۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
علت تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟

ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ امروز یکشنبه _۳۰ شهریور ماه ۹۹_ یک ساعت به عقب کشید می‌شود.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ساعت در ایران به صورت ۶ ماهه تغییر می‌کند؛ در شش ماهه نخست سال ساعت رسمی کشور، یک ساعت به جلو کشیده شده و در شش ماهه دوم، به ساعت قبلی بازگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه این تغییر ساعت تابع قوانین کشورهای مختلف است، افزود: به جلو کشیدن ساعت در ۶ ماهه اول سال را ساعت تابستانه می‌گویند که اقدامی قراردادی است و در بسیاری از کشورها اجرا نمی‌شود، اما در بعضی دیگر از جمله کشورهای اروپایی و ایران اجرایی می‌شود.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه تغییر ساعت ارتباط مستقیمی با نجوم ندارد، اما علت اصلی آن منشأ نجومی دارد، خاطرنشان کرد: زمان طلوع و غروب خورشید در طول سال تغییر می‌کند، طول روز در تابستان طولانی است، اما در زمستان شب‌های طولانی‌تری داریم. در ۶ ماهه نخست سال که روزها به سمت بلندتر شدن می‌رود، طول روز زیاد است و در شش ماهه دوم طول روز کم می‌شود.

وی عنوان کرد: تغییر ساعت رسمی کشور می‌تواند ارتباط زیادی با تنظیم ساعت کاری افراد و مصرف انرژی داشته باشد. با تاریک شدن هوا بخش زیادی از سیستم‌های روشنایی باید فعال شوند که وابستگی زیادی با طول روز و طول شب دارد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: بر همین اساس به صورت قراردادی در بعضی کشورها از جمله ایران، در ۶ ماهه اول سال ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در شش ماهه دوم سال به سر جای خود باز می‌گردد تا انطباق بین زندگی مدرن امروزی با ساعت‌های شبانه روز حفظ شود.

کد خبر 445182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.