چرا تپه اشرف برای گردشگری اصفهان مهم است؟

کشفیات جدید در تپه اشرف باعث شد تا تاریخ اصفهان چند هزار سال به عقب‌تر برگردد که با این ارزش تاریخی و فرهنگی، این منطقه باستانی می‌تواند به مرکز ثقلی برای توسعه گردشگری اصفهان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاریخ اصفهان همواره در اسارت دوران طلایی و پرشکوه صفوی بوده و در این بین برخی برهه‌ها نظیر سلجوقیان نیز خودنمایی می‌کند و واقعیت این است که همواره میراث معنوی و فرهنگی اصفهان را با هنر ایرانی اسلامی که از سلجوقیان و صفویه به ارث رسیده، می‌شناسند. حتی همچنان می‌توان گفت که گردشگری امروزه اصفهان از آبشخور هنر صفوی رونق می‌گیرد.

این درحالی است که مدل‌ها و گونه‌های جدیدی از گردشگری ایجاد شده‌اند. فارغ از انواع و اقسام مختلف گردشگری که وجود دارد، همچنان مؤثرترین مدل برای اصفهان گردشگری فرهنگی و تاریخی است. غنای اصفهان به اندازه‌ای است که تا سال‌های سال هم جذابیت دارد، اما این جذابیت نیاز به بازنمایی و ایجاد جاذبه‌های جدید دارد ضمن اینکه تمرکززدایی از بخش مرکزی شهر نیز برای توسعه پایدار گردشگری اهمیت دارد.

اگرچه قلب تاریخی اصفهان چنان تپندگی دارد که اصفهان را تا صدها سال دیگر برای ایرانیان و خارجی‌ها جذاب جلوه دهد، اما کشش این آثار هم تا اندازه‌ای است. از طرفی مشکل بزرگ گردشگری ایران، نبود بازدید دوباره گردشگران از کشور است؛ یعنی یک گردشگر خارجی تنها یک بار به ایران سفر می‌کند. این در حالی است که این آمار در کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان و مالزی هم وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد.

در کل گردشگری و رکن اساسی گردشگری فرهنگی و تاریخی ایران نیاز به ارزش افزوده و جاذبه‌های جدید دارد. به تازگی در شرق اصفهان و در منطقه باستانی " تپه اشرف" کشفیات مهمی به دست آمد. علی‌رضا جعفری زند و همراهانش در فصل هفتم کاوش‌های نجات بخشی تپه به چند اسکلت اشکانی و اشیایی دیگر رسیدند که پیشینه تاریخی اصفهان را دو هزار سال به عقب بردند.

حالا دیگر تپه اشرف یک "راز" یا "سارویه" اصفهان نبود، بلکه یک جاذبه سحرانگیز و تازه بود. جدا از تمام ویژگی‌های تاریخی و میراثی تپه اشرف، این سایت برای رونق گردشگری اصفهان بسیار مهم است. تپه اشرف در یک موقعیت جغرافیایی عالی برای تعریف یک مسیر گردشگری در شرق اصفهان است. این موقعیت جغرافیایی را با جاذبه‌ای مانند کوه آتشگاه و منارجنبان در غرب در کنار هم قرار دهید تا یک محور گردشگری غرب به شرق در اصفهان حاصل شود.

محوری که از غرب آغاز شده، به جاذبه‌های نزدیک مرکز شهر می‌رسد و قرارگاه اصلی آن در میدان نقش جهان خواهد بود. این محور تا چهارباغ خواجو، پل خواجو و در نهایت خیابان سلمان فارسی و تپه اشرف ادامه پیدا می‌کند ضمن اینکه جاذبه‌هایی نظیر تپه اشرف و مقبره خلیفه عباسی را نیز در برخواهد گرفت.

این محور گردشگری بر مبنای مفهوم توسعه مرکز پیرامون نیز قابل بسط و گسترش به شرق استان اصفهان نیز است. شرقی که شامل برسیان، محمدآباد، قارنه، ورزنه، خارا، کویر و گاوخونی است و به رونق اقتصاد شرق اصفهان کمک خواهد کرد. توسعه مرکز پیرامون ایده‌ای است که در میانه‌های قرن ۲۰ میلادی مطرح شد و در صنعت گردشگری جدید نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برنامه‌ریزی و تبدیل تپه اشرف به یک سایت باستان شناسی همچنین تبلیغ و بازارسازی برای آن، این جاذبه را به مرکز ثقل توسعه مرکز پیرامون گردشگری اصفهان تبدیل خواهد کرد. در این راه نیازهای مهمی نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن همکاری تمام متولیان امر در بحث ساماندهی تپه اشرف است. متولیانی که باید اهمیت این سایت باستانی را بخوبی درک کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

به طور کلی تپه اشرف از از ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، گردشگری و حتی اقتصادی برای اصفهان حائز اهمیت است و در این بین می‌تواند به گردشگری اصفهان جذابیت تازه ببخشد و انگیزشی جدید برای سفر دوباره گردشگران به اصفهان بشود.

کد خبر 447829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    انشاالله