سلول درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف پژوشکده رویان اصفهان درباره سلول درمانی، کاربرد و روش استفاده از سلول درمانی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلول درمانی شاخه‌ای از علم پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلول‌های فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت و یا اعضای بدن بیمار استفاده می‌شود. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که از سلول درمانی نه تنها برای درمان بیماری‌های خونی بلکه در سایر بیماری‌هایی که علت اصلی آن‌ها از دست دادن بخشی از عملکرد بافتی است نیز می‌توان استفاده کرد.

سلول‌ها می‌توانند در محل آسیب قرار گرفته، مواد محرک رشد را ترشح کنند و در بعضی موارد به سلول‌های دیگری تبدیل شوند؛ این انطباق پذیری باعث می‌شود سلول درمانی به طور قدرتمندی عمل کند و امکان بالایی برای درمان بیمارهای غیر قابل برگشت فراهم کند. در مورد سلول درمانی، کاربرد و روش استفاده از سلول درمانی با مجید کوهی اصفهانی، مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف پژوشکده رویان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سلول درمانی چیست؟

پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی و درمان، سلول درمانی نام دارد که به عنوان یک روش جدید در جهان در حال انجام است. اکنون از این روش برای درمان بعضی از ضایعات و بیماری‌های پوستی نظیر ویتیلیگو و درمان بیماری استئوآرتریت در کشوراستفاده می‌شود که نتایج بسیار خوب و قابل توجهی داشته است.

آیا ممکن است در روش سلول درمانی بدن پیوند سلول را نپذیرد؟

آنچه سلول درمانی را از سایر روش‌های درمانی متمایز می‌سازد، بی خطر بودن، درمان سرپایی، بدون نیاز به بستری یا عمل جراحی است. علاوه بر این اتولوگ بودن یعنی درمان با استفاده از سلول‌های خود شخص نیز مساله رد پیوند را در پی نخواهد داشت و در بدن واکنش منفی و پس زدن پیوند دیده نشده است.

روش سلول درمانی در درمان کدام بیماری‌ها به کار می‌رود؟

از کاربردهای سلول درمانی می‌توان به درمان بیماری‌های پوستی مانند درمان بیماری ویتیلیگو، اسکار آکنه، اسکار سالک، جوان سازی پوست، چین و چروک‌های پوستی، استئوآرتریت (آرتروز)، بیماری‌های قلبی و درمان زخم دیابتی اشاره کرد که هر کدام با روش خاص خود انجام می‌شود.

سلول درمانی چگونه به درمان بیماری‌های پوستی کمک می‌کند؟

پوست یکی از بافت‌هایی است که سلول درمانی کمک شایانی به بهبود ظاهر و ضایعات موجود در آن کرده و در سال‌های اخیر تزریق سلول‌های مزوبلاست فرد نقش بسزایی در بهبود ضایعات پوستی داشته است. همچنین سلول درمانی در درمان بیماری پوستی ویتیلیگو کاربردهای زیادی دارد. در روش سلول‌درمانی، متخصصان پژوهشگاه رویان از پوست سالم نمونه‌برداری کرده و با فرآیند خاصی سلول‌های ملانوسیت را در محل مورد نظر تزریق می‌کنند.

علائم بیماری پوستی ویتیلیگو چگونه روی پوست ظاهر می‌شود؟

ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که خود را به صورت پیدایش لکه‌های کم‌رنگ‌تر از پوست طبیعی و یا فاقد رنگ روی پوست نشان می‌دهد. این بیماری در سن چهار تا ۲۰ سالگی شایع‌تر است و درصد شیوع نسبتاً بالایی در جامعه دارد. در بیماری ویتیلیگو، ملانوسیت (سلول‌های رنگدانه‌ساز) از بین رفته و یا غیرفعال می‌شود. یکی از وظایف این سلول‌ها، تولید رنگدانه ملانین بوده که بخشی از رنگ طبیعی پوست را ایجاد می‌کند و با غیرفعال شدن این سلول‌ها، تغییرات آشکاری در ظاهر فرد به وجود می‌آورد که گاهی سلامت روان بیمار را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

آیا درمان بیماری ویتیلیگو با روش سلول درمانی عوارض دارد؟

هدف اصلی درمان بیماری پوستی ویتیلیگو بهبود ظاهر پوست و کنترل بیماری است و انتخاب روش درمان به تعداد و گستردگی ضایعات بستگی دارد. این روند درمانی کاملاً بی‌خطر بوده و هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد.علاوه بر این سلول درمانی به صورت سرپایی انجام شده و نیاز به بستری شدن بیمار ندارد. معمولاً درصد بالایی از بیماران پاسخ درمانی خوب و رضایت بخشی به این شیوه درمانی داشته‌اند.

کد خبر 446545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.