۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
علل کاهش شنوایی چیست؟

دلایل کاهش شنوایی شامل کار کردن در محیط پر سر و صدا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مصرف دارو، ابتلا به بیماری‌های مزمن، استفاده از هدفون و افزایش سن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کار کردن در بعضی محیط‌ها مانند کارخانه‌، باندهای فرودگاه و رستوران‌های شلوغ باعث می‌شود افراد در معرض سر و صدای زیاد قرار بگیرند و خطر کاهش شنوایی در آنها افزایش یابد. گروهی از محققان وضعیت سلامت ۲۲ میلیون فرد شاغل در محیط‌های پر سر و صدا را بررسی کرده و متوجه شدند که تقریباً از هر سه نفر، یک فرد دچار کم شنوایی در یک گوش یا هر دو گوش می‌شود، اما صدا تنهای عاملی نیست که به حس شنوایی فرد آسیب وارد می‌کند. در ادامه شما را با بعضی از علل کاهش شنوایی آشنا می‌کنیم:

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

افراد زیادی در محیط کار خود در معرض نوعی ماده شیمیایی به نام "اتوتوکسیک" قرار می‌گیرند. این ماده شیمیایی خطر ابتلاء به کم شنوایی را در افراد افزایش می‌دهد. اغلب کسانی که با حلال‌ها، داروهای خاص و بعضی فلزات و ترکیبات مانند سرب، جیوه و ترکیبات آلی قلع سر و کار دارند، در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گیرند.

علل کاهش شنوایی چیست؟

ایجاد ضربه به سر

ضربه شدید به سر می‌تواند باعث کم شدن حس شنوایی افراد شود. زمانی که استخوان گیجگاهی فرد که پشت گوش و نزدیک جمجمه قرار دارد، بشکند، حس شنوایی فرد کاهش پیدا می‌کند. علت این موضوع این است که گوش میانی و داخلی فرد درون این استخوان قرار گرفته است. البته حس شنوایی برخی افراد نیز در اثر آسیب به مغز کاهش پیدا می‌کند.

مصرف دارو

بیش از ۲۰۰ نوع داروی مختلف نظیر آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش شنوایی موقت یا دائم و وزوز گوش افراد می‌شود. البته این مشکل پس از قطع مصرف این نوع داروها برطرف می‌شود. بعضی داروهای ادرارآور، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد سرطان نیز حس شنوایی افراد را کاهش می‌دهد. بنابراین لازم است پیش از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای جایگزینی را برای شما تجویز کند که عوارض جانبی کمتری دارد.

علل کاهش شنوایی چیست؟

ابتلاء به بیماری‌های مزمن

بعضی بیماری‌های مزمن مانند امراض قلبی، دیابت، بیماری‌های کلیوی، افسردگی و آلزایمر، باعث کاهش شنوایی افراد می‌شود. ممکن است تشخیص این موضوع که آیا یک بیماری باعث بروز یا تشدید مشکل کم شنوایی شده است، دشوار باشد. بنابراین لازم است مطالعات بسیاری در این زمینه صورت بگیرد تا ارتباط بین بیماری‌های مزمن و کم شنوایی مشخص شود.

استفاده از هدفون و ایرباد

می‌توان با استفاده از هدفون و ایرباد به صداهایی با حجم زیاد ۹۵ تا ۱۱۰ دسی‌بل گوش داد. این حجم از صدا با گذر زمان می‌تواند باعث بروز کم شنوایی شود. بنابراین بهتر است هنگام گوش دادن به یک فایل صوتی، صدای آن را کم کم افزایش دهید تا به میزانی برسد که به گوش آسیب نرساند. علاوه بر این بهتر است گاهی به گوش خود استراحت بدهید و به طور مداوم از هدفون یا ایرباد استفاده نکنید.

علل کاهش شنوایی چیست؟

افزایش سن

معمولاً میزان شنوایی افراد با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. تقریباً یک سوم افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال، به کم شنوایی مبتلا می‌شوند. این میزان برای افراد بالای ۷۵ سال یک دوم در نظر گرفته شده است. این نوع کم شنوایی ممکن است هر دو گوش را تحت تأثیر قرار دهد. معمولاً به دلیل اینکه کاهش شنوایی کم کم رخ می‌دهد، فرد متوجه بروز مشکل خود نمی‌شود.

کد خبر 446906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.