۳۰ درصد خون اهدایی کشور به ۳ استان تعلق دارد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۱۵ درصد خون‌های اهدایی در کشور به تهرانی‌ها، هشت درصد به مردم استان فارس و هفت درصد هم اختصاص به اصفهانی‌ها دارد و در مجموع ۳۰ درصد از کل خون‌های اهدایی در کشور مربوط به این سه استان است.

به گزارش ایمنا، بشیر حاجی بیگی، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۶۸ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۹۴۰ هزار و ۷۳۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: همچنین در شش ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۶۲۶ هزار و یک واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده و مردم استان‌های تهران، فارس و اصفهان بیشترین میزان اهدای خون در کشور را در این مدت داشتند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

وی ادامه داد: از هر فرد سالم بالای ۵۰ کیلوگرم وزن و سن بالای ۱۸ سال تا سن ۶۰ سال ۱۰.۵ سی سی یا میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خون گرفته می‌شود و حجم کیسه‌های خون اهدایی ۴۵۰ سی سی یا میلی لیتر است و ۶۳ سی سی ماده ضد انعقادی درون کیسه‌ها خون موجود است.

حاجی بیگی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

وی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی.

وی اضافه کرد: همچنین خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون به ایرنا گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌ مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

کد خبر 447969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.