بیانیه وزارت خارجه عراق در باره نتایج سفر فواد حسین به ایران

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای، نتایج سفر و گفت و گوهای وزیر امور خارجه این کشور به تهران را اعلام کرد.

به گزارش ایمنا به نقل تارنمای وزارت امور خارجه عراق، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

فواد حسین، وزیر امور خارجه، سفری رسمی به جمهوری اسلامی ایران داشت که این دیدار با دیدار با رئیس جمهور جمهوری اسلامی، حسن روحانی آغاز شد و پس از آن ملاقات با همتای خود، آقای محمد جواد ظریف، سپس با آقای محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای ایران دیدار کرد.

از زمان تصدی مسئولیت وزیر امور خارجه جمهوری عراق، این اولین سفر به تهران است که دو روز به طول انجامید و از روز شنبه ۲۶/۹/۲۰۲۰ آغاز و عصر یکشنبه پایان یافت.

وزیر یک پیام شفاهی از نخست وزیر مصطفی الکاظمی به رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، ارائه داد که متمرکز بر تحولات منطقه و بررسی مهمترین احتمالات مورد انتظار و پیامدهای آنها بود.

آنها همچنین در مورد روابط دو جانبه در تمام سطوح گفت و گو کرده و مواضع تهران در قبال عراق را ستودند. وزیر امور خارجه عراق قدردانی کامل بغداد از این همبستگی را ابراز کرد و همچنین مهمترین مسائل در حال تعلیق بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

پس از آن، وی با محمد جواد ظریف، همتای خود ملاقات کرد و در مورد موضوعات مختلف مربوط به روابط دو کشور، مسائل منطقه‌ای، تحولات در عرصه بین‌الملل و اهمیت دور نگه داشتن منطقه از تنش و بی ثباتی بیشتر گفت و گو کرد. حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز به عنوان روشی ایده آل برای حل بحران‌ها، تقویت امنیت و ثبات منطقه انتخاب شد.

وزیر امور خارجه جمهوری عراق، جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، محمد باقر قالیباف داشت. این نشست نشان دهنده گام سوم سفر رسمی وی در ایران است و چالش‌های پیش رو و برجسته‌ترین تحولات منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و ایده‌ها درباره چالش‌های مختلف منطقه را مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین در مورد راه‌های تقویت روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف و لزوم حمایت از روابط عراق و ایران و توسعه آنها در افق گسترده‌تر، به روشی که منافع مشترک دو کشور را تأمین می‌کند و امیدها و آرزوهای دو ملت را برآورده می‌کند، گفت و گو کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری عراق، جلسه‌ای با آقای شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران داشت. بحث در مورد اوضاع متشنج در منطقه و ضرورت حذف عراق از محورهای گفت و گوی طرفین بود. آقای شمخانی بر حمایت دولت خود از دولت آقای الکاظمی تأکید کرد.

درانتها هر دو طرف موافقت کردند که لازم است همه جناح‌ها و احزاب عراق با دولت آقای الکاظمی برای مقابله با بحران‌های عراق و منطقه همکاری کنند؛ زیرا درگیری‌ها در عراق ممکن است بر ثبات منطقه تأثیر منفی بگذارد.

کد خبر 446836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.