پلاسکو بر احساس ناامنی پایتختنشیان دامن زد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: فضایی که پس از سانحه پلاسکو و همچنین کلینیک سینا مهر، در شهر تهران ایجاد شده است، بر احساس ناایمنی شهروندان دامن زده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در مراسم گرامیداشت روز آتش نشان، اظهار کرد: تنها ۲۵ درصد مأموریت‌های آتش نشانی مربوط به اطفای حریق است و مأموریت‌های امداد و نجات فراوان دیگری هم در این سازمان انجام می‌شود لذا من پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان واژه امداد و نجات در انتهای نام سازمان آتش نشانی قرار گیرد که این امر سبب خواهد شد زحمات این عزیزان بیشتر دیده شود.

هاشمی افزود: ایمنی با احساس ایمنی متفاوت است. گاهی شهروندان در یک ساختمان و فضای ناایمن زندگی می‌کنند. ولی به علت ناآگاهی و رخ ندادن سانحه، احساس امنیت و ایمنی کنند و گاهی نیز در یک ساختمان نسبتاً ایمن زندگی می‌کنند. اما به دلیل رخ دادن سوانح در اطراف خود، احساس ناایمنی و ترس دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: فضایی که پس از سانحه پلاسکو و همچنین کلینیک سینا مهر، در شهر تهران ایجاد شده است، بر احساس ناایمنی شهروندان دامن زده است. در حالیکه شاید طی چندسال اخیر، گام‌های خوبی هم در استاندارد سازی ساخت و پیشگیری و هم در تأمین و تقویت تجهیزات اطفا حریق، در شهر تهران برداشته شده است اما این بهبود هنوز به مردم منتقل نشده است.

هاشمی افزود: البته این احساس ناایمنی را می‌توان یک فرصت نیز تلقی کرد به شرط آنکه سازمان آتش نشانی و شهرداری در برابر آن منفعلانه عمل نکنند و سعی نکنند با بیانیه و تکذیب و اقدامات کلیشه‌ای با آن برخورد کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های سازمان آتش نشانی تهران، در بخش اطلاع رسانی است. در حالی که امروز با توسعه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، یکی از مؤثرترین ابزارها بر تحقق اهداف سازمان‌های مختلف اجتماعی، استفاده از انتشار اطلاعات و تعامل با شهروندان است.

هاشمی اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، که باید در فرایند کارشناسی پخته و قابل اجرا شود، پیشنهاداتی از قبیل تعیین درجه ایمنی ساختمان‌ها در وضعیت‌های مختلف از نا ایمن، تا نسبتاً ایمن و کاملاً ایمن و نصب تابلو درجه ایمنی، در ورودی و نمای ساختمان‌ها تا انجام بازدیدهای الزامی، در حین ساخت جهت جلوگیری از نقایص ایمنی و اطلاع دادن آن به ذینفعان وجود دارد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: به هرحال سازمان آتش نشانی می‌تواند از حساسیت به وجود آمده هم، در جهت جذب و تقویت امکانات و نیروی انسانی و هم در جهت رفع موانع قانونی و موازی کاری استفاده کند و در این مسیر شاید به خوبی ریشه‌های سوانحی، نظیر کلینیک سینا مهر در فرایندها برای افکار عمومی شناخته نشده است.

کد خبر 447081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.