ریشه تورم در کمبود کالا ناشی از تحریم و افت تولید است

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه ریشه تورم امروز بهره مثبت دوره اول دولت روحانی و کمبود کالا ناشی از تحریم و افت تولید است، گفت: بهره اوراق درحال انتشار دولتی قابل پرداخت نیست و موجب تورم بیشتر در آینده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایون دارابی‬ با انتشار‬ یک رشتو در صفحه توئیتر خود اظهار کرد: ‏ریشه تورم امروز بهره مثبت دوره اول دولت آقای روحانی و کمبود کالا ناشی از تحریم و افت تولید است این تورم در بخش مالی می‌توانست آرام شود وقتی شما به اقتصادی سالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تزریق می‌کنید بهره مثبت یعنی بدتر کردن شرایط به طرز شدید تر.

وی افزود: همین الان هم بهره کنونی توسط دولت ‏روی اوراق در حال انتشار قابل پرداخت نیست و این تورم بیشتر اما دیرتر می‌آورد. یک بازار مالی قوی می‌توانست مانع از بخش عمده این مشکل شود و دولت هم با قدری درایت می‌توانست با فروش دارایی مانع از انباشت بیشتر بدهی‌هایش شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: با وضع کنونی قیمت‌ها در همه بازارهای کالایی و فیزیکی از کنترل بیشتر خارج خواهد شد.

دارابی افزود: دوای این درد بدهکاری بیشتر و گران‌تر دولت و تزریق پول بیشتر نیست چون عاقبتش گذاشتن پول در سبد و قرار دادن اجناس خرید داری شده در جیب است.

وی اضافه کرد: ‏دولت باید بازار مالی را داغ نگه می‌داشت، نرخ بهره را زیر نرخ بازده تولید می‌برد، اموال خود را می‌فروخت و کسری بودجه موقت ناشی از تحریم و دائمی ناشی از ابعاد عظیم دولت را کمتر می‌کرد و کار و تولید را راه می‌انداخت.

کارشناس بازار سرمایه گفت: ‏‎ استارت ریزش بازار از اختلاف سر دارا دوم خورد، دولت می‌توانست این اختلاف را نمی‌داشت سهام خوب خودش را وارد بازار می‌کرد بازارهای موازی را مهار می‌کرد مثلاً رانت دلالی در بازار خودرو رو با قیمت گذاری درست کم می‌کرد و ده‌ها کار دیگر.

کد خبر 445866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.