نه به آتش زدن پوشال برنج و برگ درختان

شهردار باغبادران گفت: دود حاصل از آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها و برگ درختان به دلیل توپوگرافی خاص باغبادران و قرار گرفتن آن در دامنه تپه، کوه و دره باعث شده ساکنان قسمت‌های مرتفع شهر از این اقدام آسیب ببینند و این مسئله به تضییع حقوق آنان منجر می‌شود.

حجت‌الله امینی باغبادرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فصل پاییز با ریزش برگ درختان همراه است. در این فصل برخی کشاورزان و باغ‌داران به بهانه نظافت باغات و حذف بقایای ناشی از برداشت محصولات بی‌توجه به سلامت مردم و برای آسان‌تر شدن کار خود، اقدام به سوزاندن برگ درختان و پوشال برنج می‌کنند.

وی ادامه داد: دود ناشی از این آتش، نه تنها فضای زیبای شهر و چشم‌اندارهای دلنواز آن را آلوده می‌کند، به خاک کشاورزی منطقه نیز خسارت می‌زند.

شهردار باغبادران با اشاره به راه اندازی پویش "نه به آتش زدن پوشال برنج و برگ درختان" در شهرستان لنجان، یادآور شد: امیدوارم با پیوستن آحاد شهروندان به این پویش به حقوق دیگران احترام بگذاریم و در آینده نزدیک شاهد رفع این معضل اجتماعی باشیم.

امینی اضافه کرد: نابود کردن مواد مغذی و از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌های زنده خاک، کاهش حاصلخیزی و افزایش فرسایش خاک، ایجاد سله ناشی از خاکستر برگ و کاه و کلش برنج روی خاک از نتایج آتش زدن باقیمانده گیاهان در باغات و اراضی کشاورزی بوده و بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مستوجب مجازات است، همچنین طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برای کسانی که با تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، بهداشت عمومی را به مخاطره بیندازند، تا یک‌سال حبس در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: با مشورت کارشناسان کشاورزی و مراجعه به منابع موجود در کنار حفظ سلامتی شهروندان می‌توان با کمی دقت و حوصله از لاشه برگ‌های پاییزی درختان، کود طبیعی تهیه کرد که نه تنها عوارض ندارد باعث غنی شدن خاک هم می‌شود.

کد خبر 444971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.