۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
نماهای بیگانه شهر

در سال‌های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما به معنی منظره خارجی بنا و عمارت، اهمیت دوباره‌ای یافته است؛ نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمای هر ساختمان در شکل‌دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، مؤثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود.

حال با توجه به اینکه نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر است، جنبه عمومی‌تر دارد. در این میان مدیریت شهری می‌تواند با نظارت بیشتر در نزدیک کردن نماهای شهری به نماهای ایرانی اسلامی که به هویت و فرهنگ ما نزدیک تر است، اقدام کند.

«منصور آخوندی» کارشناس بناهای ساختمان و شهرسازی درباره نقش مدیریت شهری در توسعه نماهای ایرانی اسلامی به ایمنا می‌گوید: امروزه توسعه و ایجاد هر ساختاری در شهر مستقیماً به مدیریت شهری ارتباط دارد و نهاد مستقیم قانون‌گذار و کنترل کننده اجرای ساختمان‌ها و مدیریت شهرها، شهرداری‌ها هستند که می‌توانند با کنترل و ایجاد کمیته‌های تخصصی و همچنین تخصیص دادن تسهیلات ویژه به سازندگان ساختمان گام بسیار مؤثری را در پیشروی و خط دهی گسترش نماهای ایرانی اسلامی بردارند.

وی درباره مطابقت نماهای اجرایی در شهر اراک با اسناد طراحی شهری می‌افزاید: امروز به جز شهرداری که اقداماتی را در بافت تاریخی شهر برای نوسازی و بهسازی بناها انجام می‌دهد البته برای این مهم نیز از نظر نوع و میزان مصالح با استانداردهای میراث فرهنگی مشخص است، اما در ساختمان‌های دیگر الزامی نیست که در این راستا باید بخشنامه و استاندارد در سایر مناطق شهرداری مشخص شود البته امروز اگر بخشنامه‌هایی در این خصوص موجود باشد مربوط به سال‌های گذشته است که به روز رسانی نشده و اسناد در دست اجرا عموماً معطوف به جلو آمدگی های نما، خط آسمان، سازه نما و به تخلف‌های آن مربوط می‌شودبدین ترتیب اولین گام تهیه اسناد منظم و دقیق در این باره است سپس رجوع به آن و اجرای دقیق این اسناد در ساختمان است.

این کارشناس شهرسازی تصریح می‌کند: باید گفت که امروزه به دلیل گسترش هر چه بیشتر شهر و سرعت بالای ساخت و ساز و همچنین محیط صنعتی اراک، اجرای ساختمان‌هایی با نمای همخوان با سابقه تاریخی در تمام مناطق شهری بسیار سخت و دور از واقعیت به نظر می‌رسد، هم اکنون بسیار جای خرسندی دارد که شهرداری در محدوده بافت تاریخی شهر الزامات لازم را برای اجرای نماهای ساختمان همخوان با این بافت را اجرا می‌کند، اما در سایر مناطق بهتر است شهرداری اراک همانند شهرداری مناطق مختلف تهران کمیته نما ساختمان تشکیل دهد که قبل از اجرای هر طرحی به تصویب این کمیته برسد بدین ترتیب ساختمان‌هایی همخوان با محیط و محله و همچنین متعارف و بار زیبایی بصری اجرا خواهد شد.

افزایش نماهای رومی در شهر

وی با اشاره به افزایش نماهای رومی می‌گوید: طبیعتاً تا الزامی برای بکارگیری مصالح و فرم نمای ساختمان‌ها توسط شهرداری‌ها وجود نداشته باشد سازندگان ساختمان که عموماً سود و بازدهی مالی ساختمان‌ها را در نظر می‌گیرند و به سمت نماهایی می‌روند که توجه ظاهری و عمومی مردم عام را در نگاه اول جلب می‌کند، هر چند که با فرهنگ و پیشینه شهر و کشور ما هم هماهنگی نداشته باشد و از هنر و ذوق معماران نیز در آن بهره‌ای برده نشده است و ادامه این روند و گسترش هر چه بیشتر این نوع نماها چهره و هویتی جدید و ناآشنایی به شهر خواهد داد.

