تلسکوپ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کارشناس نجوم آماتوری گفت: تلسکوپ‌های شکستی، بازتابی و ترکیبی انواع مختلفی از تلسکوپ‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا لاوری در پنجمین باشگاه نجوم پلاس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان که با موضوع شناخت و ساخت تلسکوپ‌ها و به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: تلسکوپ وسیله‌ای برای دیدن اجرامی مانند ستاره‌ها وکهکشان‌هاست که در فاصله دوری از ما قرار دارند؛ کار تلسکوپ بزرگ کردن ظاهری اجرام و پر نور نمایان کردن آن‌هاست.

وی با بیان اینکه تلسکوپ‌ها انواع مختلفی دارد، افزود: تلسکوپ‌های شکستی، بازتابی و ترکیبی انواع مختلفی از تلسکوپ‌هاست. تلسکوپ شکستی یک عدسی شیئی در درون خود دارد، تلسکوپ بازتابی آئینه مقعری دارد که در انتهای یک لوله تعبیه شده است و تلسکوپ ترکیبی نیز اجزای تلسکوپ بازتابی و تلسکوپ شکستی را درون خود دارد.

این کارشناس نجوم آماتوری عنوان کرد: تلسکوپ یک دهانه ورودی دارد که نور به آن وارد می‌شود. در تلسکوپ شکستی یک عدسی شیئی وجود دارد که عدسی اصلی تلسکوپ است و نور از بی نهایت و به صورت موازی وارد آن شده و در نقطه کانونی جمع می‌شود.

لاوری با بیان اینکه تلسکوپ دو عضو مهم عدسی یا آینه اصلی و عدسی چشمی دارد، تاکید کرد: هرچقدر قطر عدسی و آئینه اصلی تلسکوپ که نور به آن وارد آن می‌شود بیشتر باشد، توانایی دیدن اجسام کم نور به وسیله آن بیشتر می‌شود.

این کارشناس نجوم آماتوری خاطرنشان کرد: هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، طول و وزن تلسکوپ بیشتر می‌شود. برای بزرگنمایی در تلسکوپ شکستی، فاصله کانونی عدسی چشمی نسبت به عدسی اصلی باید کمتر باشد. "فوکوسر" بخشی از تلسکوپ است که فاصله کانونی عدسی چشمی را بر فاصله کانونی عدسی اصلی منطبق می‌کند.

وی گفت: میدان دید تلسکوپ کم و پیدا کردن جرمی در آسمان در این حالت سخت است، اما اگر عضوی به نام جوینده یا فایندر که یک تلسکوپ کوچک است در کنار تلسکوپ اصلی نصب شود، میدان دید افزایش می‌یابد.

این کارشناس نجوم آماتوری اظهار کرد: جوینده باید به نحوی نصب شود که به موازات لوله تلسکوپ باشد تا با یکدیگر همراستا شوند. در این صورت هر جسمی که در تلسکوپ مشاهده کنید، در جوینده نیز قابل رؤیت است.

لاوری تصریح کرد: ساخت تلسکوپ بازتابی نسبت به تلسکوپ شکستی راحت‌تر است؛ به این علت که امکان تراش آئینه مقعری که در تلسکوپ بازتابی استفاده می‌شود، وجود دارد، اما امکان تراش عدسی که در تلسکوپ شکستی استفاده می‌شود به راحتی ممکن نیست.

وی با اشاره به ساختار درونی تلسکوپ ترکیبی گفت: در این نوع تلسکوپ هم آئینه و هم تیغه‌های تصحیح کننده عدسی مانند وجود دارد. زمانی که پرتو نور از این تیغه رد شود و به آئینه اصلی برخورد کند، دوباره باز می‌شود و به آئینه ثانویه می‌تابد؛ در اینجا تیغه نقش کاهنده خطاهای اپتیکی را ایفا می‌کند.

این کارشناس نجوم آماتوری اظهار کرد: بعد از آئینه اصلی، عدسی چشمی مهمترین عضو تلسکوپ است، زیرا بزرگنمایی اجرام توسط آن محقق می‌شود. فاصله کانونی چشمی میزان بزرگنمایی را مشخص می‌کند و لازم است برای دیدن اجرام با بزرگنمایی‌های مختلف، عدسی‌های چشمی مختلفی در دسترسی باشد، به طوری که برای بزرگنمایی‌های بیشتر عدسی‌هایی با فاصله کانونی کمتر نیاز است.

کد خبر 445636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.