تهدید بخاطر یک مشت رای!

در حالی که روابط دیپلماتیک آمریکا و عراق طی سال گذشته بهبود یافته بود، اصابت چندین راکت کاتیوشا به پایگاه نظامی نیروهای آمریکا در بغداد، روابط دو کشور را تیره کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته پایگاه هوایی ایالات متحده آمریکا در اربیل عراق مورد اصابت چندین راکت کاتیوشا قرار گرفت که سیستم‌های پدافند هوایی پاتریوت، راکت‌های شلیک شده به این پایگاه و سفارت آمریکا در بغداد را ره‌گیری و دفع کردند. در ادامه این حمله، مقامات اقلیم کردستان با توسل به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق خواستار مجازات مسببان این حملات هوایی شدند.

حملات به لحاظ دیپلماتیک مخاطره انگیز، هفته گذشته به سفارت و پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق باعث تضعیف روابط بغداد - واشنگتن شد؛ به صورتی که مایک پمپئو در واکنش به این حملات تهدید کرد، اگر دولت عراق نتواند امنیت نیروهای نظامی و غیرنظامی آمریکا را با جلوگیری از این حملات تأمین کند، تمامی نیروهای ایالات متحده از عراق خارج شده و سفارتمان در بغداد را تعطیل می‌کنیم.

نگرانی فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق از تهدید همتای آمریکایی خود، از بروز بحرانی عمیق در عراق خبر می‌دهد که سفر غیرمنتظره وی به تهران نیز در سایه همین نگرانی‌ها بود.

به نظر می‌رسد محوریت گفت و گو فواد حسین با مقامات جمهوری اسلامی ایران، تضمین امنیت عراق بوده باشد، اما توجه به شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق و درخواست تسریع خروج نیروهای آمریکایی از سوی ایران، دیپلمات ارشد دولت الکاظمی را با دست خالی به عراق بازگرداند و رسماً خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق و بستن سفارت آمریکا در بغداد را خطرناک تلقی کرد.

در حال حاضر حضور نیروهای آمریکایی در عراق، دولت الکاظمی را سر دو راهی قرار داده است؛ زیرا ایالات متحده آمریکا در چندین سال گذشته وابستگی‌های سیاسی، امنیتی بغداد به واشنگتن را افزایش داده است؛ البته تهدیدهای مایک پمپئو مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی و تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد با موجی از اعتراض‌های مردم عراق روبرو شد.

از طرف دیگر حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور همیشه مخالف اراده مردم عراق بوده است؛ زیرا بعد از حمله تروریستی نیروهای واشنگتن به خودروی سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق خواهان خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد.

سفارت آمریکا در بغداد همیشه محلی برای دخالت‌های این کشور در امور عراق بوده است که با اعتراضات مردمی فراوانی نیز روبرو بوده است. حال باید بپرسیم که هدف آمریکا از تهدید به تعطیلی سفارت خود در بغداد چیست؟

به نظر برخی کارشناسان مسائل منطقه، این تهدید در صورت اجرایی شدن به معنای اعلام جنگ به گروه‌های مقاومت و خارج کردن نیروهای آمریکایی از تیررس حملات آنهاست. حمله راکتی آمریکایی‌ها به یک خانواده عراقی در نزدیکی سفارتشان برای بدنام کردن گروه‌های مقاومت، عملیاتی در کنار این بازی تعطیلی سفارت بود. از این منظر، بستن سفارت اقدامی موقت و صرفاً برای سرکوب گروه‌های مقاومت است.

برخی کارشناسان نیز تهدیدهای آمریکا را بازی برای ترساندن هواداران رابطه با غرب در عراق می‌دانند تا آن را تبدیل به یک اهرم فشار برای تحمیل خواسته‌های خود کنند. آمریکا به خوبی می‌داند نهایتاً باید برود و افکار عمومی عراق، هرگز با خوش بینی به حضور آنها در عراق نگاه نخواهد کرد. چه به بهانه مبارزه با داعش باشد، چه همکاری اقتصادی و نظامی.

عده‌ای از تحلیلگران هم مطرح شدن تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد را برهم خوردن استراتژی واشنگتن قلمداد می‌کنند و معتقدند که این تصمیم تنها برای اهداف انتخاباتی مقطعی است، اما قواعد بازی همچنان ثابت است. به عقیده این افراد، دولت ترامپ به این دلیل مسأله تعطیلی سفارتخانه را پیش انداخت، زیرا نسبت به حمله به این نهاد نگران بود؛ چرا که در این صورت جایگاه خود را از دست می‌داد و جو بایدن گوی سبقت را در انتخابات پیش رو می‌ربود.

