فضای مجازی در اشاعه شوگربیبی‌ها مؤثر بوده است

یک رفتارشناس اجتماعی گفت: آمارها نشان می‌دهد شوگرمامی و شوگرددی‌ها افزایش یافته‌اند و مشکلات اقتصادی و عدم توجه والدین به فرزندانشان در گسترش این رابطه‌ها مؤثر بوده است.

مجید ابهری، رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: روابط عاطفی بین مردان سن بالا با دختران جوان، پدیده‌ای جدید نبوده و در اغلب کشورها و به ویژه در جامعه ما وجود دارد و حتی سیر صعودی پیدا کرده است. بعد از گسترش فضای مجازی، پدیده شوگرددی و شوگر مامی و همین طور شوگربیبی معمول شده و گسترش یافته است، یعنی به اندازه بسیار زیاد از قبح آن در جامعه کاسته شده است.

وی در بررسی وقوع پدیده شوگربیبی افزود: در پدیده شوگرددی به دو گروه از مردان برخورد می‌کنیم. مردان هوسباز و تنوع طلب که به دلیل شرایط خوب مالی به دنبال دختران سن پایین هستند و از نیاز آنها سوءاستفاده می‌کنند، این نیاز از سوی دختران جوان به دو شکل بوده و شامل نیاز عاطفی برای دخترانی که از داشتن پدر محروم هستند یا والدین آنها به علت گرفتاری‌های اقتصادی محبت چندانی به آنان نمی‌کنند می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح می‌کند: این دختران تشنه عاطفه هستند و تمایل نشان می‌دهند فردی را جایگزین پدر کرده که در اینجا از دختران سوءاستفاده‌هایی می‌شود، گروه دوم مردان، افرادی هستند که نیازهای عاطفی و جنسی آنان با همسر خود برطرف نشده و تلاش می‌کنند از طریق جذب دختران این نیاز را برطرف نمایند.

وی افزود: در بررسی‌های میدانی مشاهده شده است که برخی دختران نیاز مالی به شوگرددی ندارند و تنها جایگزین کردن پدر از نظر عاطفی برایشان مهم است، بنابراین می‌توان گفت جنبه عاطفی برای شوگرددی حدود ۲۰ درصد بوده و بقیه مربوط به مسائل مالی است.

ابهری با اشاره به قشر آسیب‌پذیر در پدیده شوگرمامی وشوگرددی، اظهار کرد: اغلب دختران دانشجو یا بیکار یا دخترانی که در چشم و هم چشمی با رقابت‌های نادرست و غیر منطقی با همسالان، دوستان و اقوام خود قرار گرفته‌اند، برای خریدهای مختلف نیاز به حمایت مالی دارند، در واقع این قشر از دختران در تور شوگرددی‌ها گرفتار می‌شوند، در اینجاست که شوگرددی حداکثر استفاده را از شوگربیبی می‌کند و به دلیل مهارت بالای وی از نظر جنسی به مراتب بیشتر از یک فرد جوان کارآیی دارد، بنابراین وابستگی‌ها از نظر جنسی، عاطفی و مالی تقسیم می‌شوند.

وی در خصوص محدوده سنی شوگر مامی‌ها افزود: زنان بالای ۳۵ تا ۷۵ سال، شامل شوگر مامی‌ها می‌شوند، در واقع این زنان بعد از دوران یائسگی، به دنبال پسران جوان و خوش تیپ هستند که معمولاً با آنها در خیابان‌ها و مهمانی‌ها آشنا شده و برای خود شوگربیبی پیدا کرده و پسران جوان نیز با مشاهده توانایی مالی بالای این شوگر مامی‌ها، آنها را می‌پذیرند و حداکثر استفاده را به نفع خود می‌کنند، در اصل مشاهده شده این گونه بانوان، شوگربیبی‌ها را به عنوان راننده، دوست اجتماعی یا حتی فرزند خود به بقیه معرفی می‌کنند و هیچ ابایی از آنها ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در خصوص آمار بالای دختران در شوگربیبی شدن تصریح کرد: دختران بیشتر از پسران شوگربیبی می‌شوند، این افراد بین ۱۵ تا ۲۵ سال شوگربیبی شده و تمام کمبودهای دوران نوجوانی و جوانی را با حضور شوگرددی و توانایی مالی وی تأمین می‌کنند.

وی با اشاره به عوامل افتادن در دام شوگرددی و شوگرمامی‌ها، گفت: مشاهده شده که والدین هیچ گونه توجهی به نیازی‌های عاطفی فرزندان خود ندارند و این اغلب ناشی از مشکلات اقتصادی و طلاق در خانواده‌هاست که بعضاً مادر سرپرست فرزندان می‌شود، یا برخلاف مورد اشاره شده، پسرانی که از داشتن مادر محروم هستند بیشتر به دنبال پر کردن جای خالی وی بوده که شوگرمامی‌ها پدیدار می‌شوند.

ابهری در خصوص آسیب‌های وارد شده به شوگربیبی‌ها، اظهار کرد: شوگربیبی‌ها با آسیب‌های زیادی درگیر می‌شوند که می‌توان به آسیب‌های جسمی و عاطفی اشاره کرد، اما در عوض شوگر مامی و شوگرددی‌ها سرشار از انرژی شده و خلاءهای گذشته را پر می‌کنند، در واقع می‌توان گفت آنها با تجربه این نوع رابطه احساس جوانی می‌کنند و امید به زندگی آنها بیشتر می‌شود.

وی فضای مجازی را عامل مهمی در ایجاد این سبک زندگی دانست و گفت: در حال حاضر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در شیوع بیشتر این گونه آسیب‌ها مؤثر هستند، در واقع گروه‌هایی در این فضا تشکیل می‌شود که زمینه شایع شدن این رابطه‌ها را فراهم می‌کند.

کد خبر 446892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.