۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
فرزند نامشروع شهر

آسیب‌های شهری یکی دوتا نیست که با از بین بردن آن‌ها محیط زندگی شهروندان امن و عاری از تهدیدات اجتماعی شود. زندگی در شهر همان اندازه که دلفریب است، فرزندان نامشروعی هم دارد که گاه بلای جان شهرنشینان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ شهر، سکونتگاهی بزرگ و متنوع است که فرصت‌ها و آسیب‌های زیادی را در خود نهان دارد. همان اندازه که فرصت سکونت در شهر برای شهروندان و شهرنشینان ارزشمند است، آسیب‌های شهر بر شئون زندگی شهروندان اثرات سوء دارد. یکی از بدترین آسیب‌های زندگی شهری "تکدی‌گری" است. روزانه مردان و زنان و کودکانی را در هر کوی و برزن می‌بینیم که با التماس از عابران تقاضای کمک می‌کنند، افرادی که همه با ظاهری ژولیده تقاضای پول می‌کنند یا در پوششی از چند قطعه دستمال یا پلاستیک، دست‌لاف گدایی را جستجو می‌کنند.

تکدی‌گری، زاییده فقر

محمدرضا فاتحی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق عمومی با بیان اینکه معضلات اقتصادی و تنگی معیشت از مهم‌ترین دلایل اقدام به تکدی‌گری است، می‌گوید: قانون‌گذار ایجاد شرایط اشتغال برای گدایان به منظور سلب زمینه گدایی را از وظایف شهرداری‌ها می‌داند.

او با اشاره به بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، خاطرنشان می‌کند: جلوگیری از گدایی از وظایف شهرداری‌هاست که در قالب طرح‌های مختلف اجرا می‌شود، اما در این بند کوتاه قانونی دو راهکار مهم برای مقابله با این معضل اجتماعی ارائه شده که با وجود تکلیفی بودن از آن غفلت شده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، ۱۲ دستگاه مسئول برخورد با معضل تکدی‌گری هستند، عنوان می‌کند: در حال حاضر بیشترین بار مقابله با این آسیب اجتماعی بر عهده شهرداری‌هاست؛ در چنین شرایطی می‌توان با اصلاح و روزآمد کردن قوانین بیمه‌ای و قانون کار بستری فراهم کرد که شهرداری بدون مانع بتواند متکدیانی که تمایل به کار دارند را بکارگیری و در مقابل به آن‌ها دستمزد پرداخت کند، زیرا نباید شهرداری به سبب عمل به یک تکلیف قانونی مدیون شده یا به محکمه احضار شود.

فاتحی اضافه می‌کند: در هیچ یک از مواد قانونی قانون مسئولیت مدنی، قانون کار یا بیمه تأمین اجتماعی حمایتی از شهرداری‌ها برای بکارگیری متکدیان ارائه نشده است، این در حالی است که جمع‌آوری این افراد نیز گاه درگیر بروکراسی اداری می‌شود، این مسئله باعث می‌شود مدیران شهری ساخت گرمخانه‌ها و مراکز اسکان موقت را برای جلوگیری از طرح پرونده‌های شکایت در محاکم و بدهکاری به اشخاص ترجیح دهند.

تدبیر قانون!

او با اشاره به تبصره ۲ ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، اظهار می‌کند: مبالغ پرداختی کارفرما هنگام صدور پروانه ساختمانی طبق مقررات این ماده، از کسور حق بیمه موظف کارفرما طبق بند ۲ ماده ۲ این قانون دانسته شده که از سیاست‌های تشویقی و مهم محسوب می‌شود که بر اساس آن شهرداری می‌تواند اقدام به معرفی متکدیان برای کار در واحدهای ساختمانی و متعاقباً استفاده از مزایای آن کند.

این حقوقدان با بیان اینکه بسیاری از متکدیان اتباع بیگانه هستند و با استفاده از راهکار قانونی مندرج در ماده ۱۲۰ قانون کار برای اشتغال وارد کشور می‌شوند، یادآور می‌شود: مقابله با تخلفات اینگونه متکدیان از جمله اشتغال آنان به مشاغل غیرمجاز یا جرم به سادگی ممکن است.

گرگان از شهرهای شمالی کشور است که به سبب برخورداری از آب و هوای مناسب و جمعیت ساکن و مسافری قابل توجه، محل مناسبی برای تکدی‌گری و باندهای تربیت متکدیان است. مدیریت شهری گرگان تلاش کرده با اتخاذ تمهیدات و اجرای طرح‌های مختلفی از ازدیاد شمار متکدیان در این شهر جلوگیری کند، اما همچنان موانعی در این زمینه وجود دارد.

