گلستانی از جنس تاریخ، معرفت و ایثار

تخت فولاد اصفهان از دیرباز تا کنون یکی از مهم‌ترین آرامستان‌های دنیای اسلام بوده و اهمیت آن از دوران دفاع مقدس و با احداث گلستان شهدا در این محل بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای دنیاست که با آثار گوناگون خود، همیشه مورد توجه جهانیان بوده و یکی از مراکز مهم گردشگری در ایران است. آرامستان قدیمی اصفهان، معروف به تخت فولاد نیز به دلایل زیادی، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی اصفهان است. این آرامستان بزرگ‌ترین آرامستان دنیای اسلام است و بزرگان بسیاری از سال‌های دور تا تاریخ معاصر کشور در آن آرام گرفته‌اند. بزرگانی همانند یوشع نبی، بابا رکن الدین، حاج آقا رحیم ارباب، میرفندرسکی، سردار اسعد بختیاری، بی بی مریم بختیاری، عبدالحسین سپنتا و چهره‌های سرشناس دیگری.

این گورستان از قرن چهارم هجری آرام‌ترین منطقه اصفهان بوده و مساحت تقریبی ۷۵ هزار متر مربعی دارد. تخت فولاد به صورت کلی و اجزای آن به صورت یک به یک در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از این اجزا می‌توان به تکیه میرفندرسکی (بختیاری‌ها)، تکیه بروجردی‌ها، آرامگاه بابا رکن‌الدین، تکیه فیض و مسجد رکن‌الملک اشاره کرد. در سال ۱۳۶۳، قبرستان تخت فولاد اصفهان به عنوان قبرستان متروک یاد شده و از آثار مهم معماری آن نیز تعداد کمی باقی مانده است.

تخت فولاد برای گردشگری اصفهان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و در سال‌های اخیر برای توسعه و معرفی هرچه بیشتر این اثر مهم تلاش‌ شده است. تخت فولاد را امروزه از دو وجه می‌توان بررسی کرد، اولی جایگاهی که در میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان به واسطه قدمت و افرادی که در آن آرام گرفتند دارد و دوم به دلیل وجود گلستان پربرکتی که در بخشی از آن آرامگاهی برای دل‌های بیقرار است.

گلستان شهدای اصفهان با لاله‌های پرپرش درست در بخشی از تخت فولاد پر قدمت قرار دارد. تخت فولادی که به خاک سپردن صدها هزار تن را دیده است، اما هیچ کدام از آنها برایش دردآورتر از شهدای هشت سال دفاع مقدس نبوده است. اگرچه از سال‌های ابتدایی انقلاب تخت فولاد دیگر آرامستان اصفهان نیست و باغ رضوان جای آن را گرفته است، اما او در هشت سال دفاع مقدس و در این ۴۰ سال پس از آن با آغوشی باز از پیکرهای پربرکت شهدا استقبال کرده و آنها پذیرفته است.

شهر اصفهان در طول دوران جنگ تحمیلی بیشترین شهید را به خاک میهن اسلامی تقدیم کرد و از این روز، گلستان شهدای اصفهان یکی از مهم‌ترین آرامستان‌های شهداست. در این گلستان، حماسه سازانی همچون حسین خرازی، احمد کاظمی، اکبر آقابابایی و عطاالله اشرفی اصفهانی دفن شده‌اند. نام آورانی که هر کدام به سهم خود برای پاسداشت از مرز این کشور خون ریختند و جنگیدند. کسانی که هرکدام وزنه‌ای در دفاع مقدس محسوب می‌شوند. دو لشکر مهم امام حسین(ع) و لشکر ۸ نجف‌اشرف از رزمندگان اصفهانی بودند. این دو لشکر خط‌شکن شهید بیشتری را تقدیم ایران اسلامی کردند.

بیش از هفت هزار از ۲۳ هزار شهید اصفهانی در گلستان شهدا خفته‌اند و در سال‌های پس از دفاع مقدس نیز شهدای حرم و شهدای هواپیما اکراینی نیز به این تعداد افزوده شدند. آرامگاه هر کدام از این شهدا مأمنی برای خانواده و دوستداران آن‌هاست. گلستان شهدا اصفهان در تمام این سال‌ها علی‌رغم کارکرد مهمی که داشته همواره با محدودیت‌های مکانی و فضایی مواجه بوده است. یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها، نبود سالنی در خور برای خانواده شهداست.

سالنی که حالا و پس از سال‌ها تلاش در ۴۰ ساله شدن دفاع مقدس در آستانه افتتاح است. سالنی که پس از کش و قوس‌های فراوان با بودجه ۷۳ میلیارد تومانی و با همکاری شهرداری اصفهان و اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان تکمیل شد. معماری این سالن نیز منطبق با هویت معماری ایرانی اسلامی تخت فولاد بوده و سقفی هذلولی با اجرای نمای سنتی و مدرن در آن اجرا شده است.

کد خبر 445049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.