از زباله‌گردی تا ماجرای ناتمام پسماند در خرم‌آباد

هر یک از ما روزانه حجم زیادی از زباله‌ها را بی‌توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی آن تولید یا وارد چرخه محیط زیست می‌کنیم، بدون آنکه به مسئولیت خودمان در این زمینه به عنوان یک شهروند توجه کرده و تلاش کنیم با افزایش دانش و آگاهی، اقدامی مؤثر بکنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یافته‌های علمی نشان می‌دهد که هر کدام از ما تنها با کاهش یکصد گرم زباله در روز می‌توانیمدر ارتقای سلامت شهر و خانواده خود کمک کنیم؛ البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و لازم است زباله‌های تولیدی تفکیک شده و زمینه بازیافت اصولی آن‌ها فراهم شود. سوی دیگر داستان پسماند، رسالت مدیران شهری در این زمینه است، اینکه آنان چکار باید بکنند تا شهری سالم‌تر و عاری از آسیب‌های پسماند داشته باشیم.

خرم‌آباد شهری با موقعیت کوهستانی، مرکز استان لرستان در غرب کشور است که این روزها از نارسایی‌های موجود در تولید و تفکیک و بازیافت پسماند رنج می‌برد؛ نارسایی که زاییده اجرای طرح‌های نادرست، پیگیری نکردن تدوین طرح‌های درست، کش و قوس‌های جناحی، نارسایی‌های اقتصادی و تغییر پیاپی مدیران شهری است؛ مشکلی که حالا سبب گلایه شهروندان شده است:

محمد زارع، شهروند خرم‌آبادی با انتقاد از وضعیت مدیریت پسماند در این شهر می‌گوید: شهرداری باید در محلات مختلف مخازنی نصب کند تا شهروندان بتوانند کاغذ، شیشه و زباله‌های خشک را داخل آن‌ها بریزند.

شهلا حیاتی، دیگر شهروند خرم‌آبادی می‌گوید: نه تنها سطل‌های تفکیک زباله در شهر وجود ندارد، بلکه گاه پس از جمع‌آوری زباله نیز پسماندهایی در کوچه‌ها و خیابان‌ها مانده و به درستی جمع نشده است.

شهرداری به سخن شورا گوش نمی‌دهد!

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود که زهرا نظری، سخنگوی شورا ی اسلامی شهر خرم‌آباد با پذیرش نارسایی‌های موجود در جمع‌آوری پسماندهای شهری، می‌گوید؟ اعضای شورا به عنوان ناظران بر عملکرد مدیریت شهری سال‌هاست از شهرداران و سازمان مدیریت پسماند درخواست کرده‌اند که طرح تفکیک زباله از مبدا را اجرا کنند، اما متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدام خاصی نشده است.

او می‌افزاید: هم‌اکنون بنده به همراه دو نفر از اعضای شورای شهر در حال تدوین مصوبه‌ای هستیم که مدیریت شهری و سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد را موظف به اجرای طرح جامع مدیریت پسماند می‌کند و بخشی از آن در خصوص تفکیک زباله از مبدا و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در تفکیک زباله از مبدا است؛ بخش دیگری از این طرح نیز در خصوص استفاده از زباله در تولید کمپوست و دفن بهداشتی زباله به منظور جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه جزئیات طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری این شهر در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت، تصریح می‌کند: شورا باید بر اجرای برنامه‌های مدیریت شهری نظارت کند، طبق این مصوبه شهرداری موظف می‌شود تا ظرف شش ماه آینده ساز و کار اجرای طرح را فراهم کرده و اجرا کند.

پسماندها در مبدا تفکیک می‌شود

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بابک محرر، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد، خاطرنشان می‌کند: در سالیان گذشته یک بار طرح تفکیک زباله در مبدا اجرا شده است، اما مقطعی بوده و تداوم نداشته است، بنابراین برای رفع اصولی این مشکل اقدام به واگذاری اجرای طرح تفکیک از مبدا به پیمانکار واجدالشرایط از طریق برگزاری مزایده عمومی کردیم.

او تصریح می‌کند: یکی از پیمانکاران که رزومه کاری مناسبی نیز دارد برنده مزایده شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و وجود خطر انتقال آن از طریق پسماندهای خانگی این طرح فعلاً اجرا نشده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد ادامه می‌دهد: در نشستی که با پیمانکار مربوطه داشتیم مقرر شده که در یک بازه زمانی مشخص و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخذ مجوز از ستاد مبارزه با کرونا اجرای طرح را آغاز کند.

محرر یادآور می‌شود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد یک کارخانه خط پردازش ۲۵۰ تنی جهت تفکیک زباله از مقصد در سکوی دفن زباله در اختیار دارد که در صورت اجرای طرح تفکیک پسماند در مبدا از ظرفیت آن نیز استفاده خواهد شد.

