بروز بیماری‌های دامی در استان اصفهان کنترل شده است

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بروز بیماری‌های دامی در استان اصفهان کنترل شده است، گفت: هرگونه بی‌توجهی در کنترل این بیماری‌ها می‌تواند به صورت غیرمستقیم به جامعه انسانی آسیب بزند.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به مناسبت روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: اگر چه ممکن است فعالیت‌های دامپزشکان بازتاب خبری آنچنانی نداشته باشد اما اثرات کار دامپزشکی هر روز سر سفره‌های مردم وجود دارد و مردم هر روز با مواد پروتئینی و لبنی از جمله تخم مرغ، میگو، گوشت، ماهی و عسل که در نتیجه زحمات حوزه دامپزشکی برای رعایت مسائل بهداشتی است سر و کار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در این حوزه می‌شود کنترل و مقابله با بیماری‌های دام از کرم ابریشم تا زنبور عسل، ماهی، میگو، گاو، گوسفند، بز و سایر حیوانات است. این حیوانات در واقع کارخانجات تولید مواد پروتئینی مورد مصرف جوامع انسانی هستند و باید به صورت کاملاً بهداشتی در اختیار انسان‌ها قرار بگیرند تا سلامتشان تضمین شود.

بیماری‌های مشترک انسان و دام کنترل شده است

موحدی با بیان اینکه برخی از بیماری‌های این حوزه مختص دام و برخی میان انسان و دام مشترک است، افزود: کنترل بیماری‌های دامی از این نظر برای جوامع انسانی اهمیت دارد که شاید قابل انتقال به انسان نباشد اما ویروسی است بسیار خطرناک برای دام‌ها. اگر دام‌ها از بین برود انسان‌ها نیز شیر، لبنیات و گوشتی برای مصرف ندارند و به صورت غیرمستقیم دچار آسیب خواهند شد.

وی ادامه داد: در حوزه مقابله با بیماری‌های مختلف دامی در سال بیش از ۱۳ میلیون نوبت سر واکسیناسیون انجام می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اشاره به کنترل کامل بیماری هاری در استان، اظهار کرد: این مسئله که در دو سال اخیر تخت‌های بیمارستانی ما خالی از مبتلایان هاری است به دلیل واکسیناسیون بیش از ۱۵ هزار قلاده سگ در سال گذشته با وجود همه دشواری‌های موجود است.

موحدی افزود: بیماری‌های حوزه دام سنگین از جمله تب برفکی و ال‌اس‌دی، بیماری‌های دام سبک، بیماری‌های صرفاً طیور همچون نیوکاسل و برونشیت، بیمارهای ویروسی و غیر ویروسی حوزه آبزیان و بیماری‌های زنبور عسل در استان کنترل شده است. سال گذشته وضعیت کنترل بیماری‌ها در استان مطلوب بود تا فشار مضاعفی با وجود شیوع کرونا بر مردم وارد نشود.

وی ادامه داد: به رغم شیوع ویروس کرونا هیچ‌ یک از فعالیت‌های حوزه دامپزشکی تعطیل نشد. خدمات دامپزشکی یقیناً به معنای تضمین سلامت جوامع انسانی است، بنابراین باید نگاه فراتر از شرایط کنونی به آن داشته باشیم. به رغم آنکه بخشی از حفظ سلامت جامعه مدیون حوزه دامپزشکی است اما متأسفانه در طرح تحول سلامت هیچ اعتباری به حوزه دامپزشکی تخصیص داده نشده است.

بودجه ۳ میلیاردی برای ۲۴ شهرستان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به تخصیص تنها ۵۰ درصد از بودجه عملیاتی دامپزشکی استان اصفهان، گفت: این مقدار تقریباً برابر با سه میلیارد تومان است که برای استانی دارای ۲۴ شهرستان بسیار اندک است. اگرچه این مقدار نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته اما این سازمان در تلاش است با همین اعتبار، فعالیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهد.

موحدی ادامه داد: اگر بخواهیم خدمات خوبی ارائه دهیم، اعتبار دامپزشکی استان حداقل باید چهار برابر مبلغ کنونی باشد. کمبود بودجه باعث شده فعالیت‌های ما در حوزه دامپزشکی استان به حداقل‌ها محدود شود.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های درمانی دامپزشکی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: در برخی موارد اگر اعتباری در اختیار ما قرار بگیرد واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم و آن‌ها نیز موظف به تزریق رایگان آن هستند. علت واگذاری این مسئله به بخش خصوصی نیز کمبود نیروی متخصص در سازمان دامپزشکی استان است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هزینه‌های دامپزشکی در قیمت تمام شده محصول جایگاه چندانی ندارد. بیش از ۷۵ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی ناشی از قیمت نهاده‌هاست و خدمات دامپزشکی، هزینه‌های دارو و واکسن فقط در حدود پنج درصد از قیمت تمام شده محصول را پوشش می‌دهد.

موحدی درباره بیماری‌های مشترک میان انسان و دام (زئونوز) ادامه داد: این بیماری‌ها از جمله مهم‌ترین، صعب‌العلاج‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌هاست که از میان تعداد قابل توجه آن‌ها می‌توان به سل گاوی، تب مالت، سیاه زخم، تب کریمه کنگو، هاری، سارس و کرونا اشاره کرد.

