به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه اولویت اصلی در شرایط حاضر تهیه اطلس یادگیری برای تمامی دانش آموزان استثنایی است، اظهار کرد: اطلاعات ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی در خصوص شیوههای دسترسی به آموزش و اطلس یادگیری هنوز در سامانه ثبت نشده است که نیازمند پیگیری مدام رؤسای ادارات استانها است.
وی افزود: مدیران مدارس، مانند مدرسه فیزیکی باید بر انواع شیوههای یادگیری دانش آموزان مسلط باشند و برای تک تک دانش آموزان شیوهها و مدلهای یادگیری نیز باید مشخص باشد.
حسینی خواستار اهتمام جدی استانها در تولید محتوای الکترونیکی شد و اظهار داشت: در شرایط کرونا مدرسه با تغییر نقش باید تولید کننده محتوا باشد و ادارات ضمن نظارت بر محتواهای تولیدی و ارسال آنها به سازمان به غنی شدن بانک جامع محتوای الکترونیکی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شبکه شاد کمک شایانی میکنند.
معاون وزیر در ادامه با تقدیر از تمامی دست اندرکاران برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان خاطرنشان کرد: علیرغم شرایط کرونا و نگرانی خانوادهها تاکنون ۹۸.۵۴ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کردهاند و بیش از ۹۳ درصد این نوآموزان نیز ارزیابی شدهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که با محوریت اعلام گزارش مراکز مشکلات ویژه یادگیری برگزار شد ضمن اعلام اینکه بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری طی یک ماه آینده تدوین و اجرای خواهد شد، گفت: در طراحی این بسته تحولی اصول سیزده گانهای باید مد نظر قرار گیرد تا بستهای تحولی کامل و جامعی طراحی شود.
وی اولین اصل را توسعه کمی و کیفی این مراکز دانست و اظهار کرد: پایش سرزمینی و احصای تعداد دقیق مراکز مورد نیاز بر اساس توجیهات علمی، تأمین مکان و اعتبار برای ایجاد مراکز جدید و تأمین تجهیزات لازم این مراکز، احصا نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز، عدم تغییر کاربری مدارس و عدم تغییر پستهای سازمانی نیروهای این مراکز از جمله مواردی است که در توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود.
حسینی دومین اصل را وجود نیروی انسانی ماهر و تخصصی در این مراکز دانست و افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری انسان محور هستند و مربیان متخصص در این مراکز میتوانند جانشین تمامی نداشتهها باشند.
وی افزود: توجه جدی به کیفیت بخشی شیوههای مداخلات در این مراکز و فراگیر شدن خدمات به جمعیت مخاطب و افزایش قلمرو خدمات از دیگر نکاتی است که در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید لحاظ شود.
حسینی سومین اصل را اهمیت بالای این مراکز در تشخیصهای بهنگام دانست و افزود: اهمیت این مراکز گاهی از خود مدارس بیشتر است و این مراکز میتوانند در تشخیصهای بهنگام و مداخلات طلایی جلوی بسیاری از معلولیتها را بگیرند.
وی افزود: ورود مدارس در قالب ایجاد اتاقهای مرجع و تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز از دیگر نکاتی است که باید در تدوین بسته تحولی لحاظ شود.
حسینی پنجمین اصل را جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانست و تصریح کرد: یکی از استراتژیهای اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی جامعه پذیری سازمان است و جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی اولیا و معلمان با خدمات این مراکز و توانمند سازی معلمان والدین و مدیران مدارس از جمله مواردی است که در تدوین بسته تحولی لحاظ خواهد شد.
وی گفت: ششمین اصل که باید در بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری مد نظر قرار گیرد، توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان است.
وی تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید مرجعیت آزمونها را پیدا کند و تهیه بانک جامع آزمونها شروعی برای این حرکت است.
حسینی طراحی مکانیزم ارزیابی از مراکز مشکلات ویژه یادگیری را اصل هفتم دانست و گفت: به روز رسانی سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری و اتصال آن به سامانههای مرتبط، هشتمین اصلی است که باید در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار گیرد.
معاون وزیر چرخش از تشخیص محوری به سمت غربالگری و از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مشکلات ویژه یادگیری را نهمین اصل مد نظر در تدوین بسته تحولی دانست و افزود: برای تحقق این چرخشها نیازمندیم که بستههای آموزشی الکترونیکی طراحی نمائیم تا والدین از روی سیاههها و نشانگرهای که آموزش میبینید بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مشکلات را تشخیص دهند و پس از آن با تمرینهای حرفهای که برای آنان در این سیاههها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفهای مؤثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.
وی گفت: راه اندازی صدای همراه در کنار سامانه ندای همراه در مراکز مشکلات ویژه یادگیری و استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در فرآیند شناسایی و مداخلات بهنگام اصول دهم و یازدهم است که باید مد نظر قرار گیرد.
حسینی تدوین شاخصها و استانداردها در حوزههای آموزشی، توانبخشی و تجهیزات مراکز اختلالات ویژه یادگیری را اصل دوازدهم دانست و افزود: سیزدهمین اصل نیز رسیدگی به مشکلات ویژه یاددهی در کنار مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز است.
نظر شما