بودن یا نبودن؛ مسئله این است!

اصلاح طلبان برای حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با چالش های متفاوتی رو به رو هستند که آنها را در دوراهی حضور یا عدم حضور در انتخابات قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همیشه در سال پایانی ریاست جمهوری، فعالیت‌های انتخاباتی احزاب آغاز شده و کنشگری‌های انتخابات ریاست جمهوری در ماه‌های پایانی بر تمامی وجوه جاری کشور، از مباحث اقتصادی گرفته تا سیاست‌های داخلی و بین‌المللی تأثیرگذار خواهد بود، اما انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل چالش‌های اقتصادی و معیشتی و به ویژه شیوع بیماری کرونا و همینطور پشت سر گذاشتن انتخابات مجلس یازدهم که به دلایل متعددی با مشارکت کمتری برگزار شد، شرایط ویژه‌ای دارد.

اصولگرایان به واسطه پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، خود را پیروز احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تلقی می‌کنند و فعالیت‌های انتخاباتی خود را نیز آغاز کرده‌اند، در مقابل اصلاح طلبان برای قرار گرفتن در معرض رأی و انتخاب مردم در انتخابات ۱۴۰۰ با چالش‌های متفاوتی رو به رو هستند.

بیش از ۷ ماه از انفعال عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در جریان اصلاحات، یعنی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌گذرد و رئیس و نایب رئیس این شورا نیز استعفا داده‌اند و نگرانی‌های آنها از اغما این شورا در اظهارات هریک از چهره‌های شاخص این جناح سیاسی قابل رؤیت است.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران ضمن اعلام آمادگی این حزب برای ورود به فضای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ خبر از تشکیل نهاد هماهنگ‌کننده اصلاح‌طلبان در آبانماه را داد و گفت که "بحث و رایزنی در سطح احزاب است و به زودی در سطح جبهه می‌آید و فکر می‌کنم تا دو ماه آینده در آبان بتوانیم، نهاد را مستقر کنیم؛ هنوز تصمیمی نداریم و زمان داریم. اکنون شاید مهمترین دغدغه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، ۱۴۰۰ کاهش مقبولیت مردمی است که مهمترین دلیل آن، کاهش سرمایه اجتماعی عملکرد دولت تدبیر امید و مجلس دهم تلقی می‌شود. "

در حالی که اصلاح طلبان در سردرگمی و بلاتکلیفی قرار دارند، نامه آیت الله موسوی خوئینی‌ها دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در ۲ مهرماه خطاب به سران اصلاحات هم می‌توانست راهگشا باشد.

خوئینی‌ها در این نامه تاکید کرد که "بی‌توجهی به امر خطیرِ انتخابات ریاست جمهوری، قطعاً اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نه‌تنها به سامان نمی‌رساند، بلکه بدتر از آنچه هست می‌کند. نهاد ریاست جمهوری تنها نهادی است که در قواره سایر جمهوری‌های دنیا، نماد جمهوریت نظام است. "

چنین شرایطی اصلاح طلبان را بر سر یک دوراهی بزرگ قرار داده است؛ عده‌ای معتقدند آخرین تیر بر تابوت این جناح در اعتراضات آبانماه زده شده و دیگر دلیلی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد و در مقابل برخی از سران اصلاحات مانند خوئینی‌ها و مرعشی معتقدند که هیچگاه نباید نهاد انتخابات را ترک کرد.

در چنین شرایطی باید دید اصلاح طلبان چه راهبردی را برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر خواهند گرفت؟ آیا به سوی معرفی نامزد اختصاصی در انتخابات ۱۴۰۰ پیش می‌روند یا آنکه یک تجربه قدیمی را دوباره تکرار می‌کنند و دست ائتلاف با جریان‌های میانه روها خواهند زد؟

اصلاح طلبان راه دشواری را برای ترمیم سرمایه اجتماعی خود دارند

جلال جلالی زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت می‌گوید حاکمیت باید اجازه دهد اصلاح طلبان شاخص وارد کارزار انتخابات شوند؛ علی‌رغم نارضایتی‌های اقتصادی، اگر اشخاصی با برنامه‌های معین و راهبردی از سوی اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات شوند، قطعاً با استقبال مردم رو به رو خواهند شد.

