نقش اعتماد و همبستگی ملی در مبارزه با کرونا

گسترش ویروس کرونا میزان توانایی کشورهای مختلف جهان در مبارزه با پاندمی‌ها را به تصویر کشید و نگرش مردم نسبت به مقامات ارشد را تغییر داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ منجر به عملکرد متفاوت مقامات رسمی در کشورهای مختلف جهان شد و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را در مواجهه با پاندمی‌ها آشکار کرد. مردم در کشورهای مختلف واکنش متفاوتی نسبت به توانایی سران از خود نشان داده‌اند؛ برخی از آنان مقامات رسمی کشور خود را در مدیریت بحران کرونا بسیار موفق در نظر گرفته‌اند و این در حالی است که برخی دیگر نیز تمام دستاوردهای این دوران را مدیون حمایت‌های کشورهای همسایه دانسته‌اند. البته میزان اعتماد مردم به توانایی سران کشور خود نیز نقش مهمی در مدیریت بحران کرونا در نقاط مختلف جهان ایفا کرده است، مثلاً در کشورهایی که مردم از قوانین اعمال شده برای مهار کروناویروس جدید پیروی کرده‌اند، نرخ شیوع بیماری به طور چشمگیری کمتر از سایر نقاط جهان بوده است.

گروهی از محققان آمریکایی یک نظرسنجی آنلاین برگزار کردند که در آن تعداد ۱۴ هزار نفر از نقاط مختلف جهان شرکت کردند و ۷۳ درصد از آنان، عملکرد مقامات رسمی کشور خود را در مواجهه با ویروس کرونا رضایت‌بخش تلقی کرده بودند.

نقش اعتماد در میزان رضایتمندی شهروندان

نتایج نظرسنجی فوق نشان داد که نگرش شرکت‌کنندگان نسبت به عملکرد مقامات ارشد کشور خود در بحران کرونا تا حد زیادی به حس اعتماد آن‌ها به سران کشورهای خود بستگی دارد. از میان کشورهای شرکت کننده در نظرسنجی، مردم دانمارک با ۹۷ درصد آرا مثبت، بیشترین رضایت را از سران کشور خود در مواجهه با ویروس کرونا نشان دادند و پس از آن کشور استرالیا بیشترین رأی موافق را از آن خود کرد. در سایر کشورهای جهان نظیر کره جنوبی، کانادا، آلمان، هلند، ایتالیا و سوئد نیز بیش از دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از عملکرد دولت‌های خود در مهار ویروس کرونا احساس رضایت کردند. این در حالی است که در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و بریتانیا مردم از توانایی مقامات خود اظهار نارضایتی کرده و گفته بودند سران کشور در مبارزه با ویروس کرونا بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

افزایش یا کاهش وحدت ملی؟

در این نظرسنجی از شرکت کنندگان خواسته شد نظر خود را نیز در خصوص تغییر وحدت ملی در کشورهای خود ارائه دهند. باز هم مردم دانمارک بیشترین نگرش مثبت را در این خصوص داشتند، به طوری که ۷۲ درصد شرکت‌کنندگان از افزایش اتحاد ملی در دوران شیوع ویروس کرونا سخن به میان آورده بودند. در کانادا، سوئد، کره جنوبی و استرالیا نیز بیش از ۵۰ درصد مردم بر این باور بودند که همبستگی بین آن‌ها در پاندمی کووید -۱۹ بسیار بیشتر از قبل شده است.

اگرچه مردم در کشورهای اسپانیا، بلژیک، ایتالیا و هلند از عملکرد سران کشور خود در مبارزه با ویروس کرونا احساس رضایت کرده بودند، با این حال، اغلب آن‌ها از ایجاد فاصله بین مردم و کاهش چشمگیر وحدت ملی در کشورهای خود سخن گفته بودند. شرکت‌کنندگان آمریکایی نیز در نظرسنجی فوق ادعا کرده بودند که عملکرد ناموفق دولت برای مهار ویروس کرونا باعث ایجاد شکاف بیشتر میان مردم شده است و هر روز نیز بر جدایی بین آن‌ها می‌افزاید.

نتایج نظرسنجی انجام شده توسط محققان آمریکایی نشان داد که وحدت ملی در دوران کرونا به میزان اعتماد مردم به کشورهای خود و سایر نقاط دنیا بستگی دارد. هرچه مردم به مقامات رسمی خود اعتماد بیشتری داشته باشند، از مقررات اعمال شده برای مهار کرونا بیشتر پیروی می‌کنند و در نتیجه در مدیریت بحران به وجود آمده، موفق‌تر عمل می‌کنند. این در حالی است که در کشورهایی که مردم به سران خود پایبند نیستند، کمتر به توصیه‌های ارائه شده توسط مقامات محلی خود برای مهار ویروس کرونا گوش می‌دهند و به تبع بیشتر به ویروس کرونا آلوده می‌شوند.

کد خبر 446242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.