همه چیز درباره فیلم هایلایت

با شیوع بیماری کرونا، نه تنها هنوز وضعیت سینماها به حالت قبل و شکل عادی خود برنگشته که همان چند سالن سینما هم که چراغ هایشان روشن بود، با وخیم تر شدن اوضاع و شرایط بحرانی در شهرها، بار دیگر از ابتدای این هفته به تعطیلی کشیده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایط شیوع ویروس کرونا به نظر می‌رسد اکران آنلاین تنها گزینه سینما باشد. هایلایت به کارگردانی اصغر نعیمی، تازه‌ترین فیلمی است که روانه اکران آنلاین شده است. این فیلم به تهیه کنندگی ساسان سالور و سرمایه گذاری حمیدرضا علی نژاد، در سال ۱۳۹۶ جلوی دوربین رفت و برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

هایلایت درامی اجتماعی با مضمونی عاشقانه است که توسط خود نعیمی به نگارش درآمده و در خلاصه داستان آن آمده است: زن و مردی در تصادفی سهمگین در جاده‌های شمالی کشور به کما رفته‌اند و همسران آنها با بازی آزاده زارعی و پژمان بازغی از ارتباط بین همسرانشان با یکدیگر بی‌خبر هستند و نمی‌دانند چرا این دو با هم در یک ماشین بوده‌اند.

هایلایت ایده خوبی دارد، اما متأسفانه در حد همان ایده باقی می‌ماند و خوب بودن آن در ادامه و در پرداخت چندان دوام نمی‌آورد. یکی از مشکلات بزرگ فیلم، ظاهر شدن تصادفی شخصیت‌هاست بدون آنکه پشت آنها منطق و دلیل محکمی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر هیچ کدام از شخصیت‌ها، پیش زمینه و شناسنامه‌ای از گذشته خود ارائه نمی‌دهند و در حد تیپ باقی می‌مانند.

اگرچه فیلمنامه هایلایت بر پایه هنجاری مهم شکل گرفته، اما به دلیل ضعف و نقاط کمرنگ تعلیق، به جای آنکه حس هم‌ذات پنداری را القا کند، بیشتر تصنعی شده و به زور دیالوگ‌ها را در دهان بازیگران قرار می‌دهد.

بزرگ‌ترین مشکل هایلایت را می‌توان مشکل فیلمنامه آن دانست که به سطحی‌ترین شکل ممکن قصه‌اش را روایت می‌کند. این در حالی است که اصغر نعیمی علاوه بر کارگردانی در سینما، فیلمنامه هم می‌نویسد و فیلمنامه‌های مهمی از جمله «مستانه» و «زندگی خصوصی» از نوشته‌های او است.

هایلایت قرار بود بعد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید و در آن زمان، تهیه کننده، انعقاد قرارداد اکران این فیلم را اعلام نمود. سالور در مصاحبه‌ای گفت: "به طور کلی رویکرد کلی شرکت‌های پخش برای فیلم‌های اجتماعی مستقل همیشه همینطور بوده و هایلایت هم که داستان و فضای اجتماعی دارد از این قاعده مستثنی نیست. خیلی از پخش کننده‌ها اغلب تمایلی به نمایش این فیلم‌ها ندارند، به همین دلیل اکثراً برای اکران، شیوه و زمان کارهای این چنینی به مشکلاتی برمی‌خوریم که بارها از آن گفتیم."

با وجود اعلام این خبر از سوی تهیه کننده، هایلات در سینماها اکران نشد.

