تخصیص یارانه دوچرخه‌؛ راهی به سوی کاستن استفاده از خودروها

تخصیص یارانه برای تهیه دوچرخه‌های برقی از سوی دولت‌ها به افرادی که از توان مالی کافی برای تهیه خودرو برخوردار نیستند، منجر به ترویج دوچرخه‌سواری و کاهش تردد از طریق وسایل نقلیه موتوری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم در سراسر جهان خانه‌نشین شده و به دورکاری مشغول شدند و سپس به فکر یافتن راهی جایگزین برای تردد در داخل شهر افتادند. پس از مدت زمانی کوتاه، دوچرخه‌سواری به روشی بسیار کارآمد برای رفت و آمد در میان مردم تبدیل شد چرا که تهیه آن نسبت به سایر وسایل نقلیه، مقرون به صرفه بود و از سوی دیگر امکان رعایت فاصله اجتماعی با سایرین را فراهم می‌آورد. در پی گرایش بیشتر مردم به دوچرخه‌سواری، بازار دوچرخه با رونق بی‌سابقه‌ای مواجه شد به طوری که حتی بسیاری از فروشگاه‌ها به فروش این وسایل حمل و نقل سبز، به جای اقلام سابق خود روی آوردند.

دوچرخه‌سواری در شهرهای آمریکایی بیش از سایر نقاط جهان رونق یافت به طوری که در ماه آوریل فروش دوچرخه به یک میلیارد دلار، یعنی حدوداً ۷۵ درصد بیشتر از سال قبل رسید. در هوستون، سفرهای انجام شده از طریق دوچرخه در ماه می نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۳۸ درصد افزایش مواجه بود و تهیه دوچرخه به یک رقابت در میان مردم در شهرهای دالاس و سن آنتونیو تبدیل شده بود.

دوچرخه‌سواری؛ یک رویکرد دائمی برای تردد

با توجه به اینکه دوچرخه‌سواری در میان مردم آمریکا به طور گسترده‌ای ترویج یافته است، آیا امکان اینکه دوچرخه‌سواری به یک رویکرد دائمی برای رفت و آمد در داخل شهر تبدیل شود، وجود دارد؟ مقامات رسمی چگونه می‌توانند مردم را به استفاده همیشگی از دوچرخه که هم برای کاربران و هم شهر مزایای بسیاری دارد، تشویق کنند؟ آیا کاهش قیمت دوچرخه‌ها یا تخصیص یارانه برای تهیه آن می‌تواند برای همیشه استفاده دوچرخه را بر خودرو در شهر غالب کند؟

اعضای مجلس شورای ایالتی نیویورک اخیراً لایحه‌ای ارائه داده‌اند که طی آن افراد علاقمند به دوچرخه‌های الکتریکی می‌توانند از تخفیفی تا دو هزار دلار برای تهیه آن بهره‌مند شوند. در واقع مردم می‌توانند هنگام خرید دوچرخه‌های الکتریکی بیش از ۵۰ درصد تخفیف بگیرند و دولت مسئول پرداخت مابقی هزینه به فروشندگان خواهد بود. دوچرخه‌های الکتریکی نسبت به نمونه‌های معمولی آن از راحتی بیشتری برخوردار است و فرآیند دوچرخه‌سواری را به فعالیتی لذت‌بخش برای کاربران تبدیل می‌کند.

دوچرخه الکتریکی، وسیله‌ای مقرون‌به صرفه و مفید به جای خودروها

قیمت دوچرخه‌های الکتریکی با هم بسیار متفاوت است و ممکن است بین هزار تا ۱۳ هزار دلار متغیر باشد. از سوی دیگر، قدرت حرکت و راحتی این وسایل حمل و نقل نیز با هم تفاوت‌های زیادی دارد و طول عمر باطری‌های آن‌ها نیز به طور چشمگیری با هم متفاوت است. در حال حاضر بیش از دو هزار نوع دوچرخه الکتریکی در بازار آمریکا وجود دارد که هر یک از قابلیت و کارایی خاص خود برخوردار است. افرادی که توانایی مالی لازم برای تهیه خودرو را ندارند می‌توانند با صرف کمترین هزینه و مطابق با اولویت خاص خود دوچرخه مخصوص تهیه کنند.

نزدیکی مردم به محل کار و استفاده از دوچرخه

حدود یک سوم مردم هوستون آمریکا در فاصله‌های کمتر از ۲۰ دقیقه به تمام امکانات و مکان‌های عمومی مورد نیاز خود دسترسی دارند و از این تعداد حدوداً ۷۷ درصد مردم با خودرو به تنهایی راهی محل کار خود می‌شوند. در واقع مردم به وسیله خودروهای شخصی می‌توانند بین ۱۵ تا ۱۸ دقیقه، خود را به محل کارشان برسانند و این در حالی است که رفتن به محل کار از طریق دوچرخه حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد. مقامات رسمی برای طراحی این شهر هزینه‌های زیادی کرده‌اند به طوری که بیش از ۱۶ هزار مایل از خیابان‌های شهر و چهار هزار مایل از بزرگراه‌ها را به تردد خودروها اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر دولت هوستون مبلغ هنگفتی را صرف ایجاد ۶۴۰ مایل مسیر دوچرخه‌سواری کرده است که اغلب کارکنان را به سمت محل کار خود هدایت می‌کند.

چیزی که در اینجا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اینکه تمام مردم هوستون به محل کار خود در فاصله‌های ۳۰ دقیقه‌ای دسترسی ندارند و استفاده از دوچرخه برای آنان بسیار چالش‌برانگیز است. با این حال مقامات محلی شهر از اهداف بلندپروازانه خود برای ایجاد مناطق ۲۰ دقیقه‌ای در شهر خبر داده و گفته‌اند برای گسترش محله‌های خودکفا تلاش می‌کنند تا مردم به راحتی بتوانند از طریق دوچرخه خود را به محل کارشان برسانند.

کد خبر 447630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.