی از این کشورهاست که با وجود داشتن تمامی ویژگی‌های ذکر شده، در ۲۸ آوریل ۱۹۶۴ به عضویت سازمان مذکور درآمد. با این حال آمار خودکشی در این کشور بسیار بالاست.

اغلب خودکشی‌ها در ژاپن به‌صورت روزانه و در محل سکوهای عبور قطارهای بین‌ شهری اتفاق می‌افتد. این اقدام تصمیمی مخرب و ناخوشایند محسوب می‌شود که روی سیستم حمل‌ونقل پیشرفته آن نیز اثر منفی می‌گذارد. به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، ژاپن موانعی نصب کرده است که ارتفاع آن تا بالاتر از قفسه سینه می‌رسد. نصب این موانع هزینه بسیار بالایی دربردارد ولی صرف نظر از این امر، مهم‌ترین مشکل موجود این است که حدود ۷۰ درصد از بزرگ‌ترین، شلوغ‌ترین و پرترددترین ایستگاه‌های ریلی این کشور از فضای کافی برای نصب موانع مذکور برخوردار نیستند. با این حال کشور ژاپن در صدد پیاده‌سازی این طرح در تمامی ۲۴۳ ایستگاه ریلی خود تا سال ۲۰۳۲ است و تا زمان مجهز شدن تمامی ایستگاه‌ها به این موانع، اپراتورهای ریلی از شیوه‌های جایگزین استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها بهره‌گیری از علم روان‌شناسی رنگ‌ها محسوب می‌شود. این علم بارها تأثیرات آرام‌بخش بودن رنگ آبی و نقش مؤثر آن در رفع خستگی‌های روحی_روانی، همچنین تقویت احساس امنیت و اعتماد به‌ نفس در انسان را به اثبات رسانده است.

با توجه به این حقیقت، ایستگاه‌های ژاپن به چراغ‌هایی LED با تابش نور آبی مجهز شده‌اند. بدین‌ ترتیب مثلاً با ایستادن در بخش انتهایی سکوی پر پیچ و خم ایستگاه شینجوکوی توکیو، یک پانل LED مربعی کوچک به چشم می‌خورد که نور آبی‌رنگ و دلپذیری از آن منتشر می‌شود. هرچند این پانل آبی ساده در میان دستگاه‌های کنترل ترافیک و پوسترهای ایمنی فراوان موجود گم شده و به دلیل شباهت ظاهری ممکن است با چراغ‌های پشه‌کش اشتباه گرفته شود ولی طراحی آن با بهره از این تئوری که قرار گرفتن در معرض نور آبی بر خلق و خوی فرد تأثیر می‌گذارد، تنها با هدف نجات جان انسان‌ها انجام گرفته است. ایستگاه‌های مترو ژاپن به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای خودکشی در سال ۲۰۰۹ نصب این پانل‌ها را آغاز کرده و از نظر استراتژیک آن‌ها را در انتهای هر سکو نصب کردند، یعنی دقیقاً در نقطه‌ای که خلوت‌تر از سایر نقاط است و بیشترین میزان خودکشی در آن رخ می‌دهد. بعضی از این ایستگاه‌ها همچون"شین کوویوا" در توکیو، با تقویت پانل‌های سقفی رنگی امکانی ایجاد کرده‌اند که به‌واسطه آن، این نور آرامبخش روی تمامی سطح سکوها منتشر می‌شود و با توجه به نتایج تحقیقات این رویکرد به طرز شگفت‌انگیزی مؤثر واقع شده است.

بر اساس مطالعه محققان دانشگاه توکیو که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، داده‌های حاصل از تجزیه‌ و تحلیل‌های شده در یک دوره ۱۰ ساله حاکی از کاهش ۸۴ درصدی آمار خودکشی در ایستگاه‌هایی بوده است که به چراغ‌هایی با نور آبی مجهز هستند. مطالعه دیگری نشان داد که این آمار در ایستگاه‌هایی که فاقد این نور بودند افزایش داشته است. در حال حاضر چندین ایستگاه متروی شهری در انگلستان و ایالات‌ متحده‌ آمریکا اقدام به پیاده‌سازی رویکرد نور آبی ژاپنی‌ها برای کاهش آمار خودکشی‌هایی کرده‌اند که شخص با پرتاب کردن خود در مقابل قطار در حال حرکت اقدام می‌کند.‌

کد خبر 448254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.