زاینده رود از بند ویلاهای لاکچری رها می شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آزادسازی ۶۸۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه های استان در چهار سال گذشته، اجرای این عملیات را برای کاهش خسارت ناشی از سیلاب های فصلی ضروری دانست و گفت: ۳۰ ویلای دیگر در چهارمین مرحله آزادسازی زاینده رود در باغ بهادران تخریب خواهد شد.

منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری از سیل در همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان اصفهان، اظهار کرد: راهبردهای کنترل سیلاب‌های فصلی در ستاد مدیریت بحران استان تدوین و وظایف هر بخش طبق قانون مدیریت بحران به آنها ابلاغ شده است.

وی افزود: از این رو شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با همکاری سازمان هواشناسی نصب سیستم‌های هشدار سیل را در دستور کار قرار خواهد داد؛ همچنین نشانه گذاری مسیل های پرخطر، تکمیل مطالعات پهنه بندی سیلاب، اخطار و برخورد با متخلفان در حریم و بستر رودخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت سیل، تشکیل مستمر کارگروه و اخذ اعتبارات از وزارت نیرو برای مناطق سیل خیز از دیگر وظایف آب منطقه‌ای در زمینه پیشگیری از سیل است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، سازه‌های هیدرولیکی متقاطع مانند پل‌ها و زیرگذرها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها را از علل وقوع سیلاب‌های مخرب دانست و گفت: مطالعات پهنه بندی رودخانه‌های سطح استان اصفهان به مساحت ۴۷ هزار کیلومتر از جمله رودخانه زاینده رود و رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند در چهار زیر حوضه دز، کارون و دق سرخ انجام شده و در شهرستان‌های کاشان، گلپایگان و آران و بیدگل در دست تهیه است.

آزادسازی ۴۵۰ هکتار از حریم و بستر زاینده رود

وی با بیان اینکه مطالعات پهنه بندی سیلاب با دوره بازگشت دو تا ۲۰۰ ساله در مناطق الویت دار جهت اجرای عملیات آزادسازی انجام می‌شود، به مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: نزدیک به چهار هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان قابلیت مطالعه دارند که تاکنون حریم یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه تعیین شده است و تا پایان امسال به ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

شیشه فروش با اشاره به اینکه حریم و بستر ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تاکنون ساماندهی شده و مطالعات ۶۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: ۴۵۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده رود از سال ۱۳۹۵ تاکنون آزادسازی شده که این عملیات در سایر رودخانه‌های استان حدود ۲۳۰ هکتار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه برداشت مصالح از رودخانه‌های اصلی ممنوع است، گفت: تاکنون ۲۵۰ کیلومتر عملیات ساماندهی، ۱۳ کیلومتر لایروبی، ۱۵۰ کیلومتر رُپرگذاری (نشانه گذاری)، ۷۰ کیلومتر جاده ساحلی و هشت کیلومتر دیوار سازی در رودخانه‌های استان انجام شده است.

زاینده رود در انتظار رهایی از بند ویلاهای لاکچری

شیشه فروش به شناسایی ۱۲۰ مورد سازه‌های هیدرولیکی پرخطر و متقاطع اشاره کرد و ادامه داد: ۶۰ اکیپ وظیفه حفاظت از رودخانه را برعهده دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای تاکنون حریم رودخانه زاینده رود را از بند ۷۰ ویلا در باغ بهادران آزاد کرده است، اظهار کرد: در چهارمین مرحله عملیات آزاد سازی زاینده رود در باغ بهاداران ۳۰ ویلای دیگر نیز تخریب خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملیات ساماندهی رودخانه‌های گلپایگان، کاشان، دهاقان و آران و بیدگل نیز در دستور کار آب منطقه‌ای است، یادآور شد: همه دستگاه‌ها مکلف به استعلام حد حریم و بستر رودخانه‌ها هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین پیش بینی به هنگام وقوع سیل، توسعه ایستگاه‌های باران سنجی و انعکاس فوری وضعیت آب و هوایی را از وظایف سازمان هواشناسی استان در ستاد پیشگیری از سیل برشمرد و اضافه کرد: هم اکنون ۲۳ شبکه ایستگاهی هواشناسی (سینوپتیک)، ۱۹ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۲۹ ایستگاه باران سنجی و دیتالاگر و سه ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در سطح استان اصفهان مستقر است.