شهرداری یک تنه جور دیگران را می‌کشد

موسی‌الرضا صفری، معاون خدمات شهری شهردار گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از جمع‌آوری ۱۴۷ متکدی در این شهر تنها تا پایان مردادماه امسال توسط شهرداری گرگان خبر می‌دهد و می‌گوید: بخشی از عملیات جمع‌آوری متکدیان بر عهده شهرداری است، اما همه دستگاه‌های مرتبط باید در این زمینه همکاری کنند، مقابله با این آسیب مهم اجتماعی به هم‌افزایی همه نیاز دارد.

او می‌افزاید: با توجه به وسعت شهر گرگان و افزایش روزافزون جمعیت، تعداد متکدیان هم افزایش می‌یابد و حتی از سایر روستاها و شهرها هم برای تکدی‌گری به گرگان می‌آیند.

معاون خدمات شهری شهردار گرگان خاطرنشان می‌کند: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۱۴۷ متکدی از سطح شهر جمع‌آوری شد که ۹ نفر از این تعداد به کمیته امداد، پنج نفر به اداره بهزیستی و یک نفر به دستگاه قضائی معرفی شدند و ۱۸ نفر نیز با تعهد خانواده و ضمانت کفیل آزاد شدند.

صفری تاکید می‌کند: بعد از جمع‌آوری، متکدیان به مشاوره معرفی می‌شوند تا مشخص شود که واقعاً نیازمند کمک هستند یا توسط اشخاصی به تکدی‌گری دست می‌زنند.

او عنوان می‌کند: با توجه به ضرورت ساماندهی متکدیان سطح شهر و مقابله با پدیده ناهنجار و معضل اجتماعی تکدی‌گری، شهرداری گرگان بر اساس مصوبه شورای وزیران نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان اقدام می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار گرگان ادامه می‌دهد: در این راستا شهرداری در ساعات مختلف اقدام به جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر می‌کند، البته متکدیان از روش‌های مختلفی برای تکدی‌گری استفاده می‌کنند و شناسایی آنها کمی مشکل شده است.

صفری تصریح می‌کند: آنها در مکان‌های شلوغ مانند چهارراه‌ها، مقابل داروخانه‌ها، هایپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و مقابل ساختمان‌های پزشکی اقدام به تکدی‌گری می‌کنند تا بتوانند با استفاده از شرایط موجود مانند حال روحی مراجعان به بیمارستان و سوءاستفاده از احساسات آنان نیت خود را عملی کنند.

۹۰ درصد متکدیان دوباره به محل کار خود باز می‌گردند!

او با بیان اینکه تکدی‌گری و مبارزه با این پدیده ناهنجار به تنهایی از عهده شهرداری ساخته نیست، تاکید می‌کند: ۹۰ درصد متکدیان بعد از جمع‌آوری دوباره به چرخه کار باز می‌گردند، بنابراین برخورد با یک پدیده اجتماعی و از بین بردن آن نیازمند اراده جدی همه آحاد جامعه و دستگاه‌های مختلف است تا در کنار هم و با انجام سلسله اقدامات تخصصی، این پدیده از بین برود.

معاون خدمات شهری شهردار گرگان اضافه می‌کند: بدون شک هیچ طرحی بدون همراهی شهروندان موفق نیست. ابتدا باید شهروندان از کمک به متکدیان خودداری کنند تا در کنار نتیجه اقدامات قانونی شهرداری و سایر دستگاه‌ها شاهد از بین رفتن این پدیده و ناهنجاری در اجتماع باشیم.

صفری اظهار می‌کند: کمک‌های شهروندان به متکدیان باعث افزایش شمار آنان در شهر می‌شود؛ لذا باید برای مردم فرهنگ سازی شود که تحت هیچ شرایطی به افراد به ظاهر نیازمند در خیابان‌ها کمک نکنند تا به مرور زمان گدایان نیز بساط خود را از سطح خیابان‌ها جمع کنند، اما تا زمانی که شهروندان به راحتی به این افراد کمک می‌کنند جمع کردن این افراد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

او می‌گوید: از شهروندان تقاضا می‌کنیم در صورت مشاهده متکدیان موضوع را با سامانه ۱۳۷ به معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان اطلاع دهند تا اقدامات لازم بشود.

کد خبر 448169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.