۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
پرچم‌دوزی از جنس عشق

در شهرستان خمینی شهر که نام حسینیه ایران بر بلندای آسمانش می‌درخشد و درب هر خانه از مردم این شهر پرچم و بیرق‌های محرم با نقش و نگارهای مختلفی خودنمایی می‌کنند؛ پیرمردی پرچم‌دوز وجود دارد که هیچ پینه‌ دستی او را از کار باز نمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنها کارگاه پرچم دوزی فعال در شهرستان خمینی شهر که از سایر استان‌های کشور مراجعه‌کننده دارد؛ و پیرمردی باصفا و اهل‌دل پشت چرخ گلدوزی کنج کارگاه نشسته و با گشاده‌رویی پرسش‌های مراجعه کنندگان را پاسخ می‌گوید. ناصر توتونی ادامه دهنده راهی است که سال‌ها برای آن زحمت کشیده و مراسمات با هنر دستش آراسته شده.

توتونی که حالا ۵۳ سال سن دارد، پس از اینکه برادرش مصطفی که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید ادامه دهنده پرچم‌بافی است. با شهادت برادرش عشق ناصر به اهل‌بیت دوچندان شد و او از سن ۱۷ سالگی پرچم دوزی را نزد مرحوم استاد غلامرضا غزالی آغاز کرد. او همچنان آن شور جوانی را دارد و گلدوزی نام اهل‌بیت روی پارچه‌ها سر ذوقش می‌آورد.

ناصر از هوش و ذکاوت خوبی برخوردار بود و روزها مشغول تحصیل و عصر تا شب با نقش و نگارها سر می‌کرد. شانزده سال طراحی و دوخت پرچم و بیرق را نزد استاد غزالی فراگرفت و زمانی که استاد به دلیل کهولت سن دیگر قادر به ادامه کار نبود تصمیم گرفت کارگاهی در منزل دایر کند و پشت چرخ بنشیند و اسامی متبرک را بر پارچه‌ها منقش کند.

چند سالی است که او با مسئولان مؤسسه دارالقران اهلبیت (ع) که همراه شده و کارگاه خود را در آن‌جا برپا کرده است. او را شاید بتوان از آخرین پرچم دوزان سنتی دانست که هم‌چنان مشغول کار و آموزش است. هنر دست توتونی از سراسر کشور خواهان دارد و او تنها با دریافت قیمت نخ و پارچه و بدون کارمزد مشغول کار است.

کد خبر 446955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.