شیشه فروش با بیان اینکه سوابق وقوع سیل در کشور نشان می‌دهد که یکی از علت‌های تشدید این پدیده، خشکسالی است، خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی سالانه ایران ۲۵۰ میلی متر و در جهان ۸۰۰ میلی متر است و متوسط بارندگی استان اصفهان به دلیل شرایط خاص اقلیمی آنکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد یک سوم بارش‌های کشور و یک هشتم جهان است.

آغاز بارش‌های مؤثر بر منابع آبی استان از آذرماه

وی یادآور شد: متوسط بارندگی سالانه استان اصفهان ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلی متر است و سال آبی گذشته (۹۸-۹۹) ۱۱۷ میلی متر بود. وجود شرایط خاص اقلیمی و چند آب و هوایی در سطح استان سبب خشکی و خشکسالی شده و گاهی نیز وقوع پدیده‌های جوی مانند سیل، طوفان، گرد و غبار، تگرگ و بارش برف را به ویژه در مناطق غرب و جنوب استان شاهد هستیم.

شیشه فروش افزود: بر اساس پیش آگاهی هواشناسی پاییز امسال بارش‌های مؤثر بر منابع آب و کشاورزی با تأخیر و به طور عمده در آذرماه رخ خواهد داد و در مجموع بارش تجمیعی پاییز در بسیاری از شهرستان‌ها کمتر از نرمال خواهد بود با وجود این در زمستان بهبود بارش‌ها را انتظار داریم اما به میزانی نیست که کاهش بارش‌های پاییز را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه عمده بارش‌های قابل توجه در سال آبی جدید در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین خواهد بود، تاکید کرد: به علت کاهش بارش در سرشاخه‌های زاینده رود در سال آبی ۹۸-۹۹ و وضعیت ذخایر آب استان، توجه به مسئله خشکسالی و منابع آبی ضروری است.

بازسازی ۳۰۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل ۹۸

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به سیل فروردین ۹۸ در مناطق غرب و جنوب استان به ویژه شهرستان‌های سمیرم و فریدون شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به تمهیداتی که داشتیم خسارت کمتری نسبت به سایر مناطق سیل زده کشور شاهد بودیم اما حدود سه هزار واحد مسکونی در آن مناطق آسیب دید که با اخذ ۲۰۰ میلیارد تومان از مدیریت بحران کشور، بنیاد مسکن استان عملیات بازسازی و نوسازی را انجام داد.

لزوم استحصال روان آب‌های سطحی در اصفهان

شیشه فروش با تاکید بر اینکه ستاد پیشگیری از سیل در همه دهیاری‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است و از تمام ظرفیت‌ها برای جلوگیری از خسارت استفاده خواهد شد، ادامه داد: اداره راه و شهرسازی مکلف شد با تقویت سیل بندها جاده‌ها را در برابر سیل ایمن کند و از تخلیه نخاله در دهانه پل‌ها و آبراهه‌ها جلوگیری کرده و نسبت به استاندارد سازی پل‌ها اقدام کند.

وی تقویت سیل بندها در حریم قنات‌ها را ضروری دانست و اضافه کرد: شهرداری‌ها طرح هدایت و استحصال روان آب‌های سطحی را تهیه می‌کنند تا بتوان با استفاده از کانال‌های سپتیک از آب باران در مواقع ضروری بهره برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰ شهرک صنعتی طرح هدایت آب‌های سطحی را تدوین و اجرایی کرده‌اند، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی نیز طرح تقویت سیل بندها را در شهرک‌ها در دست اجرا دارد.

شیشه فروش تکمیل مطالعات حوضه‌های آبخیز، پیگیری تأمین اعتبارات ملی و استانی برای اجرای این پروژه‌ها، طرح‌های تعادل دام و مرتع و حفظ و نگهداری پوشش گیاهی را از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان برای پیشگیری از سیل برشمرد و خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری سال گذشته در ۱۲۴ هزار هکتار انجام شد و در سال جاری نیز طرح‌های پخش سیلاب خاکی و سنگی در ۸۰ هزار هکتار ادامه می‌یابد.

کد خبر 446646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.