اصغر نعیمی کیست؟

اصغر نعیمی از سال ۱۳۶۸ فعالیت مطبوعاتی خود را به عنوان نویسنده و منتقد در نشریات مختلف آغاز نمود. بعد از آن وارد عرصه سینما شد و به عنوان برنامه‌ریز و دستیار کارگردان با فیلمسازانی همچون فریدون جیرانی و کیانوش عیاری همکاری کرد. بعد از گذشت چند سال فعالیت به عنوان دستیار، به جرگه کارگردان‌ها پیوست. او ساخت چندین تله فیلم تلویزیونی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

«بی وفا» نخستین فیلم سینمایی نعیمی به عنوان کارگردان است. این فیلم در سال ۸۵ با بازی الناز شاکردوست و حمید گودرزی ساخته شد و توانست به موفقیت تجاری چشمگیری در گیشه دست یابد. هایلایت چهارمین ساخته سینمایی این کارگردان پس از «بی وفا»، «سلام بر عشق» و «سایه‌های موازی» است. نعیمی بعد از بی وفا، چرخش محسوسی در آثارش نشان داد و به درام‌های عاشقانه و اجتماعی روی آورد.

نعیمی بعد از هایلات تصمیم گرفت باز هم به سمت سینمای تجاری بازگردد و «خط استوا» را با مضمونی طنز و با حضور فرهاد اصلانی، سیامک انصاری و آزاده صمدی کارگردانی کرد. این فیلم یک کمدی با حال و هوایی متفاوت است و قصه رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال را روایت می‌کند که در آستانه اجلاس سالانه ای.‌اف.سی، یک ناهماهنگی تمام برنامه‌هایشان را بهم ریخته و دردسر بزرگی برایشان رقم می‌زند.

خط استوا قرار بود ابتدای پاییز امسال اکران شود که با شیوع کرونا، اکران آن معلق ماند. نعیمی همچنین نگارش فیلمنامه‌هایی را نیز بر عهده داشته است که می‌توان به زندگی خصوصی، مستانه، آس و پاس و آپاچی اشاره کرد.

این کارگردان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، دلیل دیر اکران شدن هایلایت را اینگونه بیان کرد: "پروانه نمایش فیلم اواسط سال ۹۷ صادر شد. حوزه هنری قول‌هایی را به تهیه کننده و سرمایه‌گذار فیلم برای اکران داده بود که آن را در شرایط بهتر اکران کند. این اتفاق نیفتاد و ما اکران سال ۹۷ را نیز از دست دادیم. بعد هم فیلم‌های تازه‌ای سر رسیدند و عملاً زمان‌های مُرده اکران به ما پیشنهاد می‌شد و در نهایت به زمان شیوع کرونا رسیدیم و تن به اکران آنلاین دادیم."

درباره بازیگران هایلایت

پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری و جمشید هاشم پور، ترکیب بازیگران هایلایت را تشکیل داده‌اند. ترکیبی که چندان موفق نبوده و برخی از منتقدان پس از نمایش فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، گروه بازیگران زن هایلایت را یکی از بدترین چیدمان‌های جشنواره فجر دانستند که نه تنها شخصیت‌ها را درک نکرده‌اند بلکه در برخورد با ابتدایی‌ترین تکنیک‌های بازیگری نیز خام پیش می‌روند. عده‌ای دیگر نیز ترکیب بازیگران این فیلم را سفارشی دانستند.

پژمان بازغی به عنوان چهره‌ای شناخته شده‌تر در هایلایت، تلاش چندانی برای ایفای نقش و باورپذیر بودن آن انجام نمی‌دهد. شاید هم دلیل اصلی تلاش نکردن این بازیگر را باید ظرفیت بسیار محدود فیلمنامه دانست. به عبارت دیگر، نه تنها نعیمی در هدایت بازیگرانش موفق عمل نکرده است ضعف فیلمنامه نیز دست و پای آنها را برای اجرایی بهتر بسته است.

در این میان بهترین بازی را جمشید هاشم‌پور ارائه می‌دهد. او نقش خود را به‌خوبی درک کرده و در ایفای آن موفق عمل کرده است. هاشم‌پور که ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد بود و فیلم‌های اکشن را به‌خوبی جان می‌بخشید هنوز هم بازیگری توانمند است و نقش آفرینی‌هایش ظرافت خاص خودش را دارد. با اطمینان می‌توان گفت که جمشید هاشم‌پور در سینمای ایران هنوز هم ستاره است. اما متأسفانه بازی خوب این بازیگر در کنار نقش‌آفرینی متوسط دیگر بازیگران این فیلم هدر رفته است.

کد خبر 447591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.