‌دارا سوم، گام بلندی در جهت خصوصی سازی اقتصاد ایران است

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: صندوق دارا سوم گام بلندی در جهت خصوصی سازی نظام اقتصادی ایران است و دولت‌های آینده این اقدام دولت تدبیر و امید در راستای خصوصی کردن اقتصاد ایران و واگذار کردن سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی را تحسین خواهند کرد.

فاطمه روح‌الله امینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصمیم دولت برای عرضه صندوق دارا سوم در بازار سرمایه و احتمال استقبال بی‌نظیر از سهم‌های موجود در این صندوق، اظهار کرد: بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی سازمان خصوصی سازی سهام برخی شرکت‌های صندوق دارا سوم در اختیار بانک‌های شاخص کشور است و به همین دلیل زمان دقیق عرضه دارا سوم پس از آزادسازی سهم این شرکت‌ها از دست بانک‌ها اعلام خواهد شد.

وی افزود: به صورت دقیق اعلام نشده که سهام کدام یک از شرکت‌های این صندوق EFT در وثیقه بانک است اما به نظر می‌رسد با توجه به بحران مالی اخیری که دامنگیر صنعت خودرو شد، سهام شرکت‌های مربوط به این صنعت همچون سایپا و ایران خودرو در وثیقه برخی از بانک‌های بزرگ کشور باشد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه سایپا و ایران خودرو همواره نشان داده‌اند که وابستگی جدی به شبکه بانکی کشور دارند، تصریح کرد: بی‌شک این دو شرکت خودروسازی که در ماه‌های اخیر التهابات قابل توجهی را بر بازار خودرو وارد کرده‌اند در ازای دریافت تسهیلات و وام‌های اعتباری از بانک‌های بزرگ کشور، بخش قابل توجهی از سهام خود را به صورت وثیقه آزاد کرده‌اند و همین امر باعث شده سازمان خصوصی سازی نتواند زمان دقیق عرضه دارا سوم را مشخص کند.

روح‌الله امینی اضافه کرد: تجربه فعالیت سیستم بانکی فعال در نظام اقتصادی ایران نشان می‌دهد شبکه بانکی انعطاف خاصی نسبت به تصمیمات بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد و به نظر می‌رسد این دو نهاد پولی – اعتباری بتوانند بزودی سهام ایران خودرو و سایپا که به عنوان وثیقه در نزد بانک‌های بزرگ است را آزاد کنند.

وی ادامه داد: استقبال سهامداران حقوقی و حقیقی از صندوق دارایکم به حد زیادی پایین بود و با توجه به نفرت اغلب فعالان اقتصادی از شبکه بانکی این میزان از استقبال پیش‌بینی هم شده بود؛ اما جذابیت بازار خودرو و التهابات و نوسانات اخیر آن صندوق دارا سوم را به یک فرصت استثنایی برای سهامداران خرد و کلان بورس تبدیل کرده و بی‌شک ارزش سرمایه‌گذاری در این صندوق بیش از ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق دارا سوم گام بلندی در جهت خصوصی سازی نظام اقتصادی ایران است، خاطرنشان کرد: دولت‌های آینده این اقدام دولت تدبیر و امید در راستای خصوصی کردن اقتصاد ایران و واگذار کردن سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی را تحسین خواهند کرد اما باید توجه داشت که واگذاری سهام دولتی سایپا و ایران خودرو دست دولت را از بازار و صنعت خودروسازی ایران کوتاه می‌کند.

وی یادآور شد: هدف اصلی دولت از واگذار کردن سهام خود در ایران‌خودرو و سایپا که سال‌ها مورد بحث و مناقشه میان مجلس شورای اسلامی و دولت بوده، خصوصی کردن بخش مهمی از صنعت و اقتصاد ایران نیست و جذب نقدینگی که در سال‌های اخیر از طریق انتشار اسکناس از سوی بانک مرکزی در نظام اقتصادی شیوع پیدا کرده، مهم‌ترین هدف دولت از عرضه صندوق دارا سوم است.

کد خبر 447576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.