پاسخی به مطالبه چندساله/نبض شهر برای شهدا می تپد

عملیات عمرانی سالن اجتماعات گلستان شهدای اصفهان از سال ۱۳۹۴ و با توجه به اهمیت و لزوم توسعه این مکان آغاز شد. قرار بود این سالن با سازه‌ای خاص و طراحی متفاوت با همکاری سه نهاد شهرداری، استانداری و بنیاد شهید احداث شود تا مکانی در شأن و منزلت خانواده شهدا باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال ۹۵ در توافقی سه جانبه مقرر شد پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا احداث و تأمین یک سوم هزینه اجرای آن بر عهده شهرداری و دو سوم دیگر توسط سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله استانداری و بنیاد شهید تأمین شود.

از این رو اقدامات اجرایی پروژه آغاز شد و شهرداری در مرحله نخست پارکینگ پروژه را احداث کرد، اما استانداری به تعهدات خود عمل نکرد و بنیاد شهید نیز تنها برای ایجاد اسکلت فضایی پروژه ورود کرد.

از این رو در این دوره مدیریت شهری، شهرداری تصمیم گرفت به لحاظ اهمیت پروژه برای اجرا و تکمیل آن به تنهایی اقدام کند تا پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا با کاربری سالن اجتماعات مذهبی و اجتماعی در شأن مردم شهیدپرور اصفهان و با هدف تکریم خانواده شهدا با سازه‌ای خاص و طراحی متفاوت احداث شود.

در این ارتباط و برای آگاهی هر چه بیشتر از مراحل مختلف اجرای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا، با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا از چه زمانی و با چه هدفی آغاز شد؟

این پروژه از سال ۹۵ با درخواست بنیاد شهید، امام جمعه اصفهان و استانداری برای برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی در دستور کار قرار گرفت زیرا خیمه موجود گلستان شهدا از نظر وسعت، امکانات و فضای اطراف آن مناسب برگزاری مراسم مذهبی و در شأن خانواده شهدا نبود. از این رو با حضور نمایندگان بنیاد شهید و استانداری اصفهان جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد هر کدام یک سوم هزینه‌ها را تقبل کنند تا پروژه اجرا شود.

جانمایی و آغاز عملیات اجرایی پروژه چگونه انجام شد؟

در ابتدا محل سالن در نقطه‌ای مکان یابی شده بود که بخشی از مزارها را تصرف می‌کرد که تحقق این موضوع با مشکلاتی زیادی روبرو بود، از این رو جانمایی پیش بینی شده تغییر کرد و قرار شد شهرداری منازل اطراف گلستان شهدا را آزادسازی کند تا سالنی بزرگ و در شأن خانواده شهدا احداث شود.

شهرداری عملیات احداث پارکینگ پروژه را در سال ۹۵ آغاز کرد و این پروژه را اوایل سال ۹۶ با سه هزار و ۲۰۰ مترمربع وسعت زمین احداث کرد و اسکلت آن را تحویل داد.

بنیاد شهید نیز قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرده بود تا اسکلت فلزی سازه فضایی پروژه را احداث کند، از این رو قرار بود در بودجه سالانه خود یک سوم هزینه‌ها را لحاظ کرده و پرداخت کند.

وقتی فونداسیون و پارکینگ پروژه توسط شهرداری تکمیل و تحویل بنیاد شهید شد، قرارگاه خاتم الانبیا سازه فضایی را به صورت ناقص و بدون پوشش انجام داد و انجام سایر اقدامات برای شهرداری باقی ماند و در واقع در این بخش بنیاد شهید تنها یک میلیارد تومان هزینه کرد.

در نهایت شهرداری برای انجام و تکمیل این پروژه به تنهایی ورود کرد؟

نیمه دوم سال ۹۶ در دوره جدید مدیریت شهری تصمیم گرفته شد برای حفظ شأن و منزلت خانواده شهدا، علیرغم انجام نشدن تعهدات استانداری و بنیاد شهید، شهرداری به تنهایی برای تکمیل پروژه ورود پیدا کند.

از این رو عملیات نازک‌کاری و پوشش سقف سالن پروژه آغاز شد؛ البته برآورد اولیه برای تکمیل این پروژه حدود ۱۲ میلیارد تومان بود که با آغاز کار و پیشنهاد امام جمعه و شهردار اصفهان برای آزادسازی‌هایی در ضلع غربی گلستان شهدا و اضافه شدن به وسعت پروژه، این عدد به حدود ۳۴ میلیارد تومان برای اجرای سالن (نازک کاری و سفت کاری) رسید زیرا در این قسمت یک هزار مترمربع فضا توسط منطقه شش آزادسازی شد و به اقدامات اجرایی اضافه شد.

در رواق غربی سالن اجتماعات (مشرف به گلستان شهدا) ساختمان‌هایی وجود داشت که پس از بازدید امام جمعه اصفهان و پیشنهاد وی، شهرداری حدود یک هزار مترمربع ساختمان تجاری و فرهنگسرا را تخریب کرده و برای پروژه آزادسازی کرد که با توجه به طولانی شدن عملیات تخریب، امکان تکمیل رواق غربی همزمان با سالن اجتماعات وجود ندارد، اما با تکمیل نماکاری رواق سالن اجتماعات با تمام امکانات در اختیار خانواده شهدا و شهروندان قرار خواهد گرفت.

در ضلع شرقی پروژه چه اقداماتی شد؟

شهرداری علاوه بر آزادسازی ضلع غرب تعدادی از منازل که در ضلع شرقی گلستان شهدا قرار داشت را نیز با صرف ۴۵ میلیارد تومان هزینه برای احداث پارکینگ آزادسازی کرد.

