اصفهان، عضو جدید شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو

مهمترین هدف از شکل‌گیری شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو افزایش سطح آگاهی شهروندان در راستای ایجاد شهرهای یادگیرنده پایدار همچنین ارتقای سطح یادگیری مادام‌العمر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از نظر یونسکو، شهرهای یادگیرنده با تاکید بر اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل به خصوص آموزش به سوی یادگیری مادام‌العمر با کیفیت و برابر برای همه حرکت کرده و تمام منابع خود را در هر بخش برای تحقق افزایش یادگیری فراگیر از پایه تا آموزش عالی، احیای یادگیری در خانواده‌ها و محله‌ها، تسهیل یادگیری برای کار و در محل کار، گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در یادگیری، ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش فرهنگ یادگیری در سراسر زندگی بسیج می‌کند.

شبکه شهرهای یادگیرنده زمینه را برای ظرفیت‌سازی و ایجاد ابزارهای جدید برای توسعه، اجرا و نظارت بر استراتژی‌های شهرهای یادگیرنده فراهم می‌آورد و بسیج تمام منابع و استفاده از آن‌ها، حاکمیت و مشارکت تمام ذی‌نفعان و تعهد و اشتیاق قوی سیاسی شرایط اصلی ایجاد یک شهر یادگیرنده است.

شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو، دهمین سازمان جهانی یا شبکه بین‌المللی است و اصفهان که پیش از این به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در حوزه صنایع دستی درآمده بود، با به دست آوردن شرایط لازم توانسته است به عضویت آن درآید.

هدف از حضور شهرها در این شبکه که چهار شهر اراک، شیراز، کاشان و بهبهان نیز به عضویت آن درآمده‌اند، ارتقای سطح یادگیری مادام‌العمر و افزایش سطح آگاهی شهروندان در جهت ایجاد شهرهای یادگیرنده پایدار از طریق توانمندسازی فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی و پیشرفت فرهنگی و توسعه پایدار است.

دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده

سید محمد امامی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اتصال شهرها به شبکه‌های موضوعی در شبکه‌های رسمی یونسکو که اعتبار بسیار بالایی دارد و شبکه‌هایی که به صورت غیررسمی و اتحاد چند شهر شکل گرفته و توسعه پیدا کرده، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی تصریح می‌کند: از اوایل قرن بیستم تاکنون تعامل شهرها با یکدیگر نسبت به تعامل کشورها و دولت‌ها بیشتر شده که مهمترین دلیل آن افزایش جمعیت شهرها نسبت به جمعیت روستایی کشورهاست؛ این تغییر نسبت باعث شده شهرها برای آینده دنیا تصمیم گیرنده باشند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری می‌افزاید: وقتی بخش زیادی از جمعیت دنیا در شهرها مستقر باشند، تصمیم‌گیری در دولت‌های محلی یا همان شهرداری‌ها مهم‌تر از تصمیم‌گیری در دولت‌های مرکزی است.

وی با بیان اینکه موضوع شهرهای یادگیرنده سابقه طولانی دارد چرا که یکی از مأموریت‌های یونسکو بحث یادگیری در جوامع است، ادامه می‌دهد: با اضافه شدن شهر اصفهان به شبکه شهرهای یادگیرنده، تاکنون ۲۲۹ شهر از ۶۴ کشور به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده اضافه شده‌اند؛ البته اتصال به این شبکه به راحتی نیست و رقابت سنگینی برای اضافه شدن به آن وجود دارد.

امامی با اشاره به اهمیت شبکه شهرهای یاد گیرنده یونسکو، اظهار می‌کند: اهداف سازمان ملل که یونسکو نیز یکی از زیرمجموعه‌های آن است، در ذیل برنامه‌های آن تعریف شده و توسعه پایدار را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه یونسکو اهداف ۱۷ گانه‌ای دارد که شبکه شهرهای یادگیرنده نیز این اهداف را دنبال می‌کند، می‌افزاید: هدف چهارم از اهداف توسعه پایدار به موضوع برابری کیفی آموزش و همه‌گیری آموزش در شهرها با تأکید بر آموزش در طول عمر می‌پردازد و البته هر دو گروه جنسی و تمام گروه‌های سنی و آسیب‌پذیر را در خود جای داده است.