زباله‌گردها را ساماندهی می‌کنیم

او با بیان اینکه درصد بیکاری در شهرستان خرم‌آباد زیاد است و عده‌ای جهت تأمین معاش اقدام به جمع‌آوری زباله‌های دارای ارزش می‌کنند، تاکید می‌کند: یکی از بندهای قرارداد، ساماندهی زباله‌گردهای شهر توسط پیمانکار است به این معنی که پیمانکار موظف به شناسایی و شناسنامه‌دار کردن زباله‌گردها شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: با اجرای طرح، زباله‌گردها تحت نظر شرکت پیمانکار و با رعایت مسائل بهداشتی و ضوابط مربوطه بکارگیری خواهند شد.

شهرداری نمره قبولی نمی‌گیرد!

اما واقعیت این است که اجرای طرح‌های مدیریت شهری هر اندازه هم کارآمد باشد، نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات و همچنین تخصیص منابع مالی کافی است؛ چنانچه سلیمان میرزاپور، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری عقیده دارد: رفع هر مشکلی در شهر نیازمند تأمین زیرساخت‌ها و امکانات لازم است که بدون آن‌ها همه برنامه‌ها ناتمام می‌ماند.

او ادامه می‌دهد: طبق استانداردها باید در خیابان‌های اصلی در فواصل ۳۰ تا ۴۰ متر یک سطل زباله وجود داشته باشد، اما در خرم‌آباد این تعداد وجود ندارد و در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای تعداد سطل‌های زباله کمتر از بخش‌های مرکزی شهر است و این مسئله سبب شده ساکنان این مناطق زمین‌های بایر را به محل دپوی زباله تبدیل کنند که منبع انتشار بیماری است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله نیز مکانیزه و به‌روز نیست، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از سطل‌های زباله به خاطر استاندارد نبودن ماشین‌آلات حمل زباله آسیب دیده‌اند؛ در بسیاری موارد هم مشاهده می‌شود که زباله‌ها با بیل جمع آوری می‌شود.

میرزاپور با بیان این که شهروندان هم باید از سطل‌های زباله مواظبت کنند، عنوان می‌کند: جمع‌آوری زباله به دلایلی چون زیر ساخت‌های نامناسب، کمی تعداد سطل‌های زباله و مکانیزه نبودن ماشین‌آلات و تعداد کم آنها به روش استاندارد انجام نمی‌شود، لذا همیشه بعد از جمع‌آوری، قسمتی از آن یا جا می‌ماند یا در مسیر می‌ریزد.

او ادامه می‌دهد: سطل‌هایی که زباله آنها خالی می‌شود باید گندزدایی شود، اما در بخش‌های زیادی از شهر سطل‌ها به صورت مستمر گندزدایی نمی‌شود و همین موضوع باعث شده تا در فصل گرم سال بوی تعفن شدید و آزار دهنده شیرابه‌ها و پسماندها بر جای مانده، شهروندان را آزار دهد.

دود آتش تأخیر در پرداخت حقوق کارگران در چشم شهروندان

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: وقتی کارگران تنظیف چهار یا پنج ماه حقوق نمی‌گیرند و از سر اجبار بکار ادامه می‌دهند و شوقی برای انجام کار ندارند، کار به درستی انجام نمی‌شود.

میرزاپور با بیان اینکه کارخانه پسماند شهر خرم‌آباد سال‌ها جسته و گریخته کار کرده و از چند ماه پیش فعال نیست، اظهار می‌کند: مسئولین دلیل اصلی تعطیلی این کارخانه را جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت بوسیله زباله‌گردها می‌دانند، بنابراین ادامه کار برای پیمانکار پسماند صرفه اقتصادی ندارد، اما پدیده زباله‌گردی مختص استان ما نیست و شهردار و سازمان‌های ذی‌ربط مسئول آن هستند و باید راهکار مناسب را بیابند.

دپوی زباله باید کم شود

او با بیان اینکه طبق آمار روزانه ۴۵۰ تن زباله در شهر خرم‌آباد تولید می‌شود که بیشتر از متوسط جهانی است، می‌گوید: باید حجم زباله‌ای که دپو می‌شود را کاهش دهیم، زیرا سوزاندن زباله و نفوذ شیرابه آن آلودگی محیط زیست را در پی دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمینه بازیافت و تفکیک زباله عملاً در خرم‌آباد کاری انجام نشده است، تصریح می‌کند: جداسازی و تفکیک زباله در گام اول ممکن است هزینه‌بر به نظر بیاید، اما یکی از نخستین حقوق شهروندان جمع‌آوری و تفکیک اصولی پسماند است.

میرزاپور با اشاره به اهمیت آموزش شهروندان و لزوم ارتقای کیفیت تجهیزات جمع‌آوری پسماندهای شهری، اظهار می‌کند: همراهی شهروندان و برنامه‌ریزی دقیق باعث کاهش تولید زباله و تفکیک در مبدا را آسان می‌کند.

کد خبر 446073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.