پارکینگ ضلع شرقی به وسعت ۱۲ هزار و ۴۰۰ متر وجود دارد که تاکنون شش هزار متر فضا برای احداث پارکینگ آزادسازی شده و عملیات عمرانی آن انجام شده است.

در حال حاضر سالن با رواق‌های اطراف، پنج هزار مترمربع وسعت دارد که مراحل تکمیلی سالن در حال انجام است و به زودی بهره‌برداری می‌شود. شهرداری تلاش کرده فضا، نما و نورپردازی خوبی برای این پروژه انجام دهد، البته سیستم‌های صوت و تصویر توسط بنیاد شهید به تناسب برنامه‌ها در پروژه تجهیز خواهد شد.

امیدواریم این اقدام شهرداری در آزادسازی و اجرای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا که تاکنون هزینه‌های آن توسط منطقه شش پرداخت شده، مورد قبول واقع شود و با بهره‌برداری از آن حرکت خوبی برای تکریم خانواده معظم شهدا و شهروندان انجام شده باشد.

پروژه‌های جانبی سالن اجتماعات گلستان شهدا چیست؟

در ضلع شرقی برای تجهیزات پست برق، احداث سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ اقدامات لازم توسط منطقه شش آغاز شده است.

قول داده بودیم سالن اجتماعات تا نیمه نخست سال تکمیل می‌شود که خوشبختانه شده و پروژه‌های جانبی آن نیز بتدریج تکمیل و تأسیسات، سرویس بهداشتی، پارکینگ روباز و محوطه‌سازی غرب و شرق پروژه نیز انجام خواهد شد.

همکاری کسبه و مالکان پلاک‌های مسکونی اطراف گلستان شهدا با شهرداری در انجام فرایند آزادسازی چگونه بود؟

در قسمت شرقی پروژه توافق با مالکان دو مغازه از طرف شهرداری منطقه شش در حال انجام است، اما ۸۰ درصد کسبه همکاری خوبی با شهرداری داشتند.

برای رعایت استانداردها و مباحث ایمنی در احداث پروژه چه نکاتی مورد توجه قرار گرفت؟

از چهار سمت سالن اجتماعات گلستان شهدا ۳۶ در برای ورود و خروج شهروندان پیش بینی شده تا جمعیت زیاد سالن در کمترین زمان ممکن از داخل سالن به سمت رواق‌ها و گلستان شهدا و بالعکس از آن طرف به داخل سالن هدایت شوند.

از نظر ایمنی سازه‌ای و ضوابط آتش نشانی اقدامات مربوط به روشنایی، پارکینگ، دسترسی‌ها و مناسب‌سازی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا همه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

آیا طرح ویژه‌ای برای این پروژه اجرا شده است؟

پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا نمای منحصر به فردی دارد و شب‌ها همچون نگینی در این محدوده می‌درخشد؛ سازمان طراحی شهرداری اصفهان تلفیقی از نماهای مدرن، سنتی و مذهبی را برای اجرای پروژه سالن اجتماعات فردوس ارائه کرد که خوشبختانه با موفقیت به مرحله اجرا درآمد.

پوشش سقف پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا از نوع ورق فلزی چند لایه در ارتفاع متوسط ۱۲ متری با طرح هذلولی و پوشش داخلی نهایی از نوع کناف است.

نوع معماری نما در پروژه سالن اجتماعات فردوس از فرم‌های اسلامی مدرن و قوسی با ترکیبی از آجر و و کاشی فیروزه‌ای انجام شده است.

سالن اجتماعات با حدود ۵۰ متر عرض و ۱۰۰ متر طول بدون ستون و کاملاً منحصر بفرد با استفاده از سازه فضایی احداث شده است.

برای سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تجهیزات پروژه چه اعتباری در نظر گرفته شده است؟

سالن توسط بنیاد شهید به سیستم‌های صوت و تصویر تجهیز خواهد شد، اما چیلر، هواساز و تجهیزات سرمایش و گرمایش توسط شهرداری خریداری شده و موتورخانه را نیز تجهیز خواهد کرد که هزینه‌های آن جزو ۳۴ میلیارد تومان هزینه کل پروژه محاسبه شده است.

شهرداری به دور از این موضوع که تنها باید یک سوم هزینه پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا را پرداخت می‌کرده، پروژه را اجرا و به مرحله تکمیل رساند.

به هر حال شهرداری اصفهان علیرغم تمام سختی‌ها و مشکلات اقتصادی و توجه به اجرای پروژه‌های بزرگی همچون قطار شهری و سالن اجلاس، پروژه‌هایی را همچون ساماندهی میدان امام حسین (ع)، حلقه حفاظتی شهر و پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی در این دوره مدیریت شهری انجام داد که جسارت اجرای آن تا پیش از این وجود نداشت.

در حال حاضر حدود یک هزار و هفت میلیارد تومان پروژه بزرگ و کوچک با ۶۶۵ قرارداد در شهر فعال است که در این شرایط سخت در حال اجراست که از جمله آنها می‌توان به پروژه تقاطع شهید کشوری، سالن اجتماعات گلستان شهدا، رینگ ارتباطی، سالن اجلاس، پروژه‌های میدان امام علی (ع)، مجتمع کمر زرین، اجرای آسفالت در شهر، پیاده‌روسازی‌ها و خیابان‌سازی‌ها، لکه‌گیری‌های شبانه آسفالت، ارتقای ایستگاه‌های بی. آر. تی، احداث کانال‌های دفع آب‌های سطحی، خطوط انتقال آب و مخازن اشاره کرد.

هدف مدیریت شهری تأمین رضایت شهروندان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیشرفت و تأمین آسایش مردم است.

کد خبر 447512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.