شهروندان مشهد به اندازه قدم‌هایشان جایزه می‌گیرند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهروندان در طرح «راه برو جایزه بگیر» به وسیله قدم‌شمارهایی گه به اپلیکیشن «شهرمن» لینک شده، امتیاز گرفته و با قواعد مشخص و در مدت زمان معین جایزه دریافت می‌کنند.

سیدمسعود ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه زیرساخت‌های فرهنگی برای ترویج پیاده‌روی در مشهد در حال ایجاد است، اظهار کرد: در این راستا به‌زودی از طرح «راه برو جایزه بگیر» رونمایی می‌شود؛ در این طرح قدم‌شمارهایی به اپلیکیشن «شهر من» لینک شده و میزان پیاده‌روی روزانه شهروندان به وسیله آن محاسبه و ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان در این اپلیکیشن امتیاز گرفته و با قواعد مشخص و در مدت زمان معین جایزه دریافت می‌کنند، افزود: برای توسعه ورزش همگانی بودجه مناسبی در سال جاری تصویب شده بود که شیوع کرونا مانع از اجرای برنامه‌ها شد بنابراین قرار است بودجه آن بخش نیز به این طرح اضافه شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند شهروندان را برای پیاده‌روی بیشتر در شهر تشویق کرده و نشاط اجتماعی را افزایش دهد بنابراین از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی شهر برای ترویج آن استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: داده‌هایی که در قالب این طرح به‌دست می‌آید، مشخص می‌کند که در یک ماه مردم مشهد چقدر پیاده‌روی کرده‌اند و نتایج آن را می‌توان برای ترویج پیاده‌روی اعلام عمومی کرد تا به عبارت دیگر هر شهروندی بداند «شهر من چه مقدار راه رفته است».

ریاضی خاطرنشان کرد: همین رویکرد برای ترویج دوچرخه‌سواری نیز در قالب «رکاب بزن و جایزه بگیر» انجام می‌شود که طرح آن در دست تهیه است؛ با توجه به اینکه مشهد در ایجاد مسیرهای دوچرخه یکی از شهرهای پیشرو بوده و به‌زودی دوچرخه‌های اشتراکی نیز وارد شهر می‌شوند، می‌توان به ترویج دوچرخه‌سواری به عنوان یک مد حمل‌ونقلی در آینده شهر امیدوار بود.

نهضت پیاده‌روسازی جایگزین نهضت آسفالت شد

وی با بیان اینکه رویکرد پیاده‌محوری در مشهد با توسعه در سه حوزه پیاده‌روها، پیاده‌راه‌ها و پیاده‌مداری‌ها دنبال شده، افزود: در سه سال گذشته یکی از برنامه‌های محوری مدیریت شهری نهضت آسفالت بود که از امسال نهضت پیاده‌روسازی جایگزین آن شده و تعداد زیادی پیاده‌رو به شهر مشهد اضافه می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ایجاد پیاده‌راه‌ها نیز اغلب به این شکل نیست که از ابتدا رویکرد پیاده‌محوری در احداث آن وجود داشته باشد بلکه پیاده‌راه‌ها جایگزین خیابان‌هایی می‌شوند که قبلاً مسیرهای ترافیکی بوده‌اند اما از شرایط و امتیازات ویژه‌ای از نظر اجتماعی برخوردار هستند.

مقاومت مغازه‌داران در برابر احداث پیاده‌راه

وی ادامه داد: تبدیل خیابان به پیاده‌راه تبعات اجتماعی نیز دارد و مغازه دارانی که در این مسیر هستند در برابر اجرای پروژه مقاومت می‌کنند چون تفکر پیاده‌راه‌سازی هنوز در میان این قشر جا نیفتاده است درحالی که اجرای پیاده‌راه به نفع هم ساکنان و هم کسبه اطراف آن خواهد بود.

ریاضی با بیان اینکه مشاوران طرح تفصیلی مشهد که منطقه به منطقه طراحی می‌شود، پیاده‌راه‌هایی در هر منطقه پیش‌بینی می‌کنند تا از این ظرفیت نیز استفاده شود، افزود: به‌طور کلی می‌توان گفت برای پیاده‌راه‌سازی سیاست خاصی در مشهد وجود دارد و این موضوع هم در طرح تفضیلی دیده می‌شود، هم شورا بر اجرای آن تأکید دارد و هم در دستور کار بخش‌های اجتماعی شهرداری است که مطالعات مربوطه را انجام داده و مسیرهای مناسب پیاده راه شدن را معرفی کنند.

اجرای پیاده‌مدارها در پیرامون حرم رضوی

وی اضافه کرد: علاوه بر ایجاد پیاده‌راه و پیاده‌رو، پروژه‌های پیاده‌مدار نیز در شهر پیش‌بینی می‌شود یعنی خودرو می‌تواند در محدوده پروژه تردد کند اما این حرکت آرام‌سازی شده و سرعت محدودتری دارد به عبارتی تلفیقی از حضور خودرو و عابر پیاده در این پروژه‌ها دنبال می‌شود که چند مورد از آن در مشهد در دست اقدام است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اطراف حرم مطهر رضوی مسیرهایی برای تردد عابران پیاده پیش‌بینی شده که بیشتر رویکرد گردشگری زیارتی دارد، خاطرنشان کرد: جنب بازار رضا پیاده راه ایجاد شده و تردد در بعضی از مسیرهای اطراف حرم مانند بازار سرشور نیز با ایجاد سنگفرش به صورت پیاده‌مدار خواهد بود.

پیش‌بینی مدهای حمل‌ونقلی در اطراف پیاده‌راه‌ها

ریاضی اظهار کرد: ستون فقرات اصلی مشهد توسط مترو پوشش داده می‌شود و خط یک و دو در حال خدمت‌رسانی هستند، پنج کیلومتر از خط سه تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود و مقدمات احداث خط چهار آغاز شده است؛ سیستم‌های حمل‌ونقل دیگر نیز به کمک این ستون فقرات می‌آیند مانند اتوبوس یا دوچرخه‌های اشتراکی که از آن صحبت شد.

وی افزود: برخلاف قبل که سیاست پیاده‌روسازی برای توازن بین مالکان و تعادل بین مغازه‌داران در هر دو سمت مانند یکدیگر اجرا می‌شد، رویکرد جدید این است که به جای اجرای تکه تکه پیاده‌رو مسیرهای بسته‌ای را ایجاد کنیم که جریان پیاده قطع نشود و افراد پیاده بتوانند در آن مسیرها به مدهای حمل‌ونقل دیگر دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 446974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.