آخوندی اظهار می‌کند: اولین اقدام تهیه و تدوین استانداردها و تعریف مصالح و جزئیات اجرایی نما برای هر منطقه به صورت جداگانه است، اقدام بعدی ایجاد کمیته نما در شهرداری هر منطقه تشکیل شده و از افراد متخصص به منظور بررسی تمام ابعاد طرح اجرایی ساختمان، تشکیل کمیته نما باعث می‌شود اول اینکه ساختمان با طرح و ذوق معمارانه طراحی و ساخته شود همچنین سازندگان ناگزیرند از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنند و طرح سه بعدی را با تمام جزئیات مصالح قبل از اجرا به مانند سایر نقشه‌های ساختمان به تأیید و تصویب برسانند و طبق آن نمای ساختمان را اجرا کنند پس طبیعتاً با این شرایط کمیته نما منطقه و محله ساختمان و همچنین مجاورت‌های آن را بررسی می‌کند و سپس به همخوانی و هارمونی ساختمان‌های اطراف آن را تأیید می‌کند بدین ترتیب با چنین اقداماتی می‌توان امیدوار بود به مرور زمان مناطق مختلف شهری از آشفتگی بصری به سمت زیبایی بصری شهری حرکت کند.

نماهای محدوده بافت مرکزی مورد تأیید میراث فرهنگی است

«محمد ستوده نیا»، معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک در این باره می‌گوید: مدیریت شهری در توسعه نماهای اسلامی ایرانی نقش بسیار تأثیر گذاری دارند و طبیعتاً با دستورالعمل و کنترل‌هایی که در این راستا توسط حوزه‌های مرتبط موضوع انجام می‌شود می‌تواند تأثیری مثبت داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اسناد طراحی شهری که شورای عالی شهرسازی متولی اصلی آن در کل کشور است به دستورالعمل و شیوه نامه‌هایی پرداخت که شامل ضابطه کلی است در آن پیشنهاد شده در استان‌ها و شهرها با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی، مسائل فرهنگی و اجتماعی هر شهر بعضاً نیاز است تغییراتی در نماها انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک می‌افزاید: شهرداری در محدوده بافت مرکزی شهر اراک که قرابت بیش‌تری به اراک قدیم دارد کاملاً هماهنگی نما و بافت شهر را کنترل کرده و تمامی نماها مورد تأیید میراث فرهنگی است که در این راستا بیشتر از نماهای آجری استفاده شده است.

وی اضافه می‌کند: برای کنترل نماها و جلوگیری از ترویج نماهای بیگانه نیاز به دریافت طرح نما و نقشه اجرایی آن هنگام صدور پروانه است که این موضوع نیاز به ضوابطی دارد که به کمیسیون ماده پنج ارائه کردیم، البته شهرداری نیز عضوی از این کمیسیون است و نیروهای شهرداری در تلاش هستند تا زودتر خروجی این کمیسیون اعلام شود و بتوانیم در کمیته سیما آن را جزو ضوابط اصلی قرار دهیم، به این ترتیب قبل از صدور پروانه، نوع نما و مصالح مصرفی و نقشه و طرح نما مشخص شده تا شهرداری بتواند کنترل‌های لازم را انجام دهد.

ستوده نیا با بیان اینکه شهرداری زیر ساخت‌های لازم را آماده کرده، گفت: در شهرداری کمیته‌ای تشکیل خواهیم داد تا نماهای که توسط مهندسان معمار طراحی شدند در آن بررسی و سپس پروانه ساخت صادر شود که در این امر به همکاری نظام مهندسی نیز نیاز داریم.

کد خبر 447194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.