زلزله به ۹۰ واحد مسکونی در سمیرم خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۰ واحد مسکونی در منطقه ونک سمیرم بر اثر زلزله روز گذشته بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده اند.

منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه ۹۰ واحد مسکونی در منطقه ونک سمیرم بر اثر زلزله روز گذشته بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: این واحدهای مسکونی بر اثر زمین لرزه دچار ترک خوردگی و شکاف شده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌ های انجام شده بنیاد مسکن استان در قالب فرم‌هایی این خسارات را به تهران منعکس خواهد کرد و تسهیلات مقاوم سازی به مالکان ساختمان‌های خسارت دیده ارائه خواهد شد.

وی مقاوم سازی ساختمان‌ها را یکی از راهبردهای مقابله با زلزله دانست و افزود: از سال گذشته تاکنون به حدود ۶۸ هزار واحد مسکونی در سطح روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۲ هزار نفر استان اصفهان تسهیلات ویژه مقاوم سازی و بهسازی ارائه شده که سقف وام ۴۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه سهم سال گذشته پنج هزار واحد مسکونی بوده است، گفت: امسال سهم استان اصفهان ۱۰ هزار واحد مسکونی است و ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره به متقاضیان در روستاهای آسیب پذیر و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۲ هزار نفر ارائه می‌شود که با همکاری بنیاد مسکن سازه‌های خود را در برابر حوادث مانند سیل و زلزله مقاوم کنند.

وی با بیان اینکه زلزله روز گذشته سمیرم خسارت جانی نداشته است، اظهار کرد: زمین لرزه روز گذشته در خوروبیابانک نیز خوشبختانه خسارتی برجا نگذاشت.

شیشه فروش با بیان اینکه بخشی از مطالعات پهنه‌بندی خطرپذیری زلزله در مناطق کاشان، شهرضا و اصفهان انجام شده است، ادامه داد: شهرداری اصفهان نیز انجام مطالعات تکمیلی پهنه‌بندی و لرزه خیزی استان را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۲ ایستگاه لرزه نگاری فعال در سطح استان اصفهان، گفت: استانداردهای مقررات ملی ساختمان برای جلوگیری از ساخت و سازهای ناایمن و غیرمجاز به همه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و بنیاد مسکن استان ابلاغ شده است.

امسال مانور ایمنی در برابر زلزله در منازل دانش‌آموزان برگزار می‌شود

شیشه فروش با تاکید بر لزوم دریافت استعلام از مدیریت بحران و شرکت آب منطقه‌ای پیش از جانمایی سایت‌های مسکونی در پهنه‌های سیل خیز، تاکید کرد: توجه به نیروی ماهر در ساخت و ساز، استانداردسازی مصالح ساختمانی، رعایت مقررات ملی ساختمان، ناظر فنی، ساخت و ساز در پهنه‌های ایمن، نظارت مستمر بر مراحل اجرا و ساخت و ایمنی در برابر حریق و شبکه‌های برق و گاز ضروری است که مطابق با قانون مدیریت بحران بر آنها نظارت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مانورهای ایمنی در برابر زلزله در مدارس استان در ۲۰ سال گذشته انجام شده است، اضافه کرد: حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز استان آذر ماه هر سال پناه گیری صحیح در برابر زلزله و خروج اضطراری و ایمن را در مدارس تمرین می‌کنند اما امسال که به دلیل وجود بیماری کرونا آموزش‌ها غیر حضوری است آذرماه پیش رو مانور ایمنی در برابر زلزله نیز در منازل و با همکاری اولیا دانش آموزان اجرا خواهد شد.

به گزارش ایمنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر ساعت ۷ و ۳۸ دقیقه صبح روز گذشته منطقه ونک سمیرم اصفهان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری عمق زمین و در ۵۱.۲۱ درجه عرض جغرافیایی و ۳۱.۶۶ درجه طول جغرافیایی بوده است.

کد خبر 447261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.