شهرها باید بتوانند به یک جامعه پایدار تاب‌آور و همه‌پذیر تبدیل شوند

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه شهرها و سکونتگاه‌های محلی باید بتوانند به یک جامعه پایدار، امن، تاب‌آور و همه‌پذیر تبدیل شوند، می‌افزاید: شکل‌گیری شبکه شهرهای یادگیرنده برای پیگیری اهداف تعریف شده‌ای بود که برای رسیدن به آن اهداف، امکاناتی را در اختیار شهرهای عضو قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه شبکه شهرهای یادگیرنده مدیران شهری شهرداری عضو خود را به توسعه ظرفیت و زیرساخت‌های شهر برای بهبود یادگیری و یادگیرندگی تشویق می‌کند، می‌گوید: از مواردی که شهرداری اصفهان باید مورد توجه قرار دهد تا در چارچوب شهرهای یادگیرنده بتواند اهداف مورد نظر شبکه شهرهای یادگیرنده را محقق کند، استفاده از منابع تمام بخش‌ها برای یادگیری شهروندان در طول عمر (از یادگیری پایه تا آموزش‌های عالی) است.

امامی اظهار می‌کند: یادگیری در جوامع محلی و خانواده‌ها، تسهیلگری یادگیری در محیط‌های کاری، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ یادگیری در طول عمر یک انسان که همواره مورد تاکید یونسکو بوده است، تصریح می‌کند: اگر شهر اصفهان بتواند در موارد ذکر شده، موفق عمل کند به یک شهر یادگیرنده تبدیل می‌شود که البته این یک پروسه و فرایند است و نمی‌توان متصور بود در مقطعی از زمان بگوییم شهر اصفهان شهر یادگیرنده شده است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در خصوص اهمیت اضافه شدن شهر اصفهان به شبکه شهرهای یادگیرنده، می‌گوید: برای پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده باید به اهداف توسعه پایدار در سه حوزه اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دست یافت زیرا موضوع یادگیری را عمیقاً به مباحث ریشه‌ای فرهنگی پیوند می‌زند.

وی می‌افزاید: مطالعات نشان می‌دهد که شهروندان باید دانش و مهارت‌های جدید را در زمینه‌های مورد نیاز به دست آورند تا بتوانند تغییرات مورد نیاز در محیط زندگی خود را ایجاد کرده و خود را با آن سازگار کنند و این موضوع اهمیت نقش یادگیری را در توانمندسازی شهروندان و اینکه بتوانند در تبدیل جامعه به یک جامعه پایدار اثربخش باشند را نشان می‌دهد.

امامی با بیان اینکه باید فرهنگ یادگیری را در جوامع محلی نهادینه و از قالب دستوری خارج کرده و در قالب یک فرهنگ در جوامع محلی و به صورت یک تعهد درآوریم، اظهار می‌کند: تحقق این موضوع مستلزم آن است که در تمام سطوح استانی، شهری و جوامع محلی شهر موضوع را پیگیری و سیاست‌های در نظر گرفته شده را پیاده‌سازی کنیم.

وی تاکید می‌کند: برخی اسناد و مدارک در سایت شهرهای یادگیرنده یونسکو در دسترس قرار گرفته که باید به عنوان شهر پیوند خورده با شبکه یادگیرنده از آن اطلاع داشته باشیم؛ باید بتوانیم این اسناد را ترجمه کرده و در اختیار بخش‌های مختلف اداری و حتی مردم قرار دهیم تا استفاده کنند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 448193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.