وی گفت: بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در سال در دنیا جان بیش از دو ملیون نفر را می‌گیرد و قطعاً معضل آینده بهداشتی جوامع انسانی نیز همین بیماری‌هاست. کرونا مثال بارزی از اینگونه بیماری‌هاست.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: همچنین بشر در برابر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بسیار ضعیف است. باید توجه داشت که اگر رد برخی از این بیماری‌ها نظیر تب کریمه کنگو در استان نیست، به دلیل اقدامات پیشگیرانه نظیر سمپاشی‌ها و بهسازی اماکن دامی است که پیش‌تر توسط دامپزشکی انجام شده است.

موحدی اظهار کرد: واکسیناسیون ۱۵ هزار قلاده سگ در کل استان، بیش از یک و نیم میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای کنترل بیماری سیاه زخم، بیش از ۵۴۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون و بیش از ۱۹۰ هزار عملیات خون‌گیری برای کنترل تب مالت و در حوزه بیماری‌های طیور شامل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیش از ۶۷۰ میلیون نوبت سر واکسیناسیون انجام شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار مسری‌تر از کروناست. با وجود اینکه اکنون حدود یک سال است که گزارشی از ابتلای این ویروس نداشته‌ایم، به دلیل اینکه ویروس همچنان در طبیعت وجود دارد، با انجام کوچک‌ترین خطایی از سمت انسان دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ویروس‌هایی که در چرخه طبیعت وجود دارند، هرگز از بین نمی‌روند. جهان یک دهکده کوچک است که هر اتفاقی در گوشه‌ای از آن رخ دهد، همه آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. باید سازگاری با طبیعت را بیاموزیم. اگر انسان‌ با حیوانی همچون خفاش که منشأ بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، کاری نداشته باشد طبیعت نیز با انسان کاری ندارد.

موحدی گفت: در حوزه تب مالت، پیشگیری از طریق واکسیناسیون دام‌ها انجام می‌شود، همچنین در این بخش لازم است از طریق خانه‌های بهداشت آموزش‌هایی به مردم داده شود تا از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

وی ادامه داد: در حوزه بیماری سیاه زخم توانسته‌ایم آن را کاملاً تحت کنترل قرار دهیم البته این ویروس صدها سال در خاک زنده می‌ماند بنابراین لازم است عملیات واکسیناسیون به صورت سالانه انجام شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت سازمان دامپزشکی در سال‌های کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است. سازمان دامپزشکی استان از ۲۲۰۰ واحد مرغ گوشتی و بیش از ۲۱۰ واحد مرغ تخم گذار تنها ۱۸ واحد را معدوم و این بیماری را کنترل کرده است.

موحدی افزود: واکسیناسیون تمام گله‌های بوقلمون، بیش از ۳۴ هزار نمونه‌برداری سرمی و بیش از سه هزار نمونه‌برداری مولکولی از تمام مزارع، تأمین بیش از ۲۲ دوز واکسن و ممیزی بهداشتی بیش از ۱۰۰ مزرعه این بیماری کنترل شد. همچنین در یک سال گذشته بیش از سه هزار مورد تست سرمی مشمشه انجام شد.

وی ادامه داد: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های حیات وحش در حوزه وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست است، هرچند دامپزشکی نیز به این سازمان کمک می‌کند، در همین راستا برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیش از یک و نیم میلیون واکسیناسیون به ویژه در روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن درگیر هستیم وجود بیماری هاری در شغال و روباه‌های حیات وحش است که وارد روستاها شده و دام‌ها را بیمار می‌کنند، بنابراین کنترل بیماری هاری یکی از مسائلی است که مسئولان حفاظت از محیط زیست باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

موحدی با بیان اینکه ویروس کرونا هنوز از دام به انسان و یا بالعکس منتقل نشده است، افزود: در دامپزشکی دورکاری معنایی ندارد. بیش از ۷۰ درصد نیروهای سازمان دامپزشکی در شهرستانهای خمینی شهر و برخوار به کرونا مبتلا شده‌اند و می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد از کارکنان اداره کل دامپزشکی نیز به کرونا مبتلا شدند.

صادرات ۴۸ میلیون دلاری فرآورده‌ای خام دامی

وی ادامه داد: هر چیزی که فرآورده خام دامی باشد بدون گواهی صادرات دامپزشکی امکان صادرات آن وجود ندارد. بیش از ۴۳۰۰ تن پنجه مرغ، بیش از ۸۶۳ تن پای مرغ، بیش از ۲۴۴ تن عسل، بیش از هفت هزار تن پودر گوشت و بیش از ۱۰ هزار تن خامه به روسیه، مالزی، قرقیزستان، ترکیه، عراق، لبنان، بحرین و کنیا و سراسر جهان صادرات شده و هیچ یک عودت داده نشده است. ارزش صادراتی سال گذشته محصولات دامی استان بیش از ۴۸ میلیون دلار بوده و از لحاظ وزنی نیز بیش از ۴۲ میلیون کیلوگرم است.

کد خبر 448045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.