مصرف فروکتوز باعث تشدید بیماری التهابی روده می‌شود

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از قند فروکتوز علائم بیماری التهابی روده را تشدید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری التهابی روده یک واژه کلی برای دو بیماری کولیت روده و کولیت اولسراتیو محسوب می‌شود. این بیماری دارای علائمی مانند اسهال مداوم، دل درد، مدفوع خونی، کاهش وزن بدون دلیل و خستگی است. نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از فروکتوز می‌تواند به روده افراد آسیب وارد کند و باعث بروز التهاب شود.

علاوه بر این مصرف زیاد فروکتوز ممکن است خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش دهد. تولیدکنندگان مقدار زیادی فروکتوز به نوشابه‌، شکلات و مواد غذایی پخته شده و دیگر غذاهای فرآوری شده اضافه می‌کنند. گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر فروکتوز بر بروز بیماری التهابی روده، مطالعه جدیدی روی سه مدل موش مبتلا به بیماری التهابی روده انجام دادند. آن‌ها در موش‌های مدل اول از نوعی ماده شیمیایی به نام دکستران سولفات سدیم استفاده کردند تا واکنش التهابی به وجود آمده در بیماری التهابی روده را ایجاد کنند.

سپس پژوهشگران با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند که رژیم غذایی سرشار از فروکتوز شدت این نوع التهاب را افزایش داد و در مقابل رژیم غذایی حاوی گلوکز باعث تشدید التهاب نشد. همچنین مصرف فروکتوز زیاد ضخامت لایه مخاطی روده را به مقدار یک پنجم کاهش داد.

محققان برای بررسی مدل دوم بیماری التهابی روده، موش‌ها را به یک نوع باکتری به نام Citrobacter rodentium که باعث التهاب روده می‌شود، آلوده کردند. مصرف فروکتوز توسط این موش‌ها باعث رشد باکتری‌ها و افزایش التهاب شد. در نهایت محققان رابطه بین فروکتوز و بیماری التهابی روده را در مدل ژنتیکی بیماری تایید کردند. این مدل نوعی پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند که می‌تواند علائم بیماری التهابی روده بسیاری از افراد را وخیم‌تر کند.

پژوهشگران بار دیگر به این نتیجه رسیدند که مصرف مقدار زیادی فروکتوز باعث می‌شود التهاب روده در میان این گروه از موش‌ها افزایش پیدا کند. به طور کلی نتایج بررسی‌های این مطالعه نشان داد که ارتباط مستقیمی بین مصرف روزانه فروکتوز و بیماری التهابی روده وجود دارد؛ به طوری که مصرف زیاد فروکتوز باعث تشدید بیماری التهابی روده می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر شده است.

کد خبر 447609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.