تعیین قیمت خودرو نیازمند یک قانون قاطع است/ تعزیرات توزیع واکسن آنفلوانزا را رصد می‌کند

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران از افزایش نظارت‌ها بر بازار اقلام بهداشتی، واکسن آنفلوانزا و اقلام خوراکی همزمان با شروع فصل سرما خبر داد.

محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در تشریح گرانی‌های اخیر، اظهار کرد: مسئولین ذیربط در خصوص دلیل گرانی‌ها برای مردم توضیح کافی نمی‌دهند، به طور مثال گرانی تخم مرغ مربوط به افزایش قیمت در نهاده‌های دامی است. در واقع وقتی قیمت تمام شده تولیدات برای مرغدار بیش از قیمت تنظیم بازار است و امکان عرضه این کالا به این قیمت وجود ندارد قطعاً افزایش قیمت، کمبودها را جبران می‌کند. اخیراً ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ و تخم مرغ را افزایش داده و بر این اساس شاهد گران شدن این دو کالای مورد نیاز مردم بودیم.

وی در تشریح تفاوت بین گرانی و گران‌فروشی گفت: در گرانی به هر دلیلی شرایطی فراهم می‌شود که قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند و تولید آن کالا گران تمام می‌شود و نهادهای ذیربط برای آن کالا دستور افزایش قیمت می‌دهند. اما گاهی نیز دستوری برای گران شدن کالا صادر نمی‌شود و به طرق دیگر آن صنایع را پوشش حمایتی می‌کنند. برای مثال به تولید کننده یارانه پرداخت می‌شود یا برای خرید مواد اولیه یارانه تخصیص داده می‌شود تا به مصرف کننده با قیمت مشخص عرضه شود و در حق آنان اجحاف نشود، اما وقتی قیمتی برای کالایی مشخص شد، اگر از آن قیمت مصوب، مبلغ بالاتری به فروش برسد، بحث گران‌فروشی مطرح می‌شود و تعزیرات حکومتی ورود کرده و با خاطیان برخورد می‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت کره، در کنار قیمت مرغ و تخم مرغ افزود: تا به حال برای واردات کره از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌شد اما به دلایلی که یکی از آنها حمایت از تولید کننده داخلی بود، بنا شد ارز دولتی به واردات این کالا اختصاص پیدا نکند و تولید کره با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود، در اصل تا اشباع شدن این کالا در بازار شاهد افزایش قیمت و گرانی به علت بالا رفتن تقاضا و کاهش عرضه خواهیم بود.

قیمت خودرو از کارخانه تا عرضه تفاوت معناداری دارد

وی افزایش قیمت خودرو را افسار گسیخته اعلام کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد خلأ قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی احساس می‌شود، قطعاً برخورد قاطع از سوی نمایندگان می‌تواند راهگشا باشد. در واقع بین قیمت تمام شده خودرو در کارخانه تا عرضه آن به مشتری تفاوت معناداری وجود دارد که هنوز سازوکار درستی برای تعیین قیمت نهایی بر اساس قیمت تمام شده وجود ندارد که مازاد این قیمت، گران‌فروشی تلقی می‌شود.

اسفنانی احتکار اقلام بهداشتی در فصول سرد سال را پیش بینی کرده و تصریح کرد: کماکان شاهد گران‌فروشی و احتکار اقلام بهداشتی هستیم، با وارد شدن به فصول سرد سال ممکن است سودجویان به فکر انبار کردن اقلام بهداشتی باشند و قطعاً گشت‌ها و نظارت‌ها بیشتر از این خواهد شد تا موارد به حداقل برسد.

وی سامانه ۱۳۵ را برای دریافت گزارش‌های مردمی در صورت هرگونه تخلف اعلام کرد و افزود: این سامانه ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش‌ها وشکایت‌های مردم بوده و از مردم درخواست می‌کنم با مشاهده هر نوع تخلفی اعم از گران‌فروشی، کم فروشی، تقلب یا احتکار موارد را با سامانه ۱۳۵ در میان بگذارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در پایان در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا اضافه کرد: دولت در این فصل هرساله به میزان مصرف اقشار خاص این واکسن را وارد کشور می‌کند. امیدوارم شاهد توزیع به قیمت متعارف از راه قانونی آن باشیم و از هرگونه گران‌فروشی جلوگیری شود. قطعاً تعزیرات نیز موارد را رصد خواهد کرد.

کد خبر 445872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.