با این اوصاف، تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد می‌تواند اتفاق خوبی باشد، اما آیا نیروهای ایالات متحده حاضر به ترک عراق خواهند شد و یا این هم در کنار باقی شوهای انتخاباتی ترامپ، تنها هدفی برای فریب افکار عمومی خواهد بود؟

ترامپ می‌خواهد عراق را قربانی اهداف انتخاباتی خود کند

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار ایمنا می‌گوید که اتفاقات اخیر عراق مقدمه یک بحران جدید برای این کشور است؛ زیرا طی هفته‌های اخیر، از جانب ایالات متحده بر دولت الکاظمی با محوریت عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی فشارهایی وارد شد تا دونالد ترامپ از آن به عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری بهره برداری کند.

به گفته وی، مهمترین دستاورد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بوده است، اما با توجه به موقعیت ویژه‌ای که عراق در منطقه دارد احتمال برقراری رابطه با اسرائیل در این کشور ضعیف است.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، در روزهای گذشته، سفارت آمریکا در بغداد توسط گروهی ناشناس و مشکوک مورد هدف چندین راکت قرار گرفته است، اما هیچ‌یک از جنبش‌های مردمی عراق مسئولیت آن را بر عهده نگرفت که بسیار مشکوک به نظر می‌رسد.

به اعتقاد هانی‌زاده، ترامپ سعی دارد در فرصت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دست به یک عملیات نظامی در عراق بزند؛ همانگونه که طی ماه‌های اخیر با ترور شخصیت‌های ارشد نظامی گروه‌های حشد الشعبی، النجبا و حزب الله لبنان مانند سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نوعی وحشت را در عراق ایجاد کرده است.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد با تعطیلی سفارت خود در بغداد از شورش‌های احتمالی مردم عراق علیه سفارت خود جلوگیری کند؛ زیرا با توجه به شرایط فعلی بغداد، بعید نیست که ترامپ در این فرصت باقی مانده تا انتخابات، عملیاتی ماجراجویانه علیه محور مقاومت در عراق اجرا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان می‌کند: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همواره دنبال ایجاد وحشت در عراق است و به همین دلیل بارها نسبت به تعطیلی سفارت آمریکا در عراق هشدار داده است. در حال حاضر شرایط عراق بحرانی بوده و ترامپ قصد دارد آن را قربانی اهداف انتخاباتی خود کند.

بستن سفارت آمریکا در بغداد، اهرم فشاری علیه دولت الکاظمی است

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل خاورمیانه هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید که بعد از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط ایالات متحده در عراق، مصوبه اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور به تأیید اکثریت اعضا پارلمان عراق رسید و دولت مصطفی الکاظمی نیز ملزم به اجرای آن بود.

به گفته وی، الکاظمی در راستای پیوندهایی که با ایالات متحده دارد تمایلی به اجرای مصوبه پارلمان ندارد. یکی از مهمترین دلایل روی کار آمدن دولت الکاظمی در عراق و سرنگونی دولت عادل المهدی، جلوگیری از اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق بود.

به اعتقاد این کارشناس مسائل خاورمیانه، دولت الکاظمی تحت فشارهای حداکثری آمریکا برای سرپیچی از مصوبه پارلمان است و از طرف دیگر مردم عراق دنبال اخراج نیروهای نظامی آمریکا هستند و تهدید می‌کنند که عراق را برای نیروهای آمریکا ناامن خواهند کرد.

کوشکی می‌گوید: در راستای فشارهای حداکثری ایالات متحده آمریکا بر دولت مصطفی الکاظمی، موضوع قهر واشنگتن و بستن سفارتش در بغداد مطرح شده است، اما دولت الکاظمی توانایی مقابله با اقدام جنبش‌های مردمی عراق علیه نیروهای نظامی آمریکا را ندارد؛ زیرا طبق مصوبه پارلمان عراق، نیروهای آمریکایی اشغالگر محسوب می‌شوند.

به گفته وی، قهر دیپلماتیک آمریکا از عراق و بستن سفارت خود در بغداد، اهرم فشار علیه دولت الکاظمی محسوب می‌شود، اما مردم عراق اعتنایی به این اتفاقات ندارند و در صورتی که واشنگتن بخواهد علیه نیروهای حشد الشعبی عملیات نظامی بکند، خشم مردم عراق علیه نیروهای آمریکایی مضاعف خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان می‌کند: نیروهای نظامی آمریکا مجبور به ترک عراق هستند و این امر قطعاً محقق خواهد شد؛ زیرا در طول تاریخ هیچ کشوری نیروهای اشغالگر را تحمل نکرده است.

کد خبر 448252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.