به گفته وی، در فضای فعلی یاس و ناامیدی کشور را فرا گرفته و در این مدت محدود تا انتخابات ۱۴۰۰، اصلاح طلبان راه دشواری را برای ترمیم سرمایه اجتماعی خود دارند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، شرایط انتخابات ۱۴۰۰ با انتخابات‌های گذشته متفاوت است؛ زیرا اکنون مردم تنها با یک فراخوان حاضر به حمایت از یک کاندیدا نیستند؛ اصلاح طلبان نیز نباید هرکسی را با برچسب اصلاح‌طلبی به جامعه معرفی کنند و باید صادقانه و شجاعانه برنامه‌های جدیدی را به مردم ارائه دهند.

جلالی‌زاده معتقد است، برخی افراد با عنوان اصلاح طلبی به صحنه می‌آیند، اما به فکر کسب شهرت و نام هستند؛ در صورتی که ما به شخصیت‌هایی با اندیشه اصلاح طلبی نیاز داریم تا سکان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را بر عهده بگیرند. این مهم، راهگشای رفع مشکلات اصلاحات خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: جریان اصلاح طلب سیستمی عقیدتی است که همواره در طی سال‌های گذشته تنها را نجات کشور را اصلاحات دانسته است. اصلاح طلبان تلاش می‌کنند این تفکر را به جامعه انتقال دهند و جامعه نیز باید به این نتیجه برسد که راه برون رفت از مشکلات کشور، اصلاحات است.

اصلاح طلبان نظاره‌گر انتخابات ۱۴۰۰ باشند

جلال خوش‌چهره، فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است اصلاح طلبان باید استراحت کنند و از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کنار بکشند؛ زیرا نتوانستند مطالبات بدنه رأی دهنده خود را تأمین کنند.

به گفته وی، اصلاح طلبان در حالی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کنند که هنوز هیچ پاسخی در مورد چرایی ناتوانی در تحقق وعده‌های انتخاباتی مجلس دهم ندارند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، برخی از چهره‌ها که مدعی اصلاح طلبی بودند، در مجلس دهم به بهارستان رفتند، اما کارآمدی چندانی نداشتن و امروز باید در برابر انتقادات مردم پاسخگو باشند.

خوش‌چهره خاطرنشان می‌کند: اصلاح طلبان باید ابتدا مشکلات مردم را بررسی کرده و به جای وعده راهکارهای عملی ارائه دهند. بهتر است اصلاح طلبان نظاره‌گر انتخابات ۱۴۰۰ باشند.

اصلاحات هیچ اعتبار اجتماعی کسب نکرد

محمد کیهانی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان معتقد است بزرگ‌ترین مانع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاهش مشارکت مردم است؛ زیرا اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات از یک مقطعی کاهش یابد، اصلاح طلبان در انتخابات شکست خواهند خورد.

به گفته وی، اصلاحات تمامی اعتبار خود را در انتخابات ۹۲ و ۹۶ هزینه کرد و در حال حاضر در مقابل این اعتبار هزینه شده هیچ اعتبار اجتماعی کسب نکرد. اصلاح طلبان در ابتدا باید مسئولیت حمایت خود از روحانی را بر عهده بگیرند و با مردم صادق باشند و در ادامه با ارائه یک برنامه راهبردی پا به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ بگذارند.

این فعال سیاسی خاطرنشان می‌کند: اصلاح طلبان نباید در انتخابات آتی شعارها و برنامه‌هایی که از توان آنها خارج است را مطرح کنند و باید راهکارهای عملی و ملموس خود را پیرامون مسائل و مشکلات روز جامعه با مردم در میان بگذارند.

کد خبر 446901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.