اصلاح قانون انتخابات ویران‌کننده است/ ما قیم مردم نیستیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در حال دستکاری‌هایی با پوسته قانونی اما ویران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بتول گندمی، امروز (دوشنبه) در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: مدتی است وضع اقتصادی کشور، به سامان نبوده و گرچه متخصصان، خیلی پیشتر از اینها به تصمیم‌گیران کشور انذار داده بودند اما گوش شنوایی برای آن نبود؛ دلار یک هزار تومانی سال ۸۹، حالا در سال ۹۹ خود را به یک قدمی ۳۰ هزارتومان رسانده است.

وی افزود: خانه‌ای که سال ۸۲ می‌شد با قیمت ۲۰ میلیون تومان خرید، امروز بعد از ۱۷ سال، به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده یعنی ۶۰ برابر و مشکلات از آنجایی شروع شد که از سال ۸۴ دولتی آمد که قاعده دولت داری را بازتعریف کرد اما خلاف تعقل در منطق مملکت داری عمل کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: درواقع دیگر رئیس قوه مجریه وقت، برای حرف مردم، ارزشی قائل نبود. همین رفتار هم به خلف او رسیده و او نیز مردم را به گشایش وعده می‌دهد. آدرس اشتباهات را هم به کاخ سفید حواله می‌دهد. او حقیقت را می‌گویند اما نه همه آن را. آنجایی که حسن روحانی با بی‌تدبیری امید مردم را ناامید کرد. آنجایی که مجالس برخاسته از نظارت استصوابی به جای تلاش، تدبیر، تصمیم بر مبنای عقلانیت و منافع مردم فقط و فقط از مردم انتظار مقاومت و تحمل داشتند و دارند.

گندمی تصریح کرد: گسل حاکمیت–ملت به اندازه‌ای عمیق شده که درک درستی از مطالبات بحق مردم در عرصه‌های مختلف وجود ندارد. از ابتدای کرونا تاکنون رئیس دولت و دولتیان در جلسات با حداکثر فاصله فیزیکی به مشورت می‌نشینند و برای مردم بریده از شدت فقر تصمیم آرمانی گرفته و می‌گیرند. رئیس دولت به صورت مجازی سال تحصیلی را برای مدارس و دانشگاه‌ها افتتاح می‌کند مبادا حضور در جمع مردم او را به درد مردم رنجدیده مبتلا کند.

وی افزود: در میان هیاهوی بسیار اخبار اقتصادی و اجتماعی روزمره که گریبان گیرمان شده، در سکوت خبری، قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در حال دستکاری‌هایی با پوسته قانونی اما ویران‌کننده است. نهاد شوراهای اسلامی شهرها متعلق به مردم است و نظارت بر انتخابات آن حق مردم است، این حق نیابتا به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است.

گندمی ادامه داد: خط و ربط از جای دیگر می‌آید. در واقع برخی می‌خواهند با زعم‌شان که مجلس را انقلابی کردند، شوراها را نیز انقلابی جلوه دهند که بازدهی ندارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، اضافه کرد: شورای شهر دوره پنجم نیز از صافی‌های موجود رد شد اما اگر به مردم، حق انتخاب کامل داده شود تا انتخاب کنند و رأی بدهند بدون اینگونه فیلترها قطعاً نتیجه بهتر خواهد بود زیرا مردم باید به دلخواه خود و آزادانه رأی دهند ولو ما انتخاب نشویم. چه عیبی دارد، ما که قیم مردم نیستیم.

وی درخصوص اصلاح موادی از قانون انتخابات افزود: در طرح پیشنهادی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز حق انتخاب از مردم به شورای نگهبان منتقل و همان اندک رمق انتخابات رقابتی نیز گرفته شده است. این طرح به محاق بردن جمهوریت و حق حاکمیت ملی و بستن روزنه‌های اندک موجود برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از طریق انتخابات است.

گندمی با اشاره به پنجمین دوره شورای شهر مشهد، گفت: مدعی هستم شورای پنجم در راه شفافیت گام‌های مهمی برداشته و در موضوعاتی که نیاز بوده مصوبات اثرگذاری داشته‌است و در مباحثی که باید فرآیندها بازتعریف و اصلاح شود به گونه‌ای که منجر به پاسخ‌گویی سریع و شفاف و با حداقل دخالت نیروی انسانی باشد در کمیته شفافیت به آن پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد شفافیت کار سختی است خصوصاً در سازمان بزرگ شهرداری با قدمت بالای آن، اما با اجرای بخشی از مصوبات شورا، نگرانی‌هایی در مدیریت شهری ایجاد شد که همه باید به استقرار شفافیت کمک کنیم.

کد